'Wijnglas-incident krijgt staartje, Bondsparket oordeelt over strafmaat'

    'Wijnglas-incident krijgt staartje, Bondsparket oordeelt over strafmaat'

    vrijdag 20 april 2018 om 08:05

    Standard won dan wel de topper tegen de rivalen van RSC Anderlecht (2-1), toch werd de wedstrijd ontsierd door een incident met een wijnglas. De dader in kwestie werd ontmaskerd, er hangt hem én Standard een fikse straf boven het hoofd.

    Jadranka Lozina, politiewoordvoerster van Luik, geeft aan dat het niet bij één enkel glas bleef. "Hij gooide twee glazen vanuit de business seats", opent ze in Het Laatste Nieuws. "Eén glas kwam in de tribune terecht, het ander op het veld. Getuigen toonden de politie wie gegooid had."

    De camerabeelden gaven de getuigen gelijk. De man werd verhoord door politie, het dossier werd doorgespeeld naar de voetbalcel. Zij moeten de strafmaat voor de dader gaan bepalen. De man in kwestie riskeert een boete van 250 tot 5.000 euro en een stadionverbod van drie maanden tot vijf jaar.

    Bondsparket aan zet
    Daar blijft het echter niet bij. Ook Standard riskeert gestraft te worden voor het wangedrag van één van zijn supporters. Het rapport van ref Lawrence Visser werd overgemaakt aan het bondsparket. Zij zullen oordelen of Standard dit had kunnen vermijden en of een eventuele sanctie op zijn plaats is.

    Poll

    Verdient Standard een straf?

    (682 stemmen)

    Plaats een reactie

    Toca +26807
    vrijdag 20 april 2018 om 08:09
    Ik vind niet dat standard voor zoiets verantwoordelijk is. Ze hebben de dader. Gooi hem er wat mij betreft 5 jaar uit en maximum boete. Achterlijke mens.
    Vind ik leuk
    Goegebuer +291
    vrijdag 20 april 2018 om 08:15
    Ik snap niet dat er zoiets bestaat als een maximumstraf van 5j. Die kerel hoort gewoon nooit van zijn leven nog een stap in een stadion te zetten.
    Dat hy dan maar van in zn woonkamer met glazen naar zn tv smijt...
    Vind ik leuk
    Toca +26807
    vrijdag 20 april 2018 om 08:20
    Daar ben ik mee akkoord. Dat mag voor mij ook levenslang stadionverbod zijn.
    Vind ik leuk
    Boerken +5722
    vrijdag 20 april 2018 om 08:32
    Hij zal zijn les wel geleerd hebben bij een zware sanctie
    Vind ik leuk
    vrijdag 20 april 2018 om 09:15
    Zijn les wel geleerd hebben?
    Mits een degelijke opvoeding zijn dit lessen die je al lang geleerd zou moeten hebben. Zoiets zou je gewoon moeten weten. Dat je zoiets gewoon niet doet. Zoiets hoor je niet 'nog te moeten leren'.
    En iemand die wel tot zo'n zaken in staat is, vraag ik me af of ze ooit tot inkeer komen.
    Levenslang de deur wijzen, lijkt me. Tot op de dag dat hij kan bewijzen dat hij zoiets nooit meer zou doen. En aangezien zoiets zwart op wit bewijzen vrij onmogelijk is, kan dat vrij lang duren. En terecht!
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +11273
    vrijdag 20 april 2018 om 08:23
    Klopt! Zoiets verwacht je ook niet meteen vanuit de business seats natuurlijk..
    Vind ik leuk
    Boerken +5722
    vrijdag 20 april 2018 om 08:33
    Denk maar niet dat daar geen zwijnen tussen zitten ! En overal hoor
    Vind ik leuk
    Toca +26807
    vrijdag 20 april 2018 om 08:37
    Zoals boerken hieronder al zegt, daar zitten ook niet alleen de serieuze mensen hoor..
    maar ja, je kan daar moeilijk wijn in plastieken bekers schenken hé.
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +11273
    vrijdag 20 april 2018 om 08:40
    Ik zou toch ook eerder het vak met de Ultras in de gaten houden dan de bobo's met hun plastron.
    Vind ik leuk
    Boerken +5722
    vrijdag 20 april 2018 om 10:09
    De plastronterroristen !
    Vind ik leuk
    dakcota +3449
    zondag 22 april 2018 om 11:25
    ik heb geen wijn nodig bij een voetbalmatch hoor .. ook al was ik een 'buissines-people'
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Hyperdrive +433
    vrijdag 20 april 2018 om 10:01
    Standard is wel DEGELIJK verantwoordelijk.
    Club, Stewards moeten er voor zorgen dat er geen glaswerk vanuit de kantine/business seats mee op de tribune kan.

    Vind ik leuk
    Toca +26807
    vrijdag 20 april 2018 om 10:12
    Die ramen staan open van de loges/business seats.
    Je kan toch moeilijk iedereen een persoonlijke bodyguard geven.
    Voor mij blijft iedereen voor zichzelf verantwoordelijk.
    Vind ik leuk
    Hyperdrive +433
    vrijdag 20 april 2018 om 10:40
    Dat is dus de bedoeling.
    Ben zelf steward, dus ik weet wel degelijk waar ik over spreek.

    1 of 2 doorgangen.
    Vind ik leuk
    Joewie +324
    vrijdag 20 april 2018 om 08:15
    Ik zou Anderlecht de 3 punten geven.
    Wat hebben we er nu aan, dat de PO's al gespeeld zijn... :-D
    Vind ik leuk
    Carola +245
    vrijdag 20 april 2018 om 08:17
    Levenslang is de enige sanctie voor die gek en voor Standard het is ook niet de eerste keer hé
    Vind ik leuk
    SD +4739
    vrijdag 20 april 2018 om 09:27
    Wat gaan ze doen om Standard te straffen, de zege ombuigenin een 0-5 nederlaag ?
    Vind ik leuk
    Diego A M +2268
    vrijdag 20 april 2018 om 20:47
    Nee zonder publiek tegen Brugge zou eerder kunnen
    Vind ik leuk
    dakcota +3449
    zondag 22 april 2018 om 11:27
    ja bartje verhaeghe zal daar wel een enveloppeke voor hebben zeker.
    enkel de boeren zouden dat weer voorstellen. anderlecht word al jaren geterroriseerd door die walen. dus de enige juiste straf zou zijn. volgende thuismatch tegen anderlecht zonder thuispubliek spelen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 20 april 2018 om 10:11
    Ik citeer dus is niet mijn persoonlijke opmerking :

    © www.voetbalbelgie.be – DC

    Met plastieken bekertjes naar de lijnrechter of een speler gooien, het gebeurt met de regelmaat van de klok. Andere populaire projectielen zijn bengaals vuurwerk, bommetjes, aanstekers, muntstukken. In de Classico Standard-Anderlecht gooide iemand met een kapot wijnglas naar de grensrechter.

    Er werd moord en brand geschreeuwd. Niet onterecht want stel je voor dat dit wijnglas de lijnrechter geraakt had. Meerdere analisten en voetbalfans maakten brandhout van de fans van Standard. Het was altijd hetzelfde liedje. De Luikse club verdiende een gepeperde rekening (lees: boete en match zonder publiek).

    De fans krijgen aan of onder de bewuste tribune bier of frisdranken in plastieken bekertjes. Wie zou het in zijn hoofd halen een wijnglas in het stadion binnen te smokkelen. Met voorbedachte rade?

    Uit onderzoek zou blijken dat het niet om een gewone supporter zou gaan. Wel om een Very Important Guest. Een VIP die in de outside-seats in een knusse zetel de wedstrijd volgde. Het zou zelfs om een aanhanger van Anderlecht gaan!

    Nota bene: Standard stond op het moment van het incident voor en won de Classico met 2-1. Er was weinig of geen reden om de lijnrechter te bestoken…

    Tja.... Voor commentaar gelieve u te wenden tot voetbalbelgië.be. Zij zijn de bron.
    Vind ik leuk
    dakcota +3449
    zondag 22 april 2018 om 11:29
    tis al bekend dat het om een standardsupporter gaat, toch goed geprobeerd. ik snap dat het via een bron is, maar je was al te happig om het mee te delen he.

    het was een vieze rotte waal en gestraft moeten ze worden, de waal en de club
    Vind ik leuk
    woensdag 25 april 2018 om 12:12
    In Brussel en andere mauve kringen houdt men vast dat het een standardsupporter was terwijl heel België weet dat het nen uitgenodigde gefrustreerde dronkelap was met mauve sympathiën. Spijtig voor jullie maar Brugge pakt de titel. Doe zo verder en je haalt zelfs plaats 2 niet. Met wat ga je dan gooien? Jullie moeten nog naar Brugge en Gent of vergis ik mij? Ik hoop dat uwe carnavaleske voorzitter en uwe christusaanbidder nog kunnen lachen na deze passages maar ik vrees ervoor. Voor de rest,...wake up and get a life.
    Vind ik leuk
    dakcota +3449
    donderdag 26 april 2018 om 21:08
    hallo?? hij is opgepakt geweest... doe eens een KLEIN beetje moeite en kom dan gelijk een brave mens toegeven dat het inderdaad een standard supporter is

    en wat heeft de rest van PO1 hiermee te maken, wees zo gefrustreerd niet, we zijn nog altijd LANDSKAMPIOEN, en halen een gemiddeld van 1 titel per 2 jaar de laaste 20 jaar, zelfs als we dit seizoen (zoals we al lang weten) het niet halen

    dus aub, lieve medesupporter, stopmet hallucineren ;)
    Vind ik leuk
    TageMeister +1519
    vrijdag 20 april 2018 om 14:32
    Heeft standard ingegrepen na het 2de glas? Indien dit niet het geval was wel een straf anders niet...
    Vind ik leuk
    dakcota +3449
    zondag 22 april 2018 om 11:23
    dat is propberen een persoon te verwonden en/of verminken met voorbedachte rade. 5 jaar in de gevangenis lijkt me iets beter. Als men hier zegt 200 euro boete en 3 maand niet meer binnen dan wat houdt er iemand met nog slechtere gedachten dan tegen ergere dingen te doen???
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    'Wijnglas-incident krijgt staartje, Bondsparket oordeelt over strafmaat'