'D-Day voor het Belgische voetbal, vier voorstellen liggen op tafel'

    'D-Day voor het Belgische voetbal, vier voorstellen liggen op tafel'

    Gepubliceerd: woensdag 21 februari 2018 om 08:00wo 21-02-2018 om 08:00

    Woensdag is het zover, dan zitten alle profclubs samen om de toekomst van het Belgische voetbal te bespreken. Naast het nieuwe TV-contract wordt ook de competitieformule vanaf 2020 besproken. Er liggen vier voorstellen op tafel, al kan alles ook gewoon blijven zoals het nu is.

    Het Nieuwsblad weet dat er vier voorstellen zullen besproken worden in Diegem. Deze worden alle vier voorgesteld en nadien kan er dan discussie over gevoerd worden. Het is echter nog niet zeker of er vandaag al zal gestemd worden over de nieuwe formule, mogelijk wordt daarvoor een nieuwe datum geprikt.

    Geen Play-Offs
    Het eerste voorstel is een competitie met twintig of achttien ploegen zonder Play-Offs, waarbij er dus vier profclubs zullen verdwijnen. Onder andere Bart Verhaeghe van Club Brugge is enorme voorstander van dit idee.

    Een andere optie is een competitie met 24 teams, waarbij die worden verdeeld in drie groepen van acht. Nadien volgen dan Play-Offs met twee keer twaalf ploegen, waarbij de beste vier per groep uit de eerste seizoenshelft strijden om de titel. Die andere twaalf teams strijden om nog één Europees ticket.

    Veertien of twaalf teams?
    Verder zijn er ook twee voorstellen voor het behoud van de Play-Offs, namelijk eentje met veertien teams en eentje met twaalf teams. Die laatste optie is geliefd bij de kleinere clubs en de clubs uit 1B omdat er meer kans is op promotie. Optie vijf is er eigenlijk ook. Als er geen meerderheid van 80  procent wordt bereikt, blijft alles zoals het nu is. De stem van de topclubs weegt zwaarder door.

    Poll

    Welk voorstel geniet jouw voorkeur

    (495 stemmen)

    Plaats een reactie

    VeeDeeVee +16265
    woensdag 21 februari 2018 om 08:10
    Gewoon zoals vroeger, as simple as that.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 februari 2018 om 08:18
    idd een gewone competitie zoals vroeger zou echt wel beter zijn voor iedereen en het eerlijkst ook! zou voor de ploegen buiten de top 6 ook nog spannender zijn dat ze nog kunnen mee voetballen voor hogere plaats!
    Vind ik leuk
    Toca +40746
    woensdag 21 februari 2018 om 08:23
    Ik blijf dwars en ik vind dat de play offs moeten blijven..
    Anders zaten we nu al met een hele reeks einde seizoenswedstrijden.
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +16265
    woensdag 21 februari 2018 om 08:31
    Dat weet je niet.. Teams spelen totaal anders met of zonder Play-Offs, dat kan je niet vergelijken.
    Vind ik leuk
    Toca +40746
    woensdag 21 februari 2018 om 08:45
    Dat waren de Europese plaatsen nu al verdeeld en vraag ik mij af voor wat alle ploegen tot en met Beveren nu nog te winnen hadden. Wat dan voor de topclubs mss een voordeel is. En dan moeten we terug naar meer clubs in 1ste klasse A als nu, want 30 speeldagen is veel te kort hé. Of ze moeten in september beginnen.
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +16265
    woensdag 21 februari 2018 om 08:56
    Dat wel, maar waar dienen die 30 speeldagen nu dan voor? Enkele teams gaan minder hard (omdat ze al zeker zijn van PO1 of bekerfinale), terwijl anderen moet vechten om het behoud of al-dan-niet kwalificatie voor PO1. Nu worden er teveel cadeau'tjes uitgedeeld. Het is niet normaal dat Club Brugge punten laat liggen tegen Eupen, terwijl het de week voordien nog met 5-0 wint van RSCA. Dat houdt echt geen steek, vind ik dan.
    Vind ik leuk
    Toca +40746
    woensdag 21 februari 2018 om 09:05
    Dan moeten ze de halvering van de punten afschaffen.
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +16265
    woensdag 21 februari 2018 om 09:15
    En wat dan met die overbodige PO2? Daar is werkelijk niks aan.
    Vind ik leuk
    Toca +40746
    woensdag 21 februari 2018 om 09:17
    Tja, dat is idd een probleem..
    Maar laten we eerst maar al is afwachten wat er uit de bus komt. 80% van de stemmen halen voor een afschaffing is al heel veel. En de andere mogelijkheden hierboven, zijn er toch ook een heel deel te zot voor woorden vind ik.
    Vind ik leuk
    Strider +145
    woensdag 21 februari 2018 om 09:17
    Club heeft ook nog de punten nodig vanwege de halvering in de play-offs. Het is gewoon een raar seizoen geweest door het falen van bijna alle toppers.
    Een gewone competitie is gewoon niks voor een klein landje als Belgie, de competitie had al enkele weken gedaan geweest. De PO1 is een voltreffer, enkel moet PO2 bestaansrecht krijgen. 2x12 waarbij de eerste 8 om de titel en Eufa spelen, laatste en eerste 4 spelen om degradatie of stijgen en laatste 8 om degradatie naar de amateurs. Iedereen moet er dan een heel seizoen tegenaan en er is veel verloop van ploegen wat het ook weer interessanter maakt. Wat wel belangrijk is is dat enkel de kampioen van de amateurs kan stijgen mits een prof licentie (en enkel de kampioen) en dat de kampioen pas bekend is na de play-offs.
    Anders verliest PO3 zijn spankracht.
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +16265
    woensdag 21 februari 2018 om 09:20
    Het ging vroeger wel met 18 teams, waarom nu niet meer? In die tijd presteerden onze Belgische clubs trouwens pakken beter in Europa.. Er is geen enkel motief om de Play-Offs wél te behouden. De spanning? Bwa..
    Vind ik leuk
    Reagens +2335
    woensdag 21 februari 2018 om 09:29
    Omdat vroeger niet meer bestaat. Omdat clubs zoals Moeskroen, Beerschot, Brussels failliet gingen in eerste klasse en er nog veel anderen overleven bij de gratie van een geldschieter (waarvan er een aantal nu bejaard zijn). De eerste klasse van 20 jaar terug was fundamenteel ongezond.
    Als je Europese prestaties wil neerzetten heb je meer budget nodig. In België kan je dat door de competitieformule spannender te maken zoals nu met de PO's. Neem dat weg en we zakken verder weg op de UEFA ranking terwijl we nu gelijke tred houden met grotere competities. Daar veranderd dit drama jaar niets aan.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 februari 2018 om 10:19
    Eineseizoensmatchen?
    Zoals die ganse po2 dus....
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 februari 2018 om 10:20]
    Vind ik leuk
    Toca +40746
    woensdag 21 februari 2018 om 10:22
    Oké, daar ben ik te egoistisch in, dat geef ik toe.
    Sorry maar ik ben en zal altijd fan blijven van play off 1
    Ik zie ons echt niet terug naar een competitie van 16 clubs gaan.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 februari 2018 om 10:23]
    Vind ik leuk
    Reagens +2335
    woensdag 21 februari 2018 om 09:12
    Ik snap niet wat Verhaeghe heeft met de traditionele formule. Wat wil die daarmee winnen? De voornaamste kritiek (en 1 van de weinige die steek houdt) is dat PO2 niet interessant genoeg is. Maar voor de traditionele PO1 ploegen is het 1 groot feest. Meer geld, minder kans op een uitschuiver, in het najaar vol voor Europese kwalificatie gaan,...
    Maar er worden veel foute dingen de wereld ingestuurd. De grootste misvatting is dat het niet eerlijk is (wat manifest onwaar is). Dat er cadeautjes worden gegeven omdat het 'maar' voor halve punten is enz enz.
    Als Genk/Standard/Gent hun start niet hadden gemist stonden ze er nu veel beter voor. Wie gelooft nu dat 1 van die ploegen expres gestart is met het idee van 'we halen het wel in'? Ieder punt telt! Zowel in de reguliere als in de PO's. Wie dat niet wil zien is van slechte wil. Zelfs Brugge doet er nog altijd goed aan om zijn voorsprong uit te bouwen of op zijn minst te behouden want in de PO's kan het snel gaan.
    Ik verwacht in ieder geval dat er niets beslist gaat worden. Gewoon omdat er niet 1 alternatief is dat brede consensus krijgt. Maar ik vrees wel dat de verleiding om de PO's af te schaffen te groot gaat worden.
    En eerlijk gezegd is het absolute horror scenario een klassieke competitie met 18 (of zelfs 20) ploegen. Omdat we dan het stramien gaan volgen van alle andere Europese competities (en dus niets unieks meer hebben terwijl we nu de meest interessante competitie zijn wanneer de beslissing in Engeland/Spanje/Duitsland/Italië al lang is gevallen). Omdat er in België geen plaats is voor 20 (of 18 of zelfs 16) eersteklassers. En omdat de spankracht en de inkomsten gaan dalen.

