Tielemans schetst ander beeld van Weiler: Een vertrouwensrelatie, hij luisterde

    Tielemans schetst ander beeld van Weiler: "Een vertrouwensrelatie, hij luisterde"

    woensdag 28 maart 2018 om 10:18

    Onder René Weiler voetbalde RSC Anderlecht zich, weliswaar op een manier die pijn deed aan de ogen, naar de landstitel in 2017. Na een dramatische start van het huidige seizoen mocht de eigenzinnige Zwitser echter zijn biezen pakken. Youri Tielemans probeert een ander beeld te schetsen van zijn ex-coach.

    Onder Weiler excelleerde de jonge Rode Duivel, wat hem een toptransfer naar AS Monaco opleverde. "Hij vertelde me dat hij na de titel een zekere verslapping had gemerkt in de groep. Hij had dat trouwens voorspeld. Hij wilde dat de spelers continu probeerden te verbeterenAan het begin van het seizoen stond Anderlecht er niet, was er die sloomheid", vertelt Tielemans bij Sport/Voetbalmagazine.

    "Weiler kreeg gaandeweg het gevoel dat de goeie spirit beetje bij beetje terugkwam, dat de spelers zich ervan bewust waren dat ze meer moesten doen. Maar voor Weiler was het te laat. Want wanneer je weer harder gaat werken, duurt het toch nog enkele weken voor dat tot uiting komt in de resultaten. Weiler had die tijd niet", aldus de middenvelder. Na een 2-2 op KV Kortrijk werd de Zwitser de laan uitgestuurd.

    Geliefd
    Weiler zou geregeld in de clinch gegaan zijn met spelers uit zijn groep, maar volgens Tielemans is daar weinig van aan. "Het klikte met de spelers, er was een echte vertrouwensrelatie. Het gebeurde bijvoorbeeld dat hij afzonderingen schrapte als we hem zeiden dat we liever tijd doorbrachten met de familie. Hij luisterde. Hij had zin om voort te doen in de grootste club van België", besluit hij.

    Poll

    Deed Anderlecht er goed aan Weiler te ontslaan?

    (162 stemmen)

    Plaats een reactie

    Zetterberg +5986
    woensdag 28 maart 2018 om 11:40
    Weiler, aan aimabel man, maar geen trainer voor Anderlecht. Begreep de club Anderlecht niet. Na het kampioenschap ging er beter en aanvallender voetbal volgen. En los van het feit of het kon met 'dat materiaal', heb ik hierin ook weinig intentie gezien. Als je dan de jeugd laat wandelen en zelfs de resultaten er niet meer zijn, dan weet je het wel...
    Vind ik leuk
    woensdag 28 maart 2018 om 12:15
    Een goede trainer had voor het begin op tafel geklopt en zijn ploeg beter uitgebalanceerd.
    Vind ik leuk
    Reagens +1267
    woensdag 28 maart 2018 om 14:04
    Wie zegt dat hij dat niet gedaan heeft. Wie zegt bvb niet dat VDS toen al langzaam zijn schuiven aan het uitkuisen was en niet van plan was om nog grote investeringen te doen?
    Trainers op Anderlecht hebt m.i. minder invloed op transfers dan bij veel andere ploegen. Dat kan meevallen en dat kan tegenvallen. Maar je kan Weiler niet verwijten dat hij moest werken met de spelers die er waren.
    Vind ik leuk
    woensdag 28 maart 2018 om 16:23
    Ik zou het anders zeggen. Stel dat jij trainer was van Anderlecht in het begin van dit seizoen. En je ziet dat uw linkerflank maar heel mager bezet is. Dat je alleen de blessuregevoelige Najar hebt op rechts (Bruno en Appiah vallen te mager uit en Chipciu is ook niet zo geweldig). Je ziet dat je 3 grote centrumspitsen hebt, maar geen alternatief om met 2 spitsen te spelen. Je weet dat je andere spelers moet opofferen (bv Hanni, Stanciu) om op links te spelen. Enfin, je ziet dat je zelfs in uw geliefkoosde opstelling gaat moeten knippen en plakken... Ga je dan naar de pers toe de vermoorde onschuld spelen en de schuld op u nemen? Ik neem aan dat je in het belang van uzelf en in het belang van Anderlecht toch eens op tafel klopt en zegt waar het op staat. Maar dat heeft Weiler niet gedaan, want hij dacht dat de kern voldoende uitgebalanceerd was. Anderlecht heeft al jaren een probleem op de linkerflank. Jovanovic moest er spelen, Praet, Hanni, Stanciu. Een trainer moet dat toch zien en er iets aan doen. En nog beter, iemand die boven de trainer staat moet dat zien. In de tijd van Boskamp en De Mos...die hielden geen blad voor de mond. Het bestuur vertelde toen dat ze voor het kampioenschap gingen en Boskamp en De Mos die zeiden doodleuk in de pers dat ze met de kern die ze hadden geen kampioen konden spelen. Anderlecht deed nadien wel het nodige en ze werden kampioen. Weiler had dat beter ook gedaan. Maar volgens mij maakte hij verkeerde keuzes. Hij had Bruno niet opnieuw moeten huren. Thelin had nooit gekocht mogen worden, enzovoort. Dat geld had beter gebruikt kunnen worden.
    Vind ik leuk
    Reagens +1267
    woensdag 28 maart 2018 om 17:16
    Je legt met andere woorden het volledige falen van het transferbeleid bij de trainer?
    Ik denk dat mijn stelling realistischer is dat de toenmalige aandeelhouders van Anderlecht geen investeringen meer wouden doen omdat ze de verkoop aan het voorbereiden waren. Allicht ook gecombineerd met het idee dat de kern die het jaar ervoor kampioen speelde nog goed genoeg zou zijn.
    Vind ik leuk
    woensdag 28 maart 2018 om 17:27
    Nee, dat schrijf ik nergens. Het bestuur is verantwoordelijk voor het transferbeleid. Ik neem aan dat de trainer daar wel inspraak in heeft en kan zeggen op welke posities hij versterking wil. Dus hij is minstens medeverantwoordelijk.
    Vind ik leuk
    Reagens +1267
    woensdag 28 maart 2018 om 17:53
    Vind ik vrij goedkoop.
    Je kan Weiler verwijten niet het soort voetbal te brengen die het publiek van Anderlecht wil zien, maar dat was eigenlijk geweten. Net als dat hij qua karakter ook niet bij Anderlecht zou passen.
    Maar er moést een titel gepakt worden en laat ons eerlijk zijn daar heeft Weiler voor gezorgd. En dan hebben ze hem bij de vuilbak gesmeten als bleek dat Bayat kon regelen dat Hein kwam.
    In de winter hebben ze dan ook nog eens vrolijk Herman voor de bus gegooid en ondertussen is alles schijnbaar peis en vree. Maar als je een beetje eerlijk bent dan weet je dat er twee pionnen zijn opgeofferd en de echte verantwoordelijken nog steeds comfortabel verder doen en daar heb ik een beetje een probleem mee.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Tielemans schetst ander beeld van Weiler: "Een vertrouwensrelatie, hij luisterde"