Scheidsrechtersbaas scherp na afgekeurde Club-doelpunt: Een duidelijke fout

Scheidsrechtersbaas scherp na afgekeurde Club-doelpunt: "Een duidelijke fout"

maandag 16 april 2018 om 14:25

Er was afgelopen weekend weer heel wat commotie over het VAR-systeem. Charleroi en Standard kregen een discutabel strafschop, dat terwijl Club Brugge het doelpunt van Abdoulay Diaby afgekeurd zag wegens buitenspel.

Bart Vertenten keurde het doelpunt van Club eerst goed, maar op aangeven van de man in het busje werd Diaby alsnog teruggefloten. De scheidsrechter van dienst koos ervoor om zelf niet naar de beelden te kijken. Maar wat is nu eigenlijk de bevoegdheid van de VAR?

Scheidsrechtersbaas Johan Verbist geeft aan wanneer de VAR mag ingrijpen. "Alleen nádat de scheidsrechter een beslissing heeft genomen en er moet ook sprake zijn van een duidelijke fout", klinkt het in Het Laatste Nieuws.

"Dat kan alleen bij penaltyfases, rode kaarten, doelpunten en de (verkeerde) uitsluiting van spelers. Wat niét kan, is dat de ref vóór hij de fase beoordeelt aan de VAR vraagt: 'Bekijk de beelden eens en laat mij het dan weten'", besluit Verbist.

LEES OOK: "Het is wel vreemd dat alles nu in het voordeel van Anderlecht uitdraait"

Poll

Ben jij voorstander van het VAR-systeem?

(2486 stemmen)

Plaats een reactie

maandag 16 april 2018 om 14:31
Verbist ,jij ben een achterlijke vent....
De var moet juist dienen om zulke fases te beoordelen!
Zeker bij buitenspel!
Geef elke ploeg 2 challenges en laat ze zelf beslissen!
geef me nu eens een goede reden waarom een scheids dat niet mag vragen ?
Het is nu toch correct of niet soms ,het was buitenspel
[Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 14:35]
Vind ik leuk
Boerken +4678
maandag 16 april 2018 om 14:41
Was niet !
Vind ik leuk
dakcota +2787
maandag 16 april 2018 om 14:44
kom op boerken, het was duidelijk buitenspel, een teen, maar nog steeds buitenspel.
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 15:05
Op ALLE beelden die we gezien hebben, stond het camerastandpunt NIET goed en is de vertrekfase van de bal aan de voet ook NOOIT met 100% zekerheid te bepalen... dus fase had NOOIT afgefloten mogen worden, hoe erg jullie het ook vinden!! Die VAR zal iedereen wel al eens positief en negatief beoordelen, dus gewoon terug afschaffen die zever... net zoals die halvering van de punten! Je reinste competitievervalsing! Play offs niet afschaffen maar halvering punten wel...
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 19:56
Geen slecht idee
Vind ik leuk
calimeros +1310
maandag 16 april 2018 om 21:39
calimerooooooooooooooooooooooooooooo
Vind ik leuk
Mighty +90
maandag 16 april 2018 om 15:28
Tenzij de onderhoudsman van het terrein teveel pintjes gezopen had ga ik er van uit dat zijn lijnen recht getrokken zijn? De lijn die in de herhalingen getrokken werd zou in realiteit zo'n 30 cm breed zijn en liep scheef tegenover de lijnen van de grasmaaier. Op andere beelden loopt Diaby nog zo'n 20 cm onside tegenover de kont van de verdediger.... Wanneer er dergelijke millimetertoestanden aan te pas komen zou minstens 'gerede twijfel' moeten ingeroepen worden en het doelpunt goedgekeurd. Er zijn flagrantere voorbeelden gebeurd waarbij de VAR zich afzijdig hield. Bij de lijn die getrokken werd bij het doelpunt van Morioka tegen Charleroi kreeg een mens spontaan epilepsie, schots en scheef tegenover de baklijn. Recht getrokken bleek Morioka bijna een halve meter offside te staan... Zelfde verhaal met de strafschop van Teo. Gans Europa zag een fout van Teo, behalve Boucaut. Weerom geen ingrijpen van de VAR. Boucaut is intussen in geen velden of wegen nog te bespeuren op Belgische PO1 velden... Is het dan verbazingwekkend dat mensen zich beginnen afvragen of er meer aan de hand is? Van de 6 punten die Anderlecht al sprokkelde zijn er 4 die in meerdere of mindere mate discutabel zijn...

PS : ook de showduik van Edmilson was er dik over en werd niet op gereageerd. Ik heb Edmilson bij deze ingeschreven voor de volgende Olympische Spelen : schoonspringen van de 6 meter plank. Medaille gegarandeerd.
[Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 15:31]
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 16:02
@mighty
De duik van vormer tegen Genk was dan weer volledig terecht zeker?
De afgekeurde goal van Anderlecht tegen club was dan ook terecht zeker?
De niet gefloten penalty voor zulte tegen club was ook terecht zeker?
De fases tegen STVV en Beveren waren ook juist zeker
Zo kan je blijven zagen hè vriend,maar ik heb de indruk dat jij een supporter van club bent?
Wel ik kan je met zekerheid zeggen dat club de ploeg is die dit jaar het meest bevoordeeld is,zonder twijfel....
Maar toen heb ik jullie niet horen klagen....
In mei dan worden de prijzen uitgedeeld!
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 20:36
man wat kan jij lullen , valt niet op dat jij anti brugge bent zenne klein kind
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 22:39
Natuurlijk valt het op dat ik anti Brugge ben,ik ben anti Brugge zo groot als ik ben net zo zeer dat jij anti Anderlecht bent....
Ik verdedig Anderlecht op de bovenstaande zever van een club supporter en dat met enkel ware feiten maar zelfs dat wil je ontkennen snelle Eddy de prins karnaval van fcb.....
Paljas
[Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 22:39]
Vind ik leuk
dinsdag 17 april 2018 om 21:00
Haha, toch bedankt om mij vandaag goed te laten lachen neutrale "Blauwe video ref" 'reaguurder'. Trouwens, een professor van UGent geeft de VAR aan als foute technologie of zelfs "gefoefel" om het nog mooi te verwoorden. Zelfs degene die nooit voetbal gevolgd hebben maar wel het nieuws de voorbije 40 jaar zoals andere familieleden van mijzelf weten ook maar al te goed hoe corrupt en vuil RSCA is, en de paarse bond daarbij horend. Je moet daarvoor niet eens alles volgen om iets zo zuivers te zien.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 17 april 2018 om 21:03]
Vind ik leuk
dinsdag 17 april 2018 om 21:38
Neutraal?ik ben helemaal niet neutraal ,ik ben anti club....
N ji bent een supporterke van cut Brugge ,paljas!
Weer niks dit jaar en ik lach mij kapot!
Vind ik leuk
calimeros +1310
maandag 16 april 2018 om 21:41
worden jullie dat gejank en gezeik van jullie nooit zelf kotsbeu?
BENDE ACHTERLIJKE CALIMERO'S
Vind ik leuk
dinsdag 17 april 2018 om 21:04
Iedereen hier heeft en geeft zijn mening, wat maar normaal is in de maatschappij, zo gaat dit ook in het dagelijks leven. Dan heb je nog van die abnormale mensen die aan de rand leven, en die alleen zagen op anderen die een mening hebben maar zelfs nooit een mening delen, ze willen zich gewoon bemoeien met anderen terwijl ze er niet eens iets van begrijpen.


Dat laatste ben jij trouwens. Jij herhaalt uzelf al maanden in iedere post, als een kakkerlak, maar dat de bal rond was wist je nog niet.

Laat staan uw taalgebruik en het gebruik van caplocks die mij doen denken aan mijn 8 jarig neefje die pas op het internet rond dwaalt, nood om aandacht. Omdat ze dit niet krijgen in het echt leven.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 17 april 2018 om 21:07]
Vind ik leuk
dinsdag 17 april 2018 om 21:40
Bleiten jongen en zenuwachtig worden....
Weer niks dit jaar whoehahahaha amateurs!
Weet je wanneer jullie nog eens kampioen worden?
Binnen 9 jaar!
En niet weten dat een bal rond is? Ja daarom zijn wij supporter van de beste ploeg van België en spelen we om de 2 jaar kampioen!
Er zijn ook ploegen die om de 11 jaar kampioen zijn ,maar ja daar weten ze natuurlijk dat een bal rond is hè...
Daag mongooltje
[Reactie gewijzigd op dinsdag 17 april 2018 om 21:45]
Vind ik leuk
calimeros +1310
maandag 16 april 2018 om 21:42
worden jullie zelf nooit jullie gejank en gezeik beu?

BENDE CALIMERO'S
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 16:08
1 voet buitenspel= buitenspel
Vind ik leuk
ROBSON +631
maandag 16 april 2018 om 14:45
Het was geen buitenspel bedoel je.
Vind ik leuk
calimeros +1310
maandag 16 april 2018 om 21:43
CALIMEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Vind ik leuk
Markske +171
maandag 16 april 2018 om 14:53
Verbist volgt de internationale regels die hij moet volgen.
Of dit nu goed is of niet, dat zijn de regels en die kan hij niet veranderen.
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 20:34
denk dat je de reglementering van de VAR niet goed begrijpt of doe je je dom voor , hier had de VAR nooit MOGEN ingrijpen en ging het om een geldig doelpunt !!!!
Vind ik leuk
dakcota +2787
dinsdag 17 april 2018 om 14:25
blijkbaar niet :)
Vind ik leuk
VaSy +215
maandag 16 april 2018 om 14:33
Als het zo zit, dan heeft de VAR geen nut en is het zelfs belachelijk dat die in het leven geroepen is.