    Vind ik leuk
    Brubru +3809
    woensdag 21 februari 2018 om 10:31
    Je zegt het zelf! Voor PO1 deelnemers is het een feest. Maar zou het niet de bedoeling moeten zijn dat de competitie voor iedereen een feest is tot einde mei ? Nu is de competitie voor alle ploegen buiten de PO1 gedaan of zo goed als en spelen ze nog 10 overbodige matchen zonder betalende toeschouwers. Je kan opwerpen dat er nog een kans is op Europees voetbal maar ook dat is een vergiftigd geschenk. Daar moet je nog een paar matchen meer voor spelen en zit je als je het haalt van de 4de uit PO1 ergens begin juli in volle voorbereiding ergens in een derde voorronde. Voor de zakker uit 1a is het seizoen zelfs gedaan tot einde augustus.
    Een aantrekkelijk format voor alle ploegen bestaat niet dat besef ik ook wel. Maar dit format degradeert de gewone competitie en is alleen goed voor de top 6.
    Het opzet namelijk meer topmatchen en beter in Europa is grandioos mislukt.
    Vind ik leuk
    Reagens +2335
    woensdag 21 februari 2018 om 10:59
    In een klassieke formule was de kampioen nu gekend en ook met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de Europese tickets. Hoeveel volk zou er nog gaan kijken naar W-B of STVV dan? Terwijl die nu nog kans maken op PO1 en dus meer volk trekken. Voor de volledige top-10 (Club incluis) en de laatste 4 is het nu nog vechten voor ieder punt. Veel beter dan dit kan het niet worden.
    Het enige dat ik zou veranderen is PO2 voor een geldprijs laten spelen ipv een Europees ticket.
    Het opzet is ten andere wel gelukt. Meer inkomsten en betere Europese resultaten. Daar veranderd 1 rampjaar niets aan. De voorbije jaren hebben Anderlecht, Brugge en Gent zeer mooie resultaten neergezet. Het enige dat stoort is dat Brugge de voorbije 2 jaar Europa schijnbaar niet echt wil presteren. Gent was dit jaar simpelweg niet klaar (en pech gehad) en Anderlecht zat in een veel te sterke groep om veel te presteren. Maar vergeet het maar dat er ooit nog een Belgische ploeg kans maakt op een Europese titel. Daarvoor zijn de financiële verhoudingen veel te scheef getrokken tussen de verschillende landen. We kunnen alleen hopen om beter te doen als Denemarken, Zweden, Portugal, Turkije en Nederland.
    Vind ik leuk
    Brubru +3809
    woensdag 21 februari 2018 om 11:10
    In een klassieke formule zaten we nu aan speeldag 20 of zo en was er nog niet veel bekend.
    Wat is er trouwens mis mee dat de beste ploeg kampioen speelt en de betere achtervolgers Europees voetbal halen ?
    Voor mij doen ze wat ze willen met het format, houden of iets anders maar een niet klassieke formule blijft in mijn ogen oneerlijk. Charleroi bv. speelt naar hun mogelijkheden een fantastisch seizoen waar Europees voetbal een terechte beloning zou zijn. Door de puntenhalvering is er kans dat ze dat niet halen. De vierde moet nog maanden wachten eer ze zeker zijn van dat Europees ticket. Je kan dat spannend vinden, ik vind dat niet kunnen.
    Mijn ploeg speelde als kleine ploeg al 5 keer PO1 en toch blijf ik het een oneerlijk competitieslot vinden.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 februari 2018 om 11:11]
    Vind ik leuk
    Reagens +2335
    woensdag 21 februari 2018 om 11:20
    De voorbije jaren heeft de beste ploeg toch altijd kampioen gespeeld? Dus daar is geen probleem.
    De oneerlijkheid zit tussen de oren want dit soort formules wordt in zoveel andere sporten zonder protest toegepast.
    En de formule van vandaag is gekend en Charleroi kan inderdaad nog Europees voetbal verliezen. Dan hebben ze nog altijd een goed seizoen gedraaid maar zijn ze op het einde tekort gekomen.
    Vind ik leuk
    Brubru +3809
    woensdag 21 februari 2018 om 12:08
    Standard heeft een kampioenschap verloren in de PO's toen ze een straat voorstonden. Omgekeerd werden ze bijna eens kampioen ten nadele van Genk.
    Kijk Club staat nu 14 punten voor op Anderlecht dat zijn slechtste jaar ooit meemaakt en toch kunnen die nog kampioen spelen. Dat is toch de bedoeling niet van een competitie ?
    Vind ik leuk
    Reagens +2335
    woensdag 21 februari 2018 om 12:26
    Het kampioenschap duurt tot het einde zoals vastgelegd in de regels. In andere sporten is dat niet anders en daar wordt er zoveel niet over gezaagd. En zolang het volgens de regels is die voor iedereen gelden dat de kampioen wordt aangeduid is het eerlijk. Dus ja. Als Club de titel nog zou verliezen is dat zuur maar moeten ze naar zichzelf kijken. Misschien hebben ze het seizoen verkeerd ingedeeld of misschien hebben ze dan gewoon pech gehad. Maar das voor iedereen.
    Vind ik leuk
    Vaneigens +937
    woensdag 21 februari 2018 om 09:32
    Weg ermee!
    Vind ik leuk
    dakcota +4469
    woensdag 21 februari 2018 om 09:43
    Ben ik de enige die joos zijn idee geweldig vind. het huidige playoffsysteem behouden maar in de eerste 30 speeldagen (de reguliere competitie) geef je 2 punten per winst uit. dan heb je uiteindelijk 60 punten verdeedl op het einde van de 30 speeldagen in plaats van 45 (90/2).
    Dus speel je voor 2 punten in plaats van anderhalf en heb je geen verdeling van punten voor playoffs.
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +15611
    woensdag 21 februari 2018 om 10:55
    Dat vind ik dus ook. Een BeNeLiga is onhaalbaar. Een gewone competitie met 18-20 ploegen zal alleen maar voor meer problemen zorgen voor de kleinere clubs, financieel gezien. Bovendien wordt de competitie al een pak minder aantrekkelijk voor de tv-mannetjes die de rechten kopen.

