Gent ziet competitieverandering niet zitten: 'Er is niet één dominante mening'

    Gent ziet competitieverandering niet zitten: 'Er is niet één dominante mening'

    woensdag 21 februari 2018 om 21:25

    Ivan De Witte is geen voorstander van een afschaffing van de Play Offs. Dat vertelde de voorzitter van AA Gent na de vergadering van de Pro League, waar de wijziging van het competitieformat werd besproken.

    "Ik vond het een nuttige vergadering. De Pro League heeft goed gewerkt", vertelde De Witte aan Sporza. Zijn mening is na de vergadering niet veranderd. "Als ik uit eigen naam spreek, dan ben ik voor het behoud van het huidige format. Misschien met als oplossing een competitie met veertien clubs in 1A en tien in 1B. Dat zal de ploegen uit 1B misschien bevallen." 

    "Club Brugge heeft inderdaad voorgesteld de play-offs helemaal af te schaffen", vervolgde De Witte. "Club heeft absoluut het recht die mening te formuleren en ze hebben ook goede argumenten. Maar ik denk dat nog een aantal meetings nodig zullen zijn om tot een conclusie te komen. Ik kan niet zeggen dat er één dominante mening naar voor is gekomen in de vergadering."

    Plaats een reactie

    woensdag 21 februari 2018 om 21:49
    Eerlijk gezegd zit ik ook niet te wachten op een klassieke competitie van 20... Dan krijg je nog 4 kutploegen extra. En een klassieke competitie van 16 telt maar 30 wedstrijden, dat is behoorlijk kort en zal de tv-rechten doen dalen.

    Voor mij zijn er 2 opties:
    - Een klassieke competitie van 10 (zoals Oostenrijk en Zwitserland)
    - Een competitie van 12 waarna de top 8 Play Offs spelen met puntenbehoud.

    Gaan de kleintjes niet akkoord, moet de G4 (Brugge, Antwerp, Anderlecht, Gent) zich maar losscheuren van de KBVB en zich inschrijven bij de KNVB. Op een Beneliga zitten ze niet te wachten maar deze 4 clubs zijn toch stuk voor stuk meerwaarden.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 februari 2018 om 23:23
    Als er maar 6 clubs zijn die vinden dat de competitie niet moet veranderen, spreekt het voor zichzelf. Ga terug, zoals in de rest van Europa, naar de normale vorm waar de eerste kampioen is en de laatste degradeert.
    Vind ik leuk
    Reagens +1379
    donderdag 22 februari 2018 om 14:06
    Euh neen. Want er is ook geen eensgezindheid over een klassieke competitie.
    Vind ik leuk
    Gimini +405
    donderdag 22 februari 2018 om 01:52
    24 profklubs, 2 poles van 12 eerste ronde , 2de ronde , 6 eerste van iedere pole voor de titel en europees , 6 laatste iedere pole voor het behoud . Punten van de eerste ronde blijven behouden. Minimum twee dalers vast . testmatch voor een derde daler/promoveerder. Seizoen van 44 wedstrijden met midweekwedstrijen ....Beker wedstrijden enkel in het weekend of er komt morgen geen kat meer kijken. Mss wel een "saaie" eerste ronde ,maar in ieder geval een strijd om bij de eerste 6 te eindigen.
    Vind ik leuk
    donderdag 22 februari 2018 om 07:15
    Tot ze eens in PO2 zitten
    Vind ik leuk
    Reagens +1379
    donderdag 22 februari 2018 om 14:07
    Been there. Done that. Ben zelfs gaan kijken. PO1 is leuker. Maar PO2 heeft op zich ook zijn charme.
    Vind ik leuk
    vampire81 +798
    donderdag 22 februari 2018 om 13:48
    natuurlijk is gent tegen de afschaffing van die stomme PO, zonder PO zou gent over elke mogelijke ambitie al op voorhand een kruis mogen maken, geen PO is voor gent gewoon 0% kans om kampioen te kunnen worden en waarschijnlijk zelfs nog minder dan dat

    de financiële situatie en slagkracht zal voor gent ook veel minder zijn zonder PO en het zou zeker en vast veel zwaarder doorwegen voor gent als voor bepaalde andere topclubs (voor zover gent hier al echt zou bij horen natuurlijk)

