Steun voor Club in strijd tegen puntenhalvering: 'Geef posities de juiste waarde'

    Steun voor Club in strijd tegen puntenhalvering: 'Geef posities de juiste waarde'

    dinsdag 15 mei 2018 om 09:56

    Club Brugge is al langer voor een afschaffing van de halvering van de punten in Play-Off 1. Het krijgt in die strijd nu de steun van Sporting Charleroi.

    Club eindigde de reguliere competitie met een ruime voorsprong op zijn achtervolgers. Dat het in Play-Off 1 toch nog spannend werd, had alles te maken met de halvering van de punten. Club pleit al langer voor een afschaffing of hervorming. Mehdi Bayat treedt de West-Vlamingen hier nu in bij. Dat meldt Het Nieuwsblad.

    Dat net de algemeen directeur van Charleroi Club steunt, moet geen verrassing heten. Charleroi zakte in Play-Off 1 zelf weg van de tweede naar de zesde plaats. "Zonder de halvering van de punten, krijgen de posities op het einde van de reguliere competitie de waarde die ze echt verdienen", vindt hij. Een makkelijke zaak zal het nie worden. Voor een wijziging is immers een meerderheid nodig. Ook zou een wijziging ten vroegste vanaf het seizoen 2020-2021 kunnen worden ingevoerd.

    Poll

    Vind jij dat de halvering afgeschaft moet worden?

    (940 stemmen)

    Plaats een reactie

    Toca +28574
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:01
    Dan lijkt mij een afschaffing van de play offs een pak interessanter dan deze 'belgische' tussenoplossing.
    Vind ik leuk
    SD +7146
    dinsdag 15 mei 2018 om 13:13
    Dat wou ik net schrijven. Met behoud van de.punten is alle spankracht weg als zoals dit seizoen een club mag beginnen met 12 punten verschil op de nr2. Een club als Charleroi moet zich dood spelen om PO te halen. En komen dus tekort voor de nacompetitie, de enige oplossing is de kern uitbreiden.
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1087
    dinsdag 15 mei 2018 om 21:35
    @SD en Toca: helemaal mee eens
    Vind ik leuk
    freeman +9163
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:03
    Halvering van punten ...... van discriminatie gesproken !
    Waarom dan niet meteen allen terug op 0 ( nul) starten , dat zou pas spanning opleveren !
    Liefst die regel meteen schrappen graag !
    Vind ik leuk
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:08
    Gewoon de punten die ge op het einde van de reguliere competitie hebt, gewoon laten staan om te beginnen met de play-offs... en dan spelen de beste 6 ploegen toch nog tegen elkaar of niet?
    Vind ik leuk
    dinsdag 15 mei 2018 om 15:07
    Zegt iedere kenner en voetballiefhebber al lang, maar de zwakken zoals rsca zullen altijd pro halvering zijn. Terwijl halvering vd punten gewoon pure competitievervalsing is, en echt niets met voetbal te maken.
    Vind ik leuk
    Vdv +55
    dinsdag 15 mei 2018 om 15:33
    Brugge heeft 2 keer de titel gepakt in de play-offs, al die ander jaren hebt ge ze niet horen klagen over die halvering. De zwakke van RSCA : hoeveel keer heeft Anderlecht de titel gepakt ?
    Vind ik leuk
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:06
    Is maar nie meer dan normaal ook hé! Da moet ge es int buitenland gaan uitleggen se, da ge de helft van uw zuurverdiende punten zomaar kwijtspeelt omdat de heren van de bond en de tv da willen...

