Vanderhaeghe woest na nederlaag: VAR kan beter afgeschaft worden

    Vanderhaeghe woest na nederlaag: "VAR kan beter afgeschaft worden"

    Gepubliceerd: zondag 15 april 2018 om 07:15zo 15-04-2018 om 07:15

    AA Gent leed zaterdagavond zijn eerste nederlaag in Play-Off 1. Het verloor met 1-0 van Standard. Een harde klap, zeker omdat de penaltygoal van Renaud Emond nogal dubieus was.

    Junior Edmilson ging in de slotfase neer in de zestien, maar volgens Yves Vanderhaeghe was het absoluut geen fout. "Zonder die onterechte strafschop hadden we de kans om hier op een diefje een punt te pakken. Dat was niet verdiend geweest, want Standard was scherper en verdiende wel te winnen. Toch is er weer heel veel discussie en iedereen weet wel waarom. Het is jammer dat de scheidsrechter erin trapt. Er is zelfs geen contact. Ik dacht toch dat er voor een fout contact moet zijn. Maar ik herhaal: Standard heeft verdiend gewonnen", klinkt het bij Sporza.

    Elke match in Play-Off 1 heeft een videoref, maar die komt nauwelijks in actie. "Die VAR kunnen ze beter afschaffen. Als je ziet wat het kost en wat het oplevert, dan kun je er beter een streep onder trekken. De VAR mag gewoon niet ingrijpen. De scheidsrechter blijft de baas. Je hebt zo'n goed systeem waarmee je zoveel duidelijkheid kunt creëren en toch krijgen ze geen stem. Die jongens zitten daar als een schaduw toe te kijken tot ze van de scheidsrechter eens iets mogen zeggen. Dat klopt gewoon niet."

    Ref Wim Smet had volgens Vanderhaeghe naar de beelden moeten kijken. "Misschien wel ja, want de VAR mocht niet ingrijpen. Dan is er iets fundamenteels verkeerd. Er zijn in Play-Off 1 al verschillende discutabele situaties geweest waarin de VAR niks mocht zeggen. Dat is erg spijtig."

    Plaats een reactie

    zondag 15 april 2018 om 07:30
    Schaf gewoon heel de Belgische arbitrage af. Deze wordt toch geleid door de mafia 3. Gent en Genk zouden al lang echte toppers moeten zijn in Belgie, maar worden tegen gewerkt door de corrupte arbitrage die deze 3 clubs leiden.
    Vind ik leuk
    Goaltje +1135
    zondag 15 april 2018 om 08:38
    Maar manneke toch ...
    Vind ik leuk
    Riddlin +2413
    zondag 15 april 2018 om 09:37
    Ja het heeft niks te maken met het slechte beleid van de voorbije 10 jaar ofzo, tis allemaal de maffia. Gewoon zonder leiding en regels spelen, degene die overleeft is de winnaar.
    Vind ik leuk
    TageMeister +5285
    zondag 15 april 2018 om 08:01
    Edmilson duikt overdreven, maar Asare zijn been staat der wel... Als Edmilson niet duikt is der wel contact. De verdediger geeft de ref weer de mogelijkheid om te fluiten
    Vind ik leuk
    Riddlin +2413
    zondag 15 april 2018 om 09:33
    Idd, is gewoon een domme actie van de verdediger van Gent.
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1595
    zondag 15 april 2018 om 08:11
    Ik heb gisteren pleidooi gehouden op dit forum voor herinterpretatie van wanneer er sprake is van penalty. Immers als je ziet hoe bepalend minstens 90 procent schwalbe fouten uitslag bepalend zijn geweest in play-off1. ....Het gaat helemaal de foute richting uit, heeft niets meer met voetbal te maken . Interpretatie van wanneer een zogezegde fout penalty oplevert: een goed begin zou zijn als er fouten, contacten die op het middenveld nooit als overtreding zouden gefloten worden, ook geen penalty opleveren; bestraffen na de match van overduidelijk duiken, zoals in Engeland. Op deze manier heb je geen high tech analyse nodig om tot een beoordeling te komen en neemt willekeur in scheidsrechterlijke beslissingen af ( met dank ook aan input van mede forumleden)
    Vind ik leuk
    Dirk H +3111
    zondag 15 april 2018 om 08:48
    De penalty's worden belachelijker met de match
    Vind ik leuk
    Roach +1938
    zondag 15 april 2018 om 08:51
    Ik heb vorig jaar Filip Joos eens horen vertellen dat als de scheidsrechter de VAR raadpleegt, hij sowieso een slechtere beoordeling krijgt dan wanneer hij een foute beslissing neemt.
    Als je dit soort regels in het leven roept, moet je als scheidsrechterskorps niet gaan verkondigen dat je er alles aan doet om zo eerlijk mogelijk te fluiten.
    Vind ik leuk
    zondag 15 april 2018 om 09:53
    Tja. Gent heeft al 2 wedstrijden na elkaar niet gescoord. 0 goals. Zou 't daar niet kunnen aan liggen?
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +15583
    zondag 15 april 2018 om 11:46
    Die kopbal van Kalu tegen jullie was al binnen hoor. Nog een geluk dat Mechele er hem daarna nog duidelijk intikt of die goal hadden ze ons ook nog kunnen afnemen.

    Gisteren waren we dan weer abominabel zwak en zijn we verdiend de boot ingegaan.
    Vind ik leuk
    Boerken +7031
    zondag 15 april 2018 om 11:02
    Het zijn geen penalty’s meer gelijk vroeger he, toen ze zuiver op de man getorpedeerd werden in de 16
    Vind ik leuk
    Artoit +1
    maandag 16 april 2018 om 18:38
    Ja, hoe zit dat nu eigenlijk met dat reglement? Volgens Vanderhaeghe mag de var NIET ingrijpen zonder toestemming van de ref. Bij het buitenspel(?)doelpunt van club echter keurt de ref. het doelpunt goed, maar komt er, zonder aanvraag van de ref. reactie van de var, men zou gaan denken dat er manipulatie komt van de var, wie eigenlijk, moet of mag, kampioen worden. Maar ja, eigenlijk mag ik geen reactie op geven op refs en hun entourage want zij mogen foefelen en missen dat het geen naam meer heeft. Alleen in de privesector mag men blunderende werknemers op de vingers tikken of ontslaan. Een heilig huis zeker of zoals de paus "onfeilbaar", men zou het gaan denken hé. En ja, ik ben inderdaad een clubsuporter, kwestie van u de moeite te besparen om te reageren.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws