Grote hervorming van Play-Offs op komst? Club Brugge krijgt alvast steun

    Grote hervorming van Play-Offs op komst? Club Brugge krijgt alvast steun

    vrijdag 11 mei 2018 om 10:03

    Er werd de voorbije weken weer heel wat gezegd en geschreven over de Play-Offs. Zo gaf Bart Verhaeghe na de wedstrijd tegen RSC Anderlecht nog aan dat de puntenhalvering afgeschaft moet worden. Daar krijgt hij nu nog steun voor.

    KV Kortrijk-voorzitter Joseph Allijns geeft op Twitter namelijk aan dat hij ook tegen de puntenhalvering is. Hij wil dat dan ook graag afgeschaft zien worden. Goed nieuws dus voor Club Brugge, dat al langer voorstander is om dat af te schaffen.

    Een afschaffing van de puntenhalvering zal er volgend seizoen nog niet zijn, maar het seizoen daarop kan daar wel verandering in komen. Afgelopen maandag was er alvast een vergadering van de Pro League en werd de toekomst van het Belgische voetbal besproken. Daarin kwam ongetwijfeld ook het Play-Offsysteem aan bod.

    Plaats een reactie

    Toca +28532
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:08
    Een belgische oplossing is dus in de maak.
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1086
    vrijdag 11 mei 2018 om 11:30
    Als je de puntenhalvering afschaft, en dus ook een belangrijk element dat de spanning verzekert....moet men consequent zijn en de play-offs zoals ze bestaan ook afschaffen.
    Bovendien moet men toch ook iets doen aan play off 2...