    ze weten zelf goed genoeg dat ze er op meerdere vlakken zwaar zouden aan inboeten: financieel zowel als de waarde die ze nog zouden voorstellen op voetballend vlak, het 2e evident een samenhangend gevolg van het 1e
    Vind ik leuk
    Reagens +1379
    donderdag 22 februari 2018 om 14:13
    Uw redenering klopt langs geen kanten. Gent zit in de top-3 qua budget. Denk je nu werkelijk dat Gent budgetgewijs speciaal meer voordeel haalt uit de PO's dan andere ploegen?
    Maar inderdaad. PO's afschaffen is budget verliezen. Maar dat zal bij iedereen verhoudingsgewijs evenveel pijn doen.
    Vind ik leuk
    vampire81 +798
    zaterdag 24 februari 2018 om 15:23
    ja, ik ben er zwaar van overtuigd dat dit een veel grotere impact gaat hebben op gent dan op de andere echte topploegen, voor ploegen met dezelfde ambities als gent (kampioen spelen) gaat dit zeker bijlage na niet een even grote of gelijkaardige impact geven, voor brugge niet voor anderlecht waarschijnlijk ook niet, wat de andere betreft dan misschien weer wel

    dus ja ik denk wel degelijk dat dat gent zou uittellen voor nog eens een titel te kunnen halen (volledig uittellen eigenlijk hiervoor). gent weet wel waarom het absoluut zeer erg tegen de afschaffing ervan is

    het zou mogelijk zijn dat ik hier fout ben, maar ik ben eigenlijk toch zeer zeker van stuk
    Vind ik leuk
    Reagens +1379
    zondag 25 februari 2018 om 12:55
    Buiten het feit dat je zegt dat je ervan overtuigd bent zie ik niet echt argumenten.
    Leg eens uit waarom het budget van Gent zonder PO's meer zou dalen dan dat van Club?
    Het is eerder omgekeerd. Zolang er geen nieuw stadion voor Club is gaat Club ieder jaar terrein verliezen. En stel dat de eerste (kleine) uitbreiding van de Ghelamco arena er komt zal het verschil nog sneller groeien.
    Als de tv rechten minder gaan opbrengen (wat het resultaat zal zijn van de afschaffing van de PO's) dan zal dit eerder (in relatieve cijfers) een grotere impact hebben op Club als op Gent omdat Club meer geld krijgt én omdat 5 miljoen op een budget van 40 miljoen nu eenmaal meer doorweegt dat een budget van 45 miljoen.
    Vind ik leuk
    vampire81 +798
    zondag 25 februari 2018 om 17:31
    iedereen zijn gedacht, maar ik ben er van overtuigd dat mochten de PO afgeschaft worden brugge daar zeker wel bij zou varen en dit zeker niet alleen door het feit dat brugge de ploeg die is die al het meest verloren heeft aan de invoering van de PO (wat wel degelijk waar is)

    ondanks dat gent reeds een nieuw stadion heeft en brugge (nog) niet gaat dit zeker niet dat financieel voordeel opleveren die jij denkt, er zullen zeker kosten zijn die voor gent een stuk lager zijn dan voor brugge maar me dunkt zal dit meer dan gecompenseerd worden door de grote capaciteit en de serieuze meer inkomsten door veel meer toeschouwers (meerdere duizenden meer elke match)

    alsook is het budget van brugge zeker groter dan dat van gent en daar zal het feit dat gent wel reeds een nieuw stadion heeft en brugge (nog) niet, echt niks aan veranderen in tegenstelling tot wat jij zegt en is het budget van gent dus kleiner dan dat van brugge en zal dus de impact van de afschaffing van de PO (indien dit zou gebeuren) zowel relatief als in absolute cijfers zwaarder negatief doorwegen voor gent en dit nog ondanks dat het verlies aan TV-gelden voor brugge groter zal zijn (enkel in absolute cijfers) dan voor gent omdat het deel die brugge daarvan krijgt groter is dan gent
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Gent ziet competitieverandering niet zitten: 'Er is niet één dominante mening'