Maarja wie verschiet van zo'n zaken nog in het Belgisch voetbal..
Arbitrage in België is een flop.. de meest belachelijke instantie in het voetbal is onze Belgische arbitrage..
[Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 14:34]
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 15:32
Alles is ok bij de mauve bond..of RSCA het nu verdient of niet voor hun telt maar 1 ploeg... on terecht. Dat ze nu nog een Vlaamse en Waalse competitie maken..dan zijn we van RSCA VANAF.
Vind ik leuk
agdh +117
maandag 16 april 2018 om 15:59
Kijk is terug naar afgelopen seizoen, de scheidsrechters konden even goe een truitje van Club Brugge aan doen
Vind ik leuk
buck +1627
maandag 16 april 2018 om 16:06
Brugge was gewoon niet goed genoeg gisteren!Simpel.Veel succes met u Waalse competitie!
Vind ik leuk
blondel +1007
maandag 16 april 2018 om 17:14
Brugge was inderdaad niet goed.Maar dat heeft daarmee niets te maken.Hoeveel goei matchen heeft Anderlecht dit seizoen gespeeld (niet al te veel)maar toch nog gewonnen..Het had evengoed 1-1 kunnen zijn.Of dat nu verdiend of onverdient was laat ik in het midden.
Vind ik leuk
calimeros +1310
maandag 16 april 2018 om 21:45
HET HAD OOK 4-0 KUNNEN ZIJN
Vind ik leuk
VaSy +215
maandag 16 april 2018 om 16:49
Ik zie nieens een ECHT verband tussen uw en mijn reactie..
Mauve bond? Dan waren er denk ik wel andere beslissingen genomen in vorige wedstrijden..
Vind ik leuk
calimeros +1310
maandag 16 april 2018 om 21:44
EN VOOR BRUGGE EEN ZEELANDSE COMPETITIE
GA DAN SPELEN IN DE ZEE
DAN ZIJN WE VERLOST VAN JULLIE
WE ZULLEN DE BOEREN NIET MISSEN
[Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 21:46]
Vind ik leuk
dinsdag 17 april 2018 om 22:22
Jonge doe normaal. Dit wat ik zeg is ooit ter sprake geweest. Blijkbaar zou u dan ons toch missen. Heel kleingeestige sukkel van wie anders al ene mauve....
Vind ik leuk
VeeDeeVee +9370
maandag 16 april 2018 om 14:37
Mochten die bazen nu eens stoppen met die refs te blijven verdedigen hé, ze zouden misschien progressie maken. Met die pipo's altijd gelijk te geven, zal de kwaliteit er alvast niet op beteren. Amateurs.
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 14:45
Alles loopt altijd in het voordeel van Anderlecht.Is het toeval dat de intrede van multi COUCKE gepaard gaat met een ommekeer bij de ketten? VAR kan gemakkelijk gemanipuleerd worden. Waarom keek Vertenten niet : omdat hij beslist had dat het doelpunt geldig was en hij bij consultatie van de video zijn mening niet zou veranderen dus .. puur koekenbak
[Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 14:46]
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 15:23
Zo denk ik er ook over. En vind ik dat de ref ten alle tijden het beeld moet gaan bekijken. En dan als nog het recht hebben onpartijdig zijn reactie te geven.
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 15:33
Ja want club heeft dit jaar echt geen voordeel gehad,en dan nog onterecht spel bepalend voordeel.....
Toen het jullie goed uitkwam in Eupen toen was het een supersysteem hè?(toen ook terecht trouwens)
Tegen zulte ,tegen Beveren. Tegen Sint-Truiden ,op Anderlecht goal onterecht afgekeurd....enz
Alleen dat wordt dan snel vergeten hè?
Klein ploegske!!!

[Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 15:36]
Vind ik leuk
dinsdag 17 april 2018 om 22:25
Uwe nicknaam klopt niet... blauwe moet MAUVE video ref zijn.
Vind ik leuk
dinsdag 17 april 2018 om 22:27
Blauwe verwijst naar de eerste wedstrijd van de video ref ,toen zulte een penalty niet kreeg tegen club!
Weet je nog,dat was toen nen try out met verhaege als video ref
Vind ik leuk
dinsdag 17 april 2018 om 22:41
Ik vraag uwe uitleg niet. Hoeveel heeft Coucke gesponserd in die camionet van de VAR... daar is RSCA voor bekend omkopen om te kunnen winnen. Hoeveel heeft hij dedoncker gegeven dat die opeens terug kon voetballen en en zonder rode kaart. Bekritiseerd uw eigen team. Uw eigen niet mongolen want die mensen zijn te goed en verdienen niet verweten te worden. Maar bekijk uw eigen marginale supporters. Laag LIOR begooien. Hij is afgegaan om geen tijd te verliezen op die manier...
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 15:36
Ja want club heeft dit jaar echt geen voordeel gehad,en dan nog onterecht spel bepalend voordeel.....
Vind ik leuk
Diego A M +1688
maandag 16 april 2018 om 20:21
Hebt ge Mannaert zijn gezicht gezien toen de goal afgekeurd werd.? Was heel verbaasd, zo van:'' hoe kan dat nu? Wij betalen toch die var'' misschien vergeten te betalen..
Vind ik leuk
calimeros +1310
maandag 16 april 2018 om 21:48
GOEIKE !!!