    Alleen blijven we met dat gedrocht van een Play off 2 zitten. Misschien zouden ze daar ook een systeem moeten van maken waar een prijs aan verbonden is. (Soort van beker of een aanzienlijke som prijzengeld). Eigenlijk zou dat een soort knock out systeem moeten zijn van 16 ploegen 1a (PO2 ploegen) en 1b (beste ploegen per periodetitel). Vervolgens worden ze in een pot gegooid en komen daar 4 groepen uit van 4 ploegen. Die spelen 2x tegen mekaar. De beste 2 gaan door naar de knock out fase voor de eindwinst. Hou je dus nog 8 clubs over die het dan per ronde (over 1 of 2 wedstrijden) uitknokken met elkaar tot in de finale. Het enige nadeel hieraan zou zijn wat je doet met de clubs die al in de groepsfase zij uitgeschakeld.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 februari 2018 om 11:07]
    Vind ik leuk
    Brubru +3809
    woensdag 21 februari 2018 om 11:24
    Dus alles moet kunnen als de TV mannetjes maar tevreden zijn!?
    De clubs moeten ook eens beseffen dat hun grootste aandeelhouders de supporters zijn.
    We moeten al een volledig jaar onze agenda voortdurend aanpassen om de matchen te kunnen bijwonen.
    OK, geld primeert maar er zijn grenzen.
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +15611
    woensdag 21 februari 2018 om 11:38
    Als je wilt dat clubs blijven bestaan en niet Beerschot gewijs ten onder gaan, dan moet je daar inderdaad rekening mee houden. Met het geld van de supporters alleen kan een club niet overeind meer blijven. Al zeker niet in België. We betekenen nu al weinig Europees, maar blijven wel gestagneerd op de ranglijst. Als we terug naar onze gewone competitie gaan, hebben we nog minder centen om die positie vast te houden. Laat staan dat de miljoenen die de nr 1 van de competitie krijgt, wegvallen. Dan zijn we echt een nobody in het voetbal.

