Adidas in het verweer: Het uitshirt moet contrasterend zijn met het paars

Adidas in het verweer: "Het uitshirt moet contrasterend zijn met het paars"

15-05-2018 23:09
7

Waar Club Brugge de voorbije dagen uitvoerig in het nieuws kwam door de verovering van haar vijftiende landstitel, kreeg RSC Anderlecht vooral aandacht om haar ... nieuwe shirts. Het uittruitje voor komend seizoen is namelijk zalmroze. Dat vinden heel wat supporters verschrikkelijk.

Frank Basters, marketingdirecteur bij Adidas, dat de tenues ontwierp, gaat in de tegenaanval. "Wij zagen een jaar of vijf-zes geleden dat Anderlecht eigenlijk geen vast thuistenue had", opent hij bij Sporza. "De meeste fans zullen zich dat misschien niet realiseren, maar als je goed kijkt naar de afgelopen twintig jaar zie je dat Anderlecht het ene jaar in het paars speelde en het andere jaar in het wit. Het tweede tenue was dan het omgekeerde."

"Anderlecht heeft er dan vanaf het seizoen 2014-2015 voor gekozen om thuis altijd in een paars tenue met witte accenten te spelen. Door voor een vast paars thuistenue te kiezen, konden we experimenteren met de uittenue", komt Basters tot de kern. "We begrijpen dat daar reactie op komt, maar we bieden dus de beiden aan: een shirt voor de traditionele Anderlecht-consument en eentje voor een jongere, modernere consument. Maar het moet nog steeds wel echt Anderlecht zijn", benadrukt hij.

Verkopen
"Bij de introductie van de roze tenue waren er ook heel veel reacties, maar commercieel was dat een succes", kijkt Basters naar het verleden. "Kennelijk sloeg het aan onder fans. Fluogeel idem. Het grappige is dat we in 2016-2017 om terug te gaan naar de roots een witte uittenue met wat paars presenteerden, maar dat was commercieel gezien geen succes. Voor de puristen was het misschien meer Anderlecht, maar onder de fans was het geen hit."

Ook de huidige shirts gaan dezelfde richting uit, beweert de Adidas-man. "Er zijn al vele honderden shirts verkocht. Om echt te weten of het een succes wordt, moet je een deel van het seizoen door of een fandag afwachten. De ervaring leert dat hoe meer er rond iets te doen is, hoe meer vraag er naar is. Zo werkt deze wereld. Alleen is het geen doel op zich: wij doen niet iets om mensen te choqueren, verre van."