zijn muilke leek wel een citroen toen

en de zonnebankboy had het nog niet direct door
Vind ik leuk
dinsdag 17 april 2018 om 22:29
Zijn gezicht sprak verbaasd zoals beelden, meerder zelfs hebben aangetoond dat het een onterecht afgekeurd doelpunt was. En de uitslag op het slot 1-1 had moeten zijn. Commentaar geven zijn jullie mauve goed in. Is het omgekeerd dan wij stappen naar de bond. Ma de verkorting van 3 naar 2 weken trèbel...
Vind ik leuk
dinsdag 17 april 2018 om 22:34
Hahahahaha bleiten jongen ,bleiten....
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 15:31
Echt waar ,wa een bleiters ....
Ineens staat de camera niet meer goed!
En wie zegt dat?
En als de scheids de fout fluit voor het buitenspel doelpunt valt wat dan?
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 20:40
diegene die hier blijft bleiten ben jij Blauwe video ref , het feit dat je je eigen naam niet durft te gebruiken zegt genoeg zeker wat voor ventje jij bent
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 21:00
Eddy Verbeke onnozel mongooltje wil je u bakkes eens houden brugse boer!
Vind ik leuk
dinsdag 17 april 2018 om 22:35
1. Wij zijn mensen net als jullie.
2. Eddy heeft gelijk.
3 . Heeft een mond geen bakkes.
4. wie laats lacht best lacht.
Vind ik leuk
dinsdag 17 april 2018 om 22:33
Er boenk op. Idd. Wij voelt En niet zeggen de waarheid. Iedereen geeft t toe. Commentatoren.... andere teams . Trainers behalve de mauve baby's van Brussel
Vind ik leuk
maandag 16 april 2018 om 15:51
Arm Brugge, wat kunnen die toch goed tegen hun verlies zeg ... Of worden we dan toch al zenuwachtig? VAR of niet, discussies gaan er altijd zijn en zeker niet PRO Anderlecht zoals hier beweert wordt door enkele zwakzinnigen. Ik kan tal van voorbeelden aanhalen hoe onze vriend Vanaken gisteren enorme last had van de vallende ziekte... en er zijn er dan nog die dwepen met die gast (?) Hij moet zeker mee naar het WK ... Jongens toch, wat ne sukkelaar.
Vind ik leuk
t757498 +425
maandag 16 april 2018 om 16:23
Sukkelaar is nog een compliment ,zeg maar arrogante speler die tegen zijn verlies niet kan .En maar blijven de ref beinvloeden loopt de spuitgaten uit met Vanaken .zielig manneke
Vind ik leuk
calimeros +1310
maandag 16 april 2018 om 21:50
Mechele en Cools gezien?

NOG ZO 2 DIE ZE IN NATIONALE PLOEG ROEPEN
Amaai die vielen nogal door de mand gisteren.

Onze TEO was een voorlijn op zijn ééntje
Vind ik leuk
Makke53 +196
maandag 16 april 2018 om 16:34
Bij elke hoekschop kunde ne penalty fluite! Al da trekken en vasthouden! Begin da ne keer serieus op te kuisen. Na a paar keren zullen ze t wel weten!
Vind ik leuk
E.V +1675
maandag 16 april 2018 om 21:15
Buitenspel !
Vind ik leuk
E.V +1675
maandag 16 april 2018 om 21:16
Nee toch geen buitenspel !
Vind ik leuk
E.V +1675
maandag 16 april 2018 om 21:16
Of ja, toch buitenspel !
Vind ik leuk
E.V +1675
maandag 16 april 2018 om 21:17
Kunnen we er aub over ophouden?....Belachelijker kan haast niet...
Vind ik leuk
E.V +1675
maandag 16 april 2018 om 21:18
Bij RSCA misschien het probleem aanpakken dat dit nog maar hun eerste goeie wedstrijd was en bij Brugge misschien het probleem aanpakken dat ze niet meer kunnen scoren?
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Scheidsrechtersbaas scherp na afgekeurde Club-doelpunt: "Een duidelijke fout"