Bondsparket spaart Club Brugge helemaal niet: Dit moet streng bestraft worden

    Bondsparket spaart Club Brugge helemaal niet: "Dit moet streng bestraft worden"

    vrijdag 16 februari 2018 om 16:35

    Het parket van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) is niet van plan om Club Brugge er zonder straf vanaf te laten komen na de oerwoudgeluiden uit het publiek in de wedstrijd tegen Charleroi. Bondsprocureur Steven De Winter hekelt de gang van zaken en eist dan ook een zware straf.

    Eerder raakte al bekend dat het Bondsparket een boete van 5.000 euro vroeg alsook de sluiting van Vak 313 in Tribune Oost. Intussen meldt Belga dat het niet enkel om Vak 313 gaat, maar de voorwaardelijke sluiting van heel Tribune Oost.

    Club Brugge moet om meerdere zaken een straf vrezen. Niet alleen waren er de racistische spreekkoren richting Fabrice N'Ganga nadat die het publiek had uitgedaagd. Er werden ook aanstekers en bierbekers gegooid. Daarnaast wordt Club ook een "gebrekkige organisatie" verweten omdat een flauwe grappenmaker het veld kon betreden als promotiestunt voor zijn sociale media kanalen.

    Streng bestraft
    De oerwoudgeluiden wil men bij de KBVB er absoluut uit. "Dit is al de derde keer dat Club Brugge zich dit seizoen moet verantwoorden voor het gedrag van haar supporters" zegt bondsprocureur Steven De Winter.

    "Volgende week moet de club voor gelijkaardige feiten opnieuw voorkomen. Oerwoudgeluiden zijn manifest racistisch. Zo'n gedrag hoort niet thuis in een stadion en moet streng bestraft worden", klinkt het. De Geschillencommissie Hoger Beroep buigt zich nu over het dossier. De uitspraak zal wellicht pas volgende week volgen.


    Plaats een reactie

    Reagens +1379
    vrijdag 16 februari 2018 om 16:49
    De verleiding is groot om heiliger te zijn als de paus, maar ik stel vast dat er overal nog dingen gebeuren die niet horen.
    Een voorwaardelijke straf lijkt mij correct te zijn, maar die is allicht de facto effectief omdat er nog een zaak loopt.
    Wat wél opvalt is dat mijn club er dacht ik vrij goed in slaagt om de effectieve 'daders' te identificeren en dat dit hier moeilijker ligt. Ik vraag mij af wat het verschil is (infrastructuur die er zich minder toe leent?). In ieder geval is het altijd beter om de daders te straffen ipv de club. Zeker omdat Club toch heel duidelijk heeft laten verstaan niet blij te zijn met de gang van zaken.
    Vind ik leuk
    SD +5372
    vrijdag 16 februari 2018 om 18:03
    Ben daar niet mee eens. Waarom zijn er geen dranghekken meer in UK ? omdat club en supporters zwaar aangepakt worden. Maar hier als men een supporter 1 jaar geeft wordt dat reeds al heel zwaar beschouwd. Een serieuse geldboete (dus minstens 5000€) en verbanning uit het voetbal voor 5 jaar zijn zware straffen.
    De club van zijn kant moet maar zorgen dat de stewards naar het publiek kijken en niet naar de wedstrijd; want zoals het nu gebeurt zijn die gepensionneerden nutteloos.
    Vind ik leuk
    mani88 +716
    vrijdag 16 februari 2018 om 16:54
    Waarom niet zoals in Griekenland met Olympiakos (minstens) 3 punten aftrekken? Ah juist, omdat Brugge kampioen móet worden van den bond..
    Vind ik leuk
    JanB +4160
    vrijdag 16 februari 2018 om 17:02
    Waarom niet ineens laten degraderen naar 4 provinciale ?
    Vind ik leuk
    DDT +2386
    vrijdag 16 februari 2018 om 17:50
    Kom kom daar is het stadion te groot voor ;)
    Vind ik leuk
    Basil +671
    vrijdag 16 februari 2018 om 17:06
    Alle middelen zijn blijkbaar goed als je het niet op een sportieve manier kunt waarmaken. Wat kunnen de spelers daar aan verhelpen ? Een zielige reactie van een heel sportieve (?) loser.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 februari 2018 om 17:56
    Ventje toch... moesten ze voor alles wat au ploegske int verleden heeft uitgestoken, punten aftrekken hé... ge zou nie veel punten overhouden zenne... zieligaard...
    Vind ik leuk
    grego +130
    zaterdag 17 februari 2018 om 14:02
    Aftrekken ja, iets wat jij vaak doet zeker. Laat het ons met terugwerkende kracht doen. Hoeveel titels zou het neken ploegje nog overhouden?
    Vind ik leuk
    Stamnr 3 +25
    vrijdag 16 februari 2018 om 17:30
    Waarom werd mijn reactie verwijderd?
    Vind ik leuk
    FCB1891 +20
    vrijdag 16 februari 2018 om 18:30
    Ik ben volledig tegen racisme waar dan ook en zeker in het voetbal .Als de KBVB wil optreden vind ik niet meer dan normaal maar zorg dan je consequent optreed en voor iedereen gelijk van 1e klasse tot en met 4e provinciaal en niet een voorbeeld stellen bij 1 club maar overal en de leiding of supervisors moeten overal de melding maken .
    Vind ik leuk
    Makke53 +253
    vrijdag 16 februari 2018 om 18:49
    In welk Afrikaans land is er wederzijds respect onder de autotochtonen? Rimboe geluiden en de Lion sleeps tonight dan?
    Vind ik leuk
    Bart1999 +1456
    vrijdag 16 februari 2018 om 20:26
    Voorwaardelijk ? Waarom ? Er zijn clubs die die voorkeursbehndeling niet krijgen. De enige reden die ik kan bedenken is dat een club niet verantwoordelijk moet gesteld worden voor hun debiele supporters. Maar aangezien ze herhaaldelijk in de fout blijven gaan, wordt het tijd op dat zootje te leren hoe ver ze kunnen gaan.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Bondsparket spaart Club Brugge helemaal niet: "Dit moet streng bestraft worden"