    En waarom kan dat dan maar binnen enkele seizoenen aangepast worden? Komaan mannekes... anders veranderen ze om de haverklap de reglementen en dit zou dan niet direct kunnen...
    Vind ik leuk
    Toca +28574
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:17
    Ze moeten om te beginnen al een meerderheid vinden he.
    Zo lang ze die niet hebben gaat er helemaal niks veranderen.
    En aan de supporters moeten ze het niet vragen, dat weten ze ook dat er dan wellicht geen play offs meer zijn.
    Vind ik leuk
    TageMeister +3495
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:22
    is toch ook zo in CL-EL ? daar speel je eerst competitie en dan knock-out
    Vind ik leuk
    Boer +94
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:42
    Ja maar als je punten tekort komt lig je er toch direct uit. Wat een vergelijk is me dat nu
    Vind ik leuk
    TageMeister +3495
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:58
    als je nu punten tekort hebt zit je ook niet in POI ! als ze met een formule van knock-out zouden komen voor top 6 zou er ook moord en brand geschreeuwd worden en het bestaat ook al...
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1087
    dinsdag 15 mei 2018 om 21:40
    Je hebt helemaal gelijk...bijv. Rugby in Frankrijk..beste 6 van reguliere competitie strijden in een knock out fase voor titel, positie 1 en 2 slaan eerste fase knock outs over.....maar als ik Verhaeghe en een aantal forum leden moeten geloven kan je zo'n activiteiten geen sport noemen, want bij echte sport kan zo'n systeem niet voorkomen
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 15 mei 2018 om 21:40]
    Vind ik leuk
    Patfey +4578
    dinsdag 15 mei 2018 om 20:49
    Ja, leg dat maar eens uit aan mensen die de NBA, of de AFL of de World Series (baseball), je weet wel, al die Amerikaanse competities volgen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:09
    Of het nu eerlijk is of niet, het zorgt wel voor spanning tot de laatste speeldag,niet ? ;)
    Vind ik leuk
    freeman +9163
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:15
    Tot de VOORLAATSTE toch !
    Vind ik leuk
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:20
    Voor de titel niet nee, maar wel voor Europees voetbal. Maar het is echt wel te gek voor woorden dat alles te herdoen valt tijdens de play offs. Ook in 1B, al speel je daar kampioen, als je geen periodekampioen bent geweest mag je niet meedoen om te promoveren. Hoe zot is dat ?
    Vind ik leuk
    Patfey +4578
    dinsdag 15 mei 2018 om 20:50
    Daar bestaan geen periodetitels, wel twee aparte titels en geen globale kampioen.
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 07:58
    Een "herfstkampioen" en een tweede periode kampioen. Als de "herfstkampioen" geen punten meer sprokkelt na die titel mogen ze toch nog mee doen om te promoveren. Waar is de logica ?
    Vind ik leuk
    Patfey +4578
    woensdag 16 mei 2018 om 08:18
    De logica is twee aparte competities.
    Vind ik leuk
    donderdag 17 mei 2018 om 08:59
    Wel, dat gaat mijn boerenverstand te boven. Een ploeg die 14 matchen alles geeft, kan dan met een gerust hart gaan relaxen voor de volgende 14 matchen want het maakt toch niet meer uit. Behalve dan om te bepalen wie het thuisvoordeel krijgt in de eerste confrontatie. Het lijkt mij toch logischer om de eerste vier bv in een soort van PO1B te laten beslissen wie er stijgt. Dat ze nu aan PO2 mogen deelnemen voor een Europees ticket is toch maar voor de schijn? Maar wellicht ben ik dom want ik zie er echt geen logica in, in de huidige formule in 1B. En al evenmin in het systeem van PO1.
    Vind ik leuk
    Patfey +4578
    donderdag 17 mei 2018 om 18:06
    Je moet onderscheid maken tussen wat je rechtvaardig vondst en wat een ander als een zinvolle constructie ziet. Logisch is dat je de regels vooraf kent en je daar op instelt.
    Vind ik leuk
    dinsdag 15 mei 2018 om 15:09
    jij hebt de gedachtengang van een valsspeler
    Vind ik leuk
    Kettos +1278
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:21
    Ik vind er een vierkantswortel op zetten eerlijker...
    Vind ik leuk
    TageMeister +3495
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:26
    je moet dit NIET afschaffen voor POI ! dit is weer de verkeerde reden, schaf dit af voor POII ! ga naar 18 profploegen(eerste klasse) en 14 semi-prof ploegen(2de klasse) 2 directe zakkers/stijgers en 1 die barrage speelt met de 2de klassers.