    Of je 't nu graag wilt of niet, voetbal is geld geworden. En als je het iets of wat betaalbaar wil houden voor de supporter, moet je er als club naar de tv mannetjes schikken die de miljoenen neertellen. Of wil jij liever de prijs van een Barcelona abo betalen om naar Club te gaan kijken?
    Vind ik leuk
    Brubru +3809
    woensdag 21 februari 2018 om 12:12
    Natuurlijk is geld belangrijk maar clubs kunnen heel makkelijk besparen toch ? Waarom een kern van 30 spelers ? Waarom middelmatige spelers contracten van bijna 2M geven ? Wie A zegt moet B durven zeggen.
    Vind ik leuk
    Wolf1986 +1752
    woensdag 21 februari 2018 om 11:24
    Op extra time had Degrijze een leuk voorstel. Reguliere competitie 2 punten voor overwinning, 1 voor gelijkspel. Playoff behouden met daarin oude puntensysteem. Veel beter dan halvering.
    Vind ik leuk
    Johnazz +60
    woensdag 21 februari 2018 om 13:02
    toch wel jammer dat iedereen maar kijkt naar de grote ploegen en playoff 1. Ikzelf ben eerder voorstander van een gewone competitie maar dan ook in 2e klasse weer een volwaardige klasse. Liefst zelf met 3 stijgers/dalers zodat het voor de ploegen uit 2e ook interessant wordt maar ook voor eerste klassers die eruitvallen maar toch het jaar erna snel terug kunnen terugkeren indien zij goed spelen.
    En ook meer kansen geven aan de derdeklassers, zodat zij ook terug kunnen promoveren want nu zitten de meeste in eerste amateur maar zitten ze daar vast. Het is miss wat nostalgisch om terug te denken aan Zulte Waregem dat met semi pro's in eerste klasse kwam spelen en de beker won en een goed seizoen draaide om het jaar erna sterk te presteren in Europa.
    Laat al die zever van playoffs maar weg, zorg voor een goede winterstop en enkele vrije weekends, niet alleen voor de spelers maar ook voor de supporters en vul de stadions terug door de beker ook naar het weekend te verhuizen. Wij zijn geen Engeland waar men 50 matchen op een jaar speelt. Laat ons gewoon onszelf zijn en luisteren naar het volk want de meeste fans willen een gewone competitie.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws