Janssens weggehoond bij Genk, maar: Die pluim moet je op zijn hoed steken

Janssens weggehoond bij Genk, maar: "Die pluim moet je op zijn hoed steken"

maandag 12 februari 2018 om 09:40

Patrick Janssens is vertrokken bij Racing Genk, zo raakte vrijdag tijdens de match nog bekend. De Antwerpse CEO werd nooit aanvaard door de fans en moet beschikken na een magere transferperiode. Erik Gerits volgt hem op, maar ook hij is geen zekerheid.

Het Belang Van Limburg weet dat de Genkse transfers nu door een trio worden beheerd. Gerits zelf weet namelijk weinig van de transfermarkt. "Gerits' achilleshiel, zijn gebrek aan ervaring op de transfermarkt, moet worden beschermd door een intensieve samenwerking met technisch directeur Dimitri de Condé en financieel directeur Filip Aerden, die de voorbije jaren al bij alle deals betrokken waren."

Onder deze nieuwe leiding moet Genk in ieder geval winst blijven maken. "Of dat het triumviraat genoeg slagkracht en slaagkansen geeft op het meest complexe en precaire aspect in het beleid, is de vraag. Het businessmodel, dat KRC Genk in leven moet houden, staat of valt in elk geval met het creëren van een meerwaarde op spelers via de opleiding of de transfermarkt."

Janssens heeft dat in ieder geval wél gedaan. "Die pluim moet je op de hoed van Patrick Janssens steken: puur cijfermatig was zijn (financieel) rapport over een periode van 3,5 jaar gezien uitstekend. Alleen is KRC Genk een voetbalclub die sportieve prijzen wil pakken. Een vzw ook, geen beursgenoteerd bedrijf.

Plaats een reactie

maandag 12 februari 2018 om 09:47
Het beeld dat jullie ophangen aan Janssens is volgens mij geen juiste inschatting. Het geld dat hij heeft binnengehaald heeft weinig met voetbalkennis te maken. De gecashte transfers zijn allemaal spelers die voor zijn periode al op de radar van Genk stonden. De andere, spelers die er maar 6 maanden waren, waren hopelijk niet de bedoeling, ook al hebben ze geld opgebracht.
Het probleem is dat je moet zorgen dat je een competitieve ploeg tussen de lijnen kan brengen zodat je goudhaantjes, zowel uit de eigen opleiding als de aangekochte, hun waarde kunnen optrekken. Wat er nu gebeurde was het tegenovergestelde; geen gerichte versterkingen om toch een sportief succes te kunnen ambiëren resulteert in waardevermindering van je hele kern en het afhaken van je eigen supporters. M.a.w. je brengt je zelf in een negatieve spiraal.
Geen enkel bedrijf of voetbalclub kan zich dit permitteren.
Vind ik leuk
stama +706
maandag 12 februari 2018 om 11:52
Laat me stellen dat ik geen voorkeur heb voor niemand, maar de facto ook niet tegen voor zover ik niet alle details ken. Wat wel zo is dat het operationeel verlies bij Genk te hoog ligt. De vraag is dan hoe ga je dat wegwerken? Dat is continue dansen op een slappe koord. Als je dan moet snoeien in de uitgaven is het normaal dat je dan heilige huisjes raakt en tegen schenen stampt. Dat is trouwens de reden dat vale CEO's maar enkel jaren in hetzelfde bedrijf blijven ofwel weggepromoveerd worden. Sportieve beleid was niet de verantwoordelijkheid van Janssens, wel het financiële en contractuele afhandelen. Als de sportieve uitslagen tegenvallen wordt altijd gekeken naar de AD of CEO, dat lot zal ook Gerrits te beurt vallen. Ik ben eens benieuwd hoe het supporterslegioen dan zal regeren.
Punt is dat niet alles fout zat, maar dat er fouten zijn gemaakt is ook duidelijk en de eindverantwoordelijke betaald dan altijd het gelag. Dat de mensen die nu scchreeuwen op gerichte versterkingen dan ook maar hun portemonee opentrekken een bijleggen om de loonkosten te blijvjen betalen. Kijk naar de andere ploegen in de JPL, alle ploegen kampen met financiële tekorten dan via allerlei constructies moeten worden weggewerkt. Wie zal die rol bij KRC op zich nemen?
Dikwijls te simpele redenering. Hopelijk kan Gerrits erin slagen extra sponsors binnen te halen.... want de supporters zullen het bakje niet vullen.
Vind ik leuk
Verne +357
maandag 12 februari 2018 om 09:50
Janssens laat tenminste geen financiële puinhoop over zoals Van Holsbeek bij Anderlecht en Devroe bij Oostende, maar integendeel een superrijke club en met heel talenrijke jeugd en quasi geen huurspelers.
Trouwens zijn twee wintertransfers Seck en Ndongala, waren ook prima om maar te zwijgen van de moeizame transfer van trainer Clement van Beveren die hij toch doorgedrukt heeft ondanks de weigering van de Waaslanders. Het is toch afwachten of Gerrits het beter doet.
Vind ik leuk
firedwarf +2355
maandag 12 februari 2018 om 11:35
Janssens doet geen transfers ter info, de condé doet de transfers...
Vind ik leuk
Wolf1986 +1086
maandag 12 februari 2018 om 09:54
Is het iets goed dan als je een uitstekend, ervaren medisch team laat vertrekken en vervangt door onervaren mensen die alles nog te bewijzen hebben. We zien dit jaar waar het toe geleid heeft met onze gekwetsten. De fysiektrainer die naar Antwerp vertrekt. De beste jeugdtrainer die ze laten gaan naar de Amerikaanse 2de klasse. Die man was indertijd gegeerd door Porto, maar bleef omdat Genk de Club van zijn hart was. Guy Martens vervangen door Lemmens. Dat heeft niet lang geduurd. Hij heeft nooit een hart voor Genk gehad. Niet de club, de supporters, en niet de stad. Laten we daarom eerlijk zijn, die pluim verdient hij niet.
Vind ik leuk
stama +706
maandag 12 februari 2018 om 11:58
Had jij Ribeiro kunnen houden? Lemmens is er gekomen op voorspraak van Maes, Indeherberge kon bij PSV het dubbele verdienen, en ga zo maar verder. toch de juiste analyse maken. Wie vult de operationele (lees financiële) gaten? De loonkosten lopen te hoog op in verhouding tot de omzet. Ga dan eens spelers kopen met een beperkt risico? Dan ben je bij 5 jaar waar St Truiden nu gestaan heeft. Een NV maken en te koop zetten. Toch niet te licht omspringen met conclusies. Ook ik vind dat er fouten zijn gemaakt, maar dan in de zomer.
Vind ik leuk
maandag 12 februari 2018 om 20:34
Voor key-staff moet een organisatie alle registers open trekken. Guy Martens had nooit weggestuurd mogen worden, en voor Ribeiro had ik ook diep in de buidel getast. Misschien was dat niet voldoende geweest, maar ik kreeg nooit het gevoel dat de club diep is willen gaan. Voor het overige volg ik veel van uw redeneringen. Het is dan ook opvallend dat de TD buiten schot blijft. Verder blijf ik stomverbaasd luisteren naar de communicatie; nu weer van Gerits. Er is (blijkbaar) een structureel operationeel verlies. Hoe dat te rijmen valt met ‘top vier is niet goed genoeg’ en ‘we moeten terug een topclub worden’ is mij echt een raadsel. Daarvoor moet de nieuwe AD dan inderdaad op zoek naar nog meer of betere sponsors. Ons budget is maar 60% dat van Anderlecht. Ook tov Brugge komen we veel tekort. Genk heeft veel ‘uitzonderlijke opbrengsten’ gehad door uitgaande transfers, maar daar kan je toch niet lange termijn op budgeteren. Ik begrijp die uitlatingen niet. De supporters zijn al genoeg gefrustreerd door niet ingeloste verwachtingen. Moeten de tribunes dan helemaal leeg zijn voor geleerd wordt voorzichtig te communiceren ?
Vind ik leuk
firedwarf +2355
maandag 12 februari 2018 om 11:34
Met alle respect maar welke ervaring had Janssens dan toen hij bij Genk terecht kwam met de transfermarkt? Nog minder dan Gerits... Die kent het huis tenminste, Janssens kwam vant schoon verdiep zijn schoon zakken vullen...Zonder kennis, zonder ervaring, zonder binding met de ploeg...
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Janssens weggehoond bij Genk, maar: "Die pluim moet je op zijn hoed steken"