Commentator noemt Anderlecht-fans makakken, supporters zijn woedend

    Commentator noemt Anderlecht-fans "makakken", supporters zijn woedend

    maandag 19 februari 2018 om 14:18

    De Anderlecht-supporters zijn bijzonder kwaad op de Franstalige Proximus-commentator Marc Delire. In de live-uitzending van de wedstrijd tegen STVV schold hij de supporters van paars-wit uit. Hij noemde ze "makakken" toen ze de wedstrijd lieten stilleggen door met vuurwerk te zwaaien.

    "Als ik die mensen zich zie aanstellen in de tribune, heb ik de indruk dat ik naar een bende apen achter een hek aan het kijken ben", klonk het tijdens de live-uitzending. In de Waalse kranten La Derniére Heure en Sudpresse klinkt het zelfs dat hij het scheldwoord "makakken" zou gebruikt hebben. Tot de grote woede van veel Anderlecht-supporters.

    De Franstalige supportersvereniging AFSA eist zijn verontschuldigingen. "Nadat u eerder al supporters van Standard voor ‘kalven’ versleet, noemt u nu fans van Anderlecht ‘makakken’. We stellen vast dat uw evolutie in de buurt komt van een Neanderthaler", klinkt het.

    Geen verontschuldigingen
    Delire vertikt het echter om zijn verontschuldigingen aan te bieden. "Als ze daar racisme in zien, hebben ze nog minder opgelet dan ik dacht. Nooit zal ik hen mijn excuses aanbieden. Daar heb ik geen enkele reden toe. Het is eerder aan hen die de match een kwartier hebben stilgelegd om hun excuses aan te bieden", reageerde hij tegenover Sudpresse.

    Plaats een reactie

    Toca +27311
    maandag 19 februari 2018 om 14:22
    Die man moet naar het tennis ofzo gaan. Saaie lul is me dat.
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +8113
    maandag 19 februari 2018 om 14:24
    Deze man snapt niet wat het is om supporter te zijn, ook al heeft hij ergens een punt. Zulke uitspraken zouden altijd zijn job moeten kosten.
    Vind ik leuk
    maandag 19 februari 2018 om 14:43
    pak een spiegel en kijk er eens in bende margis, straat en marktvolk in rsca, alleen boertige mensen. gelijk heeft die anders zeg je zoiets niet als prof commentator met zijn carriere.
    Vind ik leuk
    CedricVDE +618
    maandag 19 februari 2018 om 14:53
    En Club supporters doen dit niet zeker. Herinner mij de bekermatch tegen Standard van een paar weken geleden. Die match had zeker ook stilgelegd kunnen worden. Helaas zijn de scheidsrechters die in Brugge fluiten altijd Pro-Brugge gelijk Gummeny nog verteld heeft. Anders mogen ze niet meer fluiten in Brugge.
    Vind ik leuk
    maandag 19 februari 2018 om 17:37
    Het ging over die commentator ... blijf bij uw leest ( of lees tegoei )
    Vind ik leuk
    CedricVDE +618
    maandag 19 februari 2018 om 17:48
    Awel, ik geef hem het bewijs dat elke ploeg dit doet en dat die commentator er dus niet enkele moet uitpikken. Die prutscommentator zegt dat de match stilgelegd moest worden, ik zeg waarom dit niet bij Brugge gebeurd. Ik zie het probleem niet.
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +8113
    maandag 19 februari 2018 om 18:02
    Mop van de dag: een boer noemt ons boertig
    Vind ik leuk
    ketje55 +2099
    maandag 19 februari 2018 om 14:28
    Kan hem volgen, zoiets hoort niet bij een club als Anderlecht.
    Vind ik leuk
    maandag 19 februari 2018 om 14:39
    LOL danku om mij te laten lachen... als ik de supps in de tribune zie denk ik ook altijd aan een bende marginale clochard foorapen, iedereen zo goedkoop gekleed met marktkledij, en dan noemen jullie snobstad Brugge en hun bewoners/fans waar veel klasse en rijkdom is, boeren? wat een spiegelpraat
    Vind ik leuk
    CedricVDE +618
    maandag 19 februari 2018 om 14:51
    Hahaha wa ne grapjas. Sorry eh maar dit kan niet waar zijn. West Vlamingen de chiqueste mensen van het land hahahaha. Die kunnen nog niet eens fatsoenlijk spreken. Daar is de televisie nog maar net uitgevonden. Wat de Anderlechtsupporters deden was uiteraard niet correct, maar veralgemeningen moeten altijd bestraft worden. Anders is mijn uitspraak hierboven ook correct. Commentaroren moeten neutraal blijven en dit is verre van neutraal.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    maandag 19 februari 2018 om 15:23
    Denk dat jij West-Vlamingen verward met Antwerpenaren,die verstaat er niemand.West-Vlamingen zijn de enige die deftig Nederlands kunnen praten.Het was gewoonweg schandalig wat onze supporters daar gedaan hebben.Dat hoort niet thuis bij een club als Anderlecht.
    Vind ik leuk
    CedricVDE +618
    maandag 19 februari 2018 om 15:38
    Hahahahaha, nog ne grapjas. Eerst en vooral heb ik het gedrag van de supporters afegekeurd. Wat ze toen deden was ver over de grens. Ten tweede, ik weet niet waar jij uw motivering op baseert. Iedereen verstaat een Antwerpenaar, West-Vlaams wordt niet zonder reden ondertitelt op TV. Sommige zijn gewoonweg onverstaanbaar. Als je niks zinnig te zeggen hebt dan zwijg je beter.
    Vind ik leuk
    blondel +1366
    maandag 19 februari 2018 om 16:27
    De helft van jullie supporters wordt ook ondertitelt,Spreken die geen frans of zoiets.Ongeveer hetzelfde denk ik,ook voor u onverstaanbaar.
    Vind ik leuk
    CedricVDE +618
    maandag 19 februari 2018 om 16:30
    Oke maar dat is logisch, frans is een compleet andere taal. West-Vlaams zou volgens Craftney Cockney verstaanbaarder zijn dan Antwerps. Dat is gewoonweg onnozel. Ik ga niet ontkennen dat Brusselaars moeilijk te verstaan zijn, maar in ieder geval gemakkelijker als West-Vlamingen.Bedankt voor uw "nuttige" bijdrage.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Toca +27311
    maandag 19 februari 2018 om 14:55
    Alsof de brugge fans uit brugge komen.. haha. Ja dat is gewoon een klasse publiek.. met mooier kledij dan op Anderlecht. Dacht dat ik al het dwaze al gehoord had hier.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    ElPimpi +783
    maandag 19 februari 2018 om 17:28
    De knapste vrouwelijke supporters zijn alleszins in Genk te vinden :-)
    Vind ik leuk
    Bossie12 +52
    maandag 19 februari 2018 om 19:02
    Dat hoort netgens
    Vind ik leuk
    Bossie12 +52
    maandag 19 februari 2018 om 19:06
    Hoort
    Vind ik leuk
    maandag 19 februari 2018 om 15:08
    Die roept niet specifiek op een andersgekleurde hè. Dan mag zoiets wel. En dan nog op tv waar men wel alles duidelijk verstaat en dus bewijs heeft. Maar ons Belgen mag men beledigen.
    Vind ik leuk
    dethklok28 +3698
    maandag 19 februari 2018 om 15:50
    Dat is altijd zo. Stom voorbeeld. Trump noemde Haïti en Afrika shithole countries. Wereld stond in rep en roer. In de primary heeft hij dit ook over België gezegd. Kraaide geen haan naar.
    Commentator gaat hier uit de bocht. Hier mag best een reactie op komen. Zeker omdat hij zich weigert te excuseren.
    Als komiek mag je zoiets zeggen van mij, maar als neutrale sportverslaggever absoluut niet. Ale ja hij heeft het recht om dat te zeggen. Die vrijheid heb je. Wil niet zeggen dat er geen gevolgen aan vast kunnen hangen. Proximus mag dus reageren van mij.
    Vind ik leuk
    Carola +240
    maandag 19 februari 2018 om 16:00
    Een makkak een aap dus doet zo íets niet alleen domme mensen
    Vind ik leuk
    SD +5238
    maandag 19 februari 2018 om 17:09
    Tja ! hoe moeten mensen die als beesten en/of idioten gedragen nu bestempeld worden ? Ik vond "makakken" een juiste verzamelnaam.
    Vind ik leuk
    Julien +993
    maandag 19 februari 2018 om 18:42
    Delire is nog redelijk beleefd. Makaak is geen scheldwoord en heeft geen enkele discriminerende of racistische bijklank, noch een beledigende connotatie. Het paarse legioen identificeert zich teveel met de allochtone bevolking uit Kuregem.
    Vind ik leuk
    Bossie12 +52
    maandag 19 februari 2018 om 19:05
    Als supporters dat roepen, krijgt de ploeg een sanctie.beetje respect voor de mensen die naar het voetbal gaan kijken.gelijk welke ploeg.fcb-fan
    Vind ik leuk
    maandag 19 februari 2018 om 21:16
    Delire heeft overschot van gelijk.Hoogste tijd dat men dat krapuul op zijn plaats zet en dat is echt niet in een voetbalstadion.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Commentator noemt Anderlecht-fans "makakken", supporters zijn woedend