    Blijkbaar kan men in Belgisch voetbal niet om met basisprincipe van een play-off.
    Ik heb bijv. Begrepen dat in Frankrijk in het populaire rugby een knock out fase is voor de beste 6 waarbij de eerst twee in het klassement de eerste knock out wedstrijd ontlopen...da's nog wat anders dan puntenhalvering
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 11 mei 2018 om 11:35]
    Vind ik leuk
    THOR4ever +971
    vrijdag 11 mei 2018 om 12:50
    Inderdaad Marcus. Maar de ploegen willen wellicht wel graag nog de inkomsten van die extra wedstrijden hebben. Sportief hebben die play-offs dan geen enkele toegevoegde waarde meer, maar ik vrees dat ze de portemonnee voorrang gaan geven.
    Vind ik leuk
    Straffe76 +44
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:16
    Play off helemaal afschaffen, competitie met 20 prof ploegen 1ste kampioen laatste twee degraderen , zal ook beter zijn voir trainers en jonge talenten, daaronder een echte 2de klasse.
    Vind ik leuk
    SD +7137
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:36
    20 ploegen is wat veel; dan haal je elftallen erbij die daar helemaal niet horen.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 11 mei 2018 om 10:36]
    Vind ik leuk
    TageMeister +3455
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:45
    of die het seizoen ni uit doen...
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1086
    vrijdag 11 mei 2018 om 11:38
    Met je eens. Verder, ben jij tegen play-offs?.....Als je ziet wat voor een spanning dat geeft, op mijn werk veel collega's uit omgevende landen...die vinden toch niet dat dat onaantrekkelijk is...daar sleept iedereen zich voort naar het seizoenseinde van de competitie....en zeker voor jouw ploeg....wat een revival, betwijfel of dat nog tot uiting komt zonder zo'n play-off of systeem...nu blijft iedereen in play-pff 1 heel gemotiveerd...en is het echt spannend tot het einde
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 11 mei 2018 om 11:40]
    Vind ik leuk
    vrijdag 11 mei 2018 om 12:13
    Ik zou kunnen stellen dat wat het spannend maakt niks met voetbal te maken heeft gehad maar eerder het gevolg van VAR en scheidsrechterlijke beslissingen was.
    Halvering van de punten = devaluatie van de reguliere competitie.
    Ik volg mijn ploeg al een 50-tal jaar en heb bijna 30 jaar een abonnement: ik blijf anti-PO’s. Ik vind het een opgefokte, kunstmatige nep competitie.
    Vind ik leuk
    TageMeister +3455
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:44
    20 prof ploegen
    is da ni wa veel? beter 18(max) met 18 in 2de klasse , waarbij amatuerstatus mag in 2de
    Vind ik leuk
    SD +7137
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:35
    Schaf dan gewoon die play-off af. De halvering van de punten is inderdaad een miskleun maar het geeft wel meer spankracht aan de nacompetitie.
    Vind ik leuk
    TageMeister +3455
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:45
    zonder halvering weg (kunstmatige) spanning , wat is dan nog de meerwaarde van de PO's
    Vind ik leuk
    Brubru +3248
    vrijdag 11 mei 2018 om 12:18
    Inderdaad. Maar eerlijkheid gaat voor mij nog altijd voor spanning.
    En eerlijk, ik ga nu 50 jaar naar 1ste klasse. Het was vroeger even interessant hoor, voor de invoering van de PO's.
    Dikwijls spanning voor de titel, voor de Europese plaatsen, voor de degradatie.
    Sommige ploegen hadden inderdaad nog maar weinig te winnen of te verliezen MAAR in een van de laatste matchen van het seizoen een ploeg zijn titel- of Europese ambities afnemen was ook plezant.
    Vind ik leuk
    RD +457
    vrijdag 11 mei 2018 om 12:43
    Een ploeg die niets te winnen of verliezen heeft, speelt aanvallend voetbal. Eindeseizoensmatchen zijn vaak prachtig gekruid met goals.
    Vind ik leuk
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:38
    Goed voor de spanning zegt men, maar voor de menselijke gezondheid is dit systeem roofbouw. Dat zijn een stuk of 30 matchen op korte tijd, waarvan je Club in minstens 20 matchen belangen heeft. Stel dan dat de situatie in een match nog eens gemiddeld 2 tot 3 keer draait, dan is zoiets een emotionele rollercoaster van een stuk of 50 keer een veranderde gemoedsstemming; Onuitstaanbaar gewoon.
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +9747
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:40
    Als je de punten niet halveert, waarom dan nog play-offs???
    Vind ik leuk
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:49
    Om de titel toe te kennen. Je moet dan wel regelmatiger zijn. Als je met een kloof van 4 punten de po in kan, zit je redelijk goed. Het zal dan nog spannend worden, maar ook wel wat rechtvaardiger.
    Vind ik leuk
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:53
    Omdat het niets te maken heeft met sport an sich : een verdiende voorsprong moet je behouden. Dat is toch in iedere sport zo.
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +9747
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:54
    Doe dan gewoon geen play-offs... in basket beginnen ze gewoon opnieuw en dat is toch ook sport?
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 11 mei 2018 om 10:55]
    Vind ik leuk
    bolclbr +676
    vrijdag 11 mei 2018 om 11:07
    Klopt niet Stefaan. In play-offs en eindrondes in verschillende sporten herbegint men met 0 punten: basketball overal ter wereld, onze eigen play-offs van de JPL in 2A en 2B, eindrondes in onze lagere voetbalklassen, in Nederland, hockey, volleybal, enz.
    Vind ik leuk
    vrijdag 11 mei 2018 om 11:27
    Zijn dat niet de uitzonderingen op algemene sportregel ?
    Het blijft iets tegennatuurlijk : heb je zo hoog gesprongen? Ok het verschil delen we door 2 en de verliezers mogen weer meedoen.
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1086
    vrijdag 11 mei 2018 om 11:47
    Zie mijn reactie hieronder..veel sporten play offs waarbij iedereen met 0 punten start...om mijn werk veel collega's uit omringende landen..daar sleept iedereen zich voort naar einde seizoen ...zij vinden ons systeem best aantrekkelijk klinken
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1086
    vrijdag 11 mei 2018 om 11:44
    Toch niet, bijv. Rugby in Frankrijk...heel populaire sport. De beste 6 werken daar een knock out fase af, waarbij de twee besten van het klassement de eerste knock out wedstrijd ontlopen. Dus helemaal geen punten ...gewoon knock out...Tot tevredenheid van de supporters..heel spannend in een korte periode veel spanning
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 11 mei 2018 om 11:45]
    Vind ik leuk
    TageMeister +3455
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:43
    Erg dat ze bij de Pro League niet eerst orde op zaken stelde !


    als je de punten halvering afschaft, doe je de PO's beter ook weg .
    Vind ik leuk
    TageMeister +3455
    vrijdag 11 mei 2018 om 10:48
    18 ploegen 2 directe zakkers en 2 die barrage spelen met 2de klassers om der in te blijven ! Zo houd je 2de klasse levend doordat er reële kans bestaat dat je stijgt... Nu investeren der 3-4 ploegen véél geld voor max 1 stijger
    Vind ik leuk
    vrijdag 11 mei 2018 om 11:00
    Er mag idd ook wel eens iets komen om die ploegen genre Malinwa en Lierse in leven te houden. De grote clubs zijn nog altijd commercieel interessant, wat er onder zit heeft het moeilijk om te overleven. Het wegvallen van zo een Rc Mechelen, het failliet van Lierse, degradatie KVM, buitenlandse overnemers, fusies. Als ik naar de eerste klasse van mijn jeugd kijk: Lierse weg, Beveren fusie, Seraing weg, Club Luik amateurs, Beerschot fusie, Waregem fusie, Winterslag en Waterschei werden Genk. En dan krijg je zo een Eupen, Moeskroen, Cercle, Kortrijk in buitenlandse handen. Er was een tijd dat een Vermeer Thijs of Van De Ven Olen ook hun clubs hadden. Tegenwoordig zal het moeilijk zijn om een overnemer te vinden voor Lokeren. Een hoge reeks, eventueel zo een reeks met Portugezen, Nederlanders en Scandinaven en er onder een regionaalliga. Union-RWDM of Beerschot-Antwerp, het blijven affiches. Alleen was zo een derby vroeger ook folklore, dat is weg. Tegenwoordig zijn het belegerde risicomatchen ipv een strijd tussen lokale fanfares.
    Vind ik leuk
    lnc +30
    vrijdag 11 mei 2018 om 11:47
    Vind dit veruit de beste oplossing. Met 18 ploegen, dat zijn 34 matchen. 2 directe zakkers en 2 barrage: top voorstel.
    Kunnen we misschien ook de beter terug wat belangrijker maken. Geen heen- en terug meer. En alle ploegen in de pot. Geen geleide loting meer.
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1086
    vrijdag 11 mei 2018 om 11:50
    ..heb je ook een voorstel om de kop van het klassement spannend te houden....gewoon reguliere competitie...vanaf maart is de spanning meestal al ver te zoeken
    Vind ik leuk
    Brubru +3248
    vrijdag 11 mei 2018 om 12:26
    Dat is larie hé.
    Hoeveel competities waren er al beslist in maart ?
    Ik herinner me nog die keer dat Anderlecht de titel pakte de laatste speeldag toen Club op R.White niet verder raakte dan een gelijkspel, de testmatchen tussen Club en Anderlecht toen Papin wel 10 kansen niet binnen kreeg, de testmatchen tussen Anderlecht en Standard, de titels van Beveren, van Lierse.
    Je moet hier nu ook niet gaan zeggen dat iedere competitie al gedaan was in maart.
    En dan heb ik het nog niet over de strijd om de Europese tickets, de degradatie.
    Ook niet vergeten dat de PO's ook een negatieve invloed hebben op de gewone competitie.
    En met een gewone competitie is het probleem PO2 ook van de baan.
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1086
    vrijdag 11 mei 2018 om 13:08
    Als je PO2 moet aanpakken is inderdaad de consequentie dat de hele play off op de schop moet
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 11 mei 2018 om 13:09]
    Vind ik leuk
    Olli +250
    vrijdag 11 mei 2018 om 11:08
    Waarom geen normale competitie met minder ploegen (huidige 16 of minder) en nacompetitie naar handbal model met een BENE liga. BV Eerste 3 elke competitite samen in nacompetitie, nummers 4-7,..... (Als onze Nederlandse buren er nog zin in hebben). Ook maar een idee natuurlijk.
    Vind ik leuk
    JOY +84
    vrijdag 11 mei 2018 om 11:42
    play offs afschaffen , één reeks van 24 ploegen en zelf niet tegen elkaar laten spelen......gewoon de VAR en ARBITERS laten beslissen wie kampioen wordt, Euroleague speelt en wie moet degraderen
    Vind ik leuk
    vrijdag 11 mei 2018 om 12:34
    De eerste 30 wedstrijden 2punten voor een zege en 1 punt voor gelijkspel.
    In de play-offs niks meer halveren
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1086
    vrijdag 11 mei 2018 om 13:11
    Dan krijg je (nog) meer defensief voetbal...nee, ik verlang in dat opzicht niet terug naar de tijd dat we het twee punten systeem hadden...veel meer boring wedstrijden
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +12730
    vrijdag 11 mei 2018 om 13:21
    Puntenhalvering, Play-Offs, VAR,... Wat is er mis met oldschool voetbal in een gewone competitie waarin over voetbal wordt gepraat en niet over de ref.
    Vind ik leuk
    DOMI +26
    vrijdag 11 mei 2018 om 13:42
    Men moet weten wat men wil: wil men hoofdzakelijk spanning of wil men een terechte(re) kampioen! Met het huidig systeem met de halvering van de punten heeft men duidelijk geopteerd voor de spanning want een andere reden is er niet. Het is op dit moment zelfs mogelijk dat men het ganse reguliere seizoen niets uitspookt en met de halvering van de punten uit het niets opduikt en zelfs kampioen wordt, als men enkel maar tijdens de play-offs goed speelt. Het moet toch meen ik steeds de bedoeling zijn om een waardig kampioen te krijgen die de titel verdient op basis van zijn prestaties gedurende het ganse seizoen!
    Vind ik leuk
    vrijdag 11 mei 2018 om 16:02
    fuck kunstmatige spanning....

    als je op het einde van het seizoen 20 punten voorstaat, en er worden er je 10 van afgepakt "om het spannend te maken" dan is dat toch gewoon flauwekul zeker... eender welke ploeg dat is, als je de concurrentie zo overhoop speelt moet je gewoon kampioen gekroond worden, punt uit.

    Eindelijk es weg met die play-off rommel imho.
    Vind ik leuk
    mani88 +789
    vrijdag 11 mei 2018 om 19:11
    En dan is meteen de charme en spanning van de play-offs ook weg. En waarom? Je weet dit op voorhand, systeem is al jaren gekend. Als je niet om kan met die halvering, zie het dan anders: in reguliere competitie krijg je 1,5 punt per zege en 0,5 punt per gelijkspel. Misschien zouden ze het beter op die manier doen, meteen slechts halve punten geven in reguliere competitie in plaats van halvering op het einde. Al zou dat geen verschil mogen maken, toen Brugge in november 6 punten voorsprong had, sprak ik ook al van slechts 3 punten voorsprong. Eigenlijk moet je gans seizoen gewoon rekening houden met die halvering, dan is het toch geen probleem? Trouwens zelfs met halvering krijg je nog bonus bij start play-off, dus een verdiende kampioen zou daarmee altijd voldoende moeten hebben! Het valt mij wel op dat er altijd zoveel gezaag en geklaag over die halvering komt, net in die seizoenen dat Brugge als leider aan PO1 begint. RSCA is al 5 van de 9 play-off edities als eerste gestart, nooit over horen klagen. Je weet het op voorhand... PS: RSCA startte in 2010 als leider aan de allereerste play-offs en werd, ondanks de halvering, kampioen met 18(!!) punten voorsprong. Dus, wat is het probleem eigenlijk als je ploeg écht goed is?!
    Vind ik leuk
    vrijdag 11 mei 2018 om 20:31
    gewoon terug oude competitie, en die var naar de maan schieten, beste oplossing, en terug meer spanning in competitie.....
    Vind ik leuk
    vrijdag 11 mei 2018 om 20:34
    en ook gewoon die doelijn technologie terug, werkte beter als nu de var, vond ik toch ?
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Grote hervorming van Play-Offs op komst? Club Brugge krijgt alvast steun