    In 3de klasse laat je de beloften mee spelen, maar deze moeten ook eerst starten in 4de klasse en maak daar strenge regels(wat leeftijd en wie mag meespelen) voor . Eerste klasse, den top, de G5 red je niet door acties in hun voordeel, maar door een sterkere competitie van onderen uit... De huidige reacties zijn der weer vooral int voordeel van de eigen club
    Vind ik leuk
    TageMeister +3495
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:30
    nu we toch bezig zijn, ist miss de moment om ook een regel op te stellen dat bestuursleden zich moeten gedragen tov de refs/VAR
    Vind ik leuk
    Crusader +1575
    dinsdag 15 mei 2018 om 12:19
    Trainers ook`?
    Vind ik leuk
    TageMeister +3495
    dinsdag 15 mei 2018 om 14:15
    Eigenlijk wel ! want druk op de ref zetten voor de match is der ook over . Schaf ook dat intervieuw direct na de match af, doe dit net voor of na de persconferentie zo zijn de emoties al wat gaan liggen
    Vind ik leuk
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:49
    10 ploegen in eerste klasse, 4x tegen elkaar. Geen playoffs, geen halvering.
    Vind ik leuk
    TageMeister +3495
    dinsdag 15 mei 2018 om 10:59
    4 keer tegen elkaar is wat teveel van het goede... doe dan 16 ploegen en beker int weekend, met directe vrije loting . 1ste match voor de openingsspeeldag.
    Vind ik leuk
    freeman +9163
    dinsdag 15 mei 2018 om 11:59
    Spelen nu toch ook reeds 4 maal tegen elkaar !
    Vind ik leuk
    TageMeister +3495
    dinsdag 15 mei 2018 om 14:11
    teveel :-) het "speciale" verminderd zo
    Vind ik leuk
    Reagens +1657
    dinsdag 15 mei 2018 om 11:42
    Ze gaan hét element dat spanning geeft aan onze competitie eruit halen. Het zal dan weer janken zijn achteraf als de budgetten achteruit gaan. Precies of Verhaege en Bayat geïnteresseerd zijn in een 'eerlijkere' competitie.
    En voor de mensen die dromen van een reguliere competitie van 16 of 18 ploegen zonder PO's. Dream on. Lierse bewijst dat er nog steeds teveel professionele clubs zijn.
    En wie denkt dat de beker nog te redden valt moet toch ook eens wakker worden. Het beestje is dood. Laat het liggen. Daar gaan bekerwedstrijden in het weekend niets aan veranderen.
    Het enige echte probleem is PO2. Die mogen spelen in een gefingeerde competitie spelen waar het vooral de bedoeling is dat de barrage match gewonnen gaat worden door de PO1 ploeg. Gecombineerd met het feit dat het merendeel van de PO2 ploegen geen interesse heeft in Europees voetbal (en al zeker niet in een eerste voorronde eind juli).
    Ofwel geven ze het laatste Europees ticket aan de winnaar van PO2 (dus zonder barrage). Ofwel krijgt de winnaar van PO2 een significante geldsom. Dat zou m.i. de zaken verbeteren én de tv-gelden vrijwaren. Het zou voor 'traditionele' PO2 clubs ook een methode zijn om het seizoen erop extra investeringen te doen met dat geld.
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4281
    dinsdag 15 mei 2018 om 13:40
    Ik vind dit geen slecht idee.
    Straf dat na al die jaren ik dit idee nog niet gehoord had.
    Zou wel kiezen voor die geldsom. Anders gaat het voor sommige ploegen die nu playoff 1 willen halen voor Europees mss liever in playoff 2 spelen tegen kleinere ploegen.
    En de intentie moet altijd zijn om te winnen. En dat zou dan mss wel anders zijn.
    Vind ik leuk
    dinsdag 15 mei 2018 om 11:58
    Das dan weer al 2j wachten tot seizoen 2020-2021, i.p.v. eerst aanvang in seizoen 2019-2020. Stop dan maar Play-Offs volledig af vanaf seizoen 2019-2020 samen met hervorming aantal profploegen in 1A en 1B.
    Vind ik leuk
    Geofpurple +3633
    dinsdag 15 mei 2018 om 12:00
    Er zijn 24 profclubs. Dus hou het eens wat simpeler. Want die 1B reeks da lijkt ook nergens op.

    Doe gewoon 2 keer 12 ploegen

    Po 1 met 6 en po 2 met 6. Schaf die halvering af. 1 poule speelt voor kampioenschap. po 2 voor het behoud. Dat maakt 32 speeldagen ipv van de nu 40. Scheelt ook al een pak in de overvolle voetbalkalender.

    1B hetzelfde principe toepassen. De eerste 6 spelen voor promotie. De andere 6 voor behoud. Zo heb je op die manier duidelijke PO over 2 reeksen en moeten ook niet klagen over te veel opvolging van matchen . 32 tov 40 denk dat velen eerder voorstander dan tegenstander daarvan zijn.
    Vind ik leuk
    Patfey +4578
    dinsdag 15 mei 2018 om 20:54
    Niet slecht, waar nog liever eerst twee reeksen van 12, en dan drie van 8 (titel, promotie/degradatie en behoud als profclub). Met behoud van punten en voor de “middelste groep’ met behoud van verschil in punten. Dat maakt dan 36 matchen. En lijkt me beter verkoopbaar aan de TYV zenders, in een klap van 40 naar 32 gaat geld kosten.
    Vind ik leuk
    dinsdag 15 mei 2018 om 12:00
    En de beker, die mogen ze ook eens hervormen. Waarom eens geen BeNe beker proberen? Elk land start met een traditionele bekercompetitie tot aan de kwartfinales. De 8 geplaatste ploegen van elk land gaan in de trommel en vechten het verder uit met als inzet een CL ticket. Geeft de kans aan kleinere ploegen om ook eens 'Europees' te spelen en de groten kun je paaien met dat CL ticket.
    Vind ik leuk
    Fcb for ever +1212
    dinsdag 15 mei 2018 om 12:19
    Ik blijf de play offs dikke commerciële zever vinden
    Eerst is eerst wie het ook is op het einde van de rit is de kampioen
    Zelf al is het Anderlecht
    Vind ik leuk
    Julien +1072
    dinsdag 15 mei 2018 om 12:21
    Het gaat van kwaad naar erger en toch blijven ze bij de Pro League halsstarrig vasthouden aan dit zinloze en belachelijke format.
    Vind ik leuk
    dinsdag 15 mei 2018 om 15:05
    de zwakkeren zullen altijd neen zeggen zodat ze door geluk + het mentale spel vd halvering toch kunnen winnen. De namen vd ploegen moet ik niet zeggen dat weet iedereen ondertssn.
    Vind ik leuk
    dinsdag 15 mei 2018 om 15:13
    In alle sporten, in alle politiek, is Belgiė altijd degene die speciaal moet doen, anders moet zijn, open staat voor competitievervalsing en vele mogelijkheden heeft voor corruptie, het is hier gewoon een circus. Hoe hard er op Reddit/r/soccer altijd gelachen wordt met ons playoff systeem is gewoon zielig, iedereen id wereld beseft hoe oneerlijk het formule is, de eerste bovenaan na 30 matchen, de verdiende kampioen dus, wordt het meest benadeeld. Begin het beu te worden dat we op andere sites uitgelachen worden en worden aangezien als corrupt land. Maar het interesseert de Belgen niet zolang ze het geld op de rekening zien.
    Vind ik leuk
    Patfey +4578
    dinsdag 15 mei 2018 om 20:56
    Degenen die daar uit andere landen mee lachen zijn gewoon achterlijk, voetbal is zowat de enige ploegsport waar play offs niet algemeen in gebruik zijn. Zie maar in de USA hoe daar de competities afgehandeld worden.
    Vind ik leuk
    Geofpurple +3633
    dinsdag 15 mei 2018 om 21:06
    in veel zaalsporten begin de playoffs met 0 punten. En de NBA das nog erger. Ge kunt als regulieren kampioen op papier er in de po meteen uitliggen. Hier schreeuwen ze gewoon te vaak en te hard moord en brand
    Vind ik leuk
    dinsdag 15 mei 2018 om 23:14
    Ja maar, niks tegen de Play-offs... WEL tegen die klote HALVERING van de punten! Is je reinste competitievervalsing... gewoon om het spannender te maken? Laat je baas op het einde van het jaar je loon es halveren, daar waar je zo hard voor gewerkt hebt... es zien of je het ook nog zo spannend zou vinden...
    Vind ik leuk
    Patfey +4578
    woensdag 16 mei 2018 om 06:28
    Dat is dikke zever, sorry. Wiens loon wordt gehalveerd? In vele bedrijven zijn er premies die van een bepaalde prestatie afhangen, en dat kan bv de verkoop van de laatste maand zijn.
    Verder, als je een contract hebt dat een heel groot variabel deel heeft, dan moet je ook niet klagen als dat anders uitvalt als je gehoopt had, je kent het systeem vooraf, de prijzen worden verdeeld in het laatste stuk.
    Maar dat betekent niet dat ik daarom voor die halvering ben, ik zeg enkel dat dit in veel zaalsporten nog veel drastischer gebeurt en je dus niet moet doen alsof dat een uitvinding van de Belgische voetbal is.
    Vind ik leuk
    Daknamfan +187
    dinsdag 15 mei 2018 om 21:30
    Gewoon een competitie met 18 ploegen en geen wintertransfers. Heb je slecht gekocht in de zomer dan heb je pech.
    Vind ik leuk
    vrijdag 18 mei 2018 om 12:24
    AlexGmillian ; seizoen 2009-2010 ; eerste maal play offs eindigde club na reguliere competitie op 12 punten van RSCA; Heb jullie dan niet horen bleiten dat de punten moesten gehalveerd worden..... Na de play-offs eindigde fc boer maar op liefst 18 punten van RSCA
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Steun voor Club in strijd tegen puntenhalvering: 'Geef posities de juiste waarde'