Krijgt Verhaeghe zijn zin? Dan worden de Play-Offs afgeschaft

Krijgt Verhaeghe zijn zin? "Dan worden de Play-Offs afgeschaft"

dinsdag 16 januari 2018 om 11:45

De Play-Offs van de Jupiler Pro League zijn al controversieel sinds hun invoering. Club Brugge-voorzitter Bart Verhaeghe had het daar vorige week nog over. De halvering van de punten is een struikelblok, maar vooral de opeenvolging van wedstrijden is zwaar voor heel wat teams. In februari komen de profclubs samen en kan er een grote hervorming worden bedisseld.

Pierre François, CEO van de Pro League, mikt op het jaar 2020 om heel wat te veranderen. De Play-Offs, bijvoorbeeld. Club Brugge, Standard, Eupen, Kortrijk, Lokeren, KV Mechelen, Moeskroen, Waasland-Beveren, Zulte Waregem én Beerschot Wilrijk zijn al zeker tegen die Play-Offs, zo weet La Capitale.

Nu heeft de Pro League tachtig procent van de stemmen nodig om dat te veranderen, maar vanaf 2020 niet meer. "Nadien is er een 2/3e meerderheid nodig", zo geeft François aan. "Als je weet dat de G5, die nu een G6 is (Zulte Waregem is er ook bij, red.), elk drie stemmen hebben, dan heb je 31 van de 46 stemmen nodig."

Er liggen overigens nog heel wat andere competitieformules op tafel. "Er is zelfs het idee om de Jupiler Pro League en de Proximus League samen te voegen. Ik wil dan alle scenario’s op tafel leggen en bespreken. Zonder er op voorhand eentje uit te sluiten. We willen een consensus bereiken", geeft hij aan. 

Ivan De Witte?
AA Gent is al een tijdje tegen de afschaffing van het huidige systeem, mede ook omdat voorzitter De Witte het mee heeft bedacht. Gent zou wel een aanpassing toestaan, met veertien teams in 1A en tien in 1B. Gent zal zeker niet stemmen voor het afschaffen van de Play-Offs, maar wat doen de andere (top)clubs? 

Poll

Moeten de Play-Offs weg?

(805 stemmen)

Plaats een reactie

SD +3260
dinsdag 16 januari 2018 om 12:04
Weg met dat onding
Vind ik leuk
VeeDeeVee +7293
dinsdag 16 januari 2018 om 12:07
Gewoon afschaffen! De beste na de reguliere competitie is de terechte kampioen, zo simpel kan het zijn.
Vind ik leuk
Reagens +640
dinsdag 16 januari 2018 om 12:58
En de beste na de PO's is dat niet (aangenomen dat het een andere ploeg is)?
Zeggen dat de PO's niet werken is trouwens 1 ding. Een alternatief waar iedereen (of toch 2/3) van de ploegen het over eens is zal weer iets anders zijn.
Vind ik leuk
VeeDeeVee +7293
dinsdag 16 januari 2018 om 12:59
Wat was er mis met het vorige format? 1 kampioen, 2 dalers. Bekervoetbal in het weekend en het probleem van te drukke kalender is opgelost. Op die manier kunnen Belgische clubs (als ze erbij zijn), zich Europees inzetten zonder een halve basisploeg te moeten laten rusten.
Vind ik leuk
Reagens +640
dinsdag 16 januari 2018 om 13:05
Het probleem was dat er niet genoeg inkomsten werden gegenereerd om Europees zelfs maar in de Europa League een beetje mee te draaien. Het probleem was dat er veel clubs noodlijdend waren of overleefden door de goodwill van een mecenas. En het laatste probleem was de matige belangstelling zowel in de stadions als op tv.
Vind ik leuk
Brubru +902
dinsdag 16 januari 2018 om 12:07
Liefst niet veranderen om te veranderen maar werken aan een oplossing die al de ploegen te goede komt en niet alleen de topclubs. Er zijn nu al veel clubs die het moeilijk hebben en als die ook nog eens de topmatchen gaan verliezen zullen er alleen verliezers zijn.
Vind ik leuk
VeeDeeVee +7293
dinsdag 16 januari 2018 om 12:10
Iedereen die géén PO1 speelt, heeft er 0,0 aan. Geen mooie matchen, geen volk, geen inkomsten,.. Dit systeem werd ingevoerd om ons beter te kunnen laten concurreren met het buitenland. Opzet mislukt!
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 13:04
Nochtans zijn de Europese resultaten sinds de invoering ervan een pak sterker als de jaren ervoor. Dus opzet mislukt?
Hoe lang was het geleden dat er meerdere ploegen overwinterden in Europa? Dit jaar hadden ze wat pech met de loting. Maar tijdje terug hadden we twee(!) Ploegen bij de laatste 16... Dus de opzet is niet mislukt. Verre van. Het systeem is niet perfect maar er moet op verder gebouwd worden niet terugvallen wat bewezen heeft niet te werken.
Vind ik leuk
VeeDeeVee +7293
dinsdag 16 januari 2018 om 13:07
De Europa League is nu ook niet wow hé.. Dit Europese jaar was een fiasco trouwens. De tijden dat zowel Anderlecht als Club hun wedstrijden wonnen in de Champions League, dat waren successen. Nu komen ze allemaal tekort.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 13:27
Die periode van vroeger komt niet terug. Maar Gent speelde tweede ronde. Hoelang was dat geleden? Successen in Europa zorgen voor geld en dat geld zorgt voor "aansluiting" ook naar sponsoring toe kan je meer vragen als je op meerdere fronten actief bent.
En Europa league niet wow? Het is geen champions league ok maar je verdient er ook miljoenen en dat gaat ook alsmaar meer worden. Er zijn echt wel voordelen aan de playoffs. (PO1 toch)
Er is een reden waarom andere kleinere landen ook naar deze formule kijken.
Mss beneliga een oplossing?
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 14:42
In Nederland hebben ze dit ook geprobeerd zonder veel succes.Ajax was 2j terug wel nog finalist van de EL dus dit kan ook zonder play-offs.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 15:29
Ajax geeft qua sponsoring en budget ook een pak meer mogelijkheden. Zij geven soms tot bijna 30(!) Miljoen uit voor 1 speler. Dat is driemaal meer dan dat ze in België kunnen.
Verder zijn deze playoffs niet dezelfde en is de Nederlandse bond deze playoffs aan het bekijken voor in de toekomst.
En Ajax finalist was vorig jaar geloof ik. Verloren tegen de ploeg die had kunnen en moeten uitgeschakeld zijn door Anderlecht.
Maar buiten dat Ajax en Anderlecht de joden genoemd worden zijn er weinig gelijkenissen meer. (Dit is niet 1970)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 16 januari 2018 om 15:30]
Vind ik leuk
GBAU +1428
dinsdag 16 januari 2018 om 12:19
Er zijn ook gewoon te veel 'professionele' clubs voor een klein landje als België.
Kijk naar West-Vlaanderen: daar zitten bij wijze van spreke 10 profclubs op een zakdoek.

Je hebt dan nog ongeveer evenveel eersteklassers en tweedeklassers als Duitsland, Frankrijk, Italië, Engeland, Spanje, ...

Die hebben veel meer inwoners (en potentiële toeschouwers/fans --> inkomsten) om te 'verdelen' over hetzelfde aantal clubs.
Vind ik leuk
