Valsspelers die beloond worden, dat kan toch de bedoeling niet zijn

"Valsspelers die beloond worden, dat kan toch de bedoeling niet zijn"

maandag 16 april 2018 om 15:25

Er was dit weekend veel te doen omtrent het afgekeurde doelpunt van Abdoulay Diaby. Het randgeval werd door de VAR bestempeld als buitenspel. Peter Vandenbempt kan leven met die beslissing, hij hekelt andere zaken.

"Wat ik veel erger vind, is de opmars van de duikers in het strafschopgebied, die dan ook nog een keer beloond worden. Spelers die contact zoeken, die zelf tegen een tegenstander aanlopen of springen en dan gaan liggen", verwijst de radioman bij Sporza naar de strafschoppen van Charleroi en Standard.

Helaas valt er volgens Vandenbempt weinig tegenin te brengen. "Ik denk dat de VAR die beslissingen telkens heeft bevestigd, dus het zal - alweer volgens de regels - ook wel juist zijn. Maar ik vind het wel een kwalijke evolutie. Valsspelers die beloond worden, dat kan echt toch niet de bedoeling zijn."

Poll

Heeft Vandenbempt hier gelijk?

(879 stemmen)

Plaats een reactie

maandag 16 april 2018 om 15:43
Het is natuurlijk frustrerend voor de benadeelde ploeg in deze situatie maar het is de spelers hun volste recht om dit te proberen. Het zijn uiteindelijk de scheidsrechters die hierover moeten oordelen maar op dat vlak merk je toch wel dat de scheidsrechters gewoon te weinig of geen voetbalverstand of voetbalinzicht hebben om het juiste oordeel te maken. Dit is geen verwijt naar de scheidsrechters persoonlijk maar ze lijken wel te weinig vat te hebben op de impact van hun beslissingen.

De VAR speelt hierin natuurlijk een grote rol aangezien dat deze de scheidsrechter de mogelijkheid biedt om zijn beslissing te herzien. De VAR mag dan zogezegd niet ingrijpen in situaties die niet zwart-wit zijn maar dat is een slechte zet want verschillende scheidsrechters kunnen deze fases allemaal op een verschillende manier interpreteren. Bij deze fases zou je juist wel moeten gaan kijken om je beslissing te kunnen bevestigen of te herzien.

Als dit voor de bond niet mogelijk is dan moeten ze zoals bij hockey of tennis aan de partijen de mogelijkheid geven om zelf de VAR te vragen (Vb. 1 call per helft en als je het pleit verliest, ben je deze ook kwijt).
Vind ik leuk
User251 +1263
maandag 16 april 2018 om 15:45
Doen zo gelijk in England dan, schorsingen uitdelen aan duikers ipv gewoon een gele kaart.
Vind ik leuk
SD +3908
maandag 16 april 2018 om 16:02
Precies of Vandebempt niet weet dat voetbal een spel waar alle middelen goed zijn om de tegenstander te benadelen. Nu was het eens in het voordeel van Standard en straks wordt het in het voordeel van Gent; So what ?
Vind ik leuk
Reagens +1014
maandag 16 april 2018 om 16:35
So what? Als de meeste PO matchen op dergelijke manier gaan beslist worden (omdat de verschillen klein zijn) dan gaat dat ten koste van de aantrekkelijkheid van de sport.
Om het voorbeeld van Standard te nemen nu. Stel dat de penalty terecht was volgens de regels dan is er iets mis met de regels. Emond had geen enkele intentie om een kans af te dwingen. Alleen maar de intentie om een penalty af te dwingen.
In het andere geval is de VAR in de fout gegaan.
Maar ik vermoed het eerste scenario.
En dit staat los van wie wat verdiende. Gent was te zwak en de uitslag was terecht. Maar dat staat m.i. los van de discussie.
Vind ik leuk
blondel +1007
maandag 16 april 2018 om 17:24
Is heel juist,de aantrekkelijkheid v/h voetbal gaat erdoor achteruit.de meeste spelers weten nu,zelfs bij een heel licht tikje,ga ik liggen ,en op de beelden zien ze toch dat er een tikje was.Maar de bedoeling kan toch niet zijn dat je voor elk licht contact gaat fluiten of beslissingen te veranderen door de VAR.
Vind ik leuk
t757498 +425
maandag 16 april 2018 om 16:39
Toch heeft Vandebempt gelijk is nu reeds 4x gebeurd . Vormer Theo Razaie en Edmilson jr waar er geel moest gegeven zijn voor Schwalbe inplaats van strafschop
Vind ik leuk
Chroom +43
maandag 16 april 2018 om 20:21
Van deze vier schwalbe penaltys zijn er 3 in het nadeel voor Genk.
Twee rechtstreeks puntenverlies en door de Standard swalbe gaan ze over Genk in de puntenstand en kan het Genk het Europees ticket kosten.
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 20:29
Idd want da was ni duiken van standard dat was het slim uitspelen
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 17:16
Rode kaart voor schwalbes(zeker in het strafschopgebied) zou niet slecht zijn. En truitje trek, geniepig onsportief duwen, enz...geel . Er zullen dan meer rode kaarten vallen, zoveel is zeker. Maar de onsportiviteit moet eruit, in de mate van het mogelijke. En die armen in de lucht steken , nadat ze heel goed weten dat het een fout was : geel .Scheidsrechter bekritiseren : geel. Ze moeten voetballen, punt.
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 17:20
Goe zot! Da zijn geen robotten he. Mogen ze nog effe ademen?
Vind ik leuk
blondel +1007
maandag 16 april 2018 om 17:26
Nee,mogen ze ook niet meer doen.Want als ze in iemand zijn nek gaan ademen,gaat die toch direkt neer.En word er fout gefloten.Geel geven om te ademen zeg ik;
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 20:08
Tot die conclusie was ik ook al gekomen ;-) De logische evolutie van de huidige vallende ziekte trend is een penalty die gefloten wordt omdat een speler omver wordt geblazen. Charleroi was er al heel dicht bij.
Vind ik leuk
Rebel +232
dinsdag 17 april 2018 om 20:53
Heel het probleem is dat er in onze competitie te weinig kwaliteit is om een echt doelpunt te maken en dan zijn in de PO alle middelen goed genoeg om toch maar in Europa te geraken
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 20:19
Ze moeten de VAR meer macht geven..
In Duitsland is dat: VAR zegt iets en dat is het.
Hier zegt de VAR iets maar de ref vind dat hij gelijk heeft (om zijn fout niet te moeten toegeven?)
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

"Valsspelers die beloond worden, dat kan toch de bedoeling niet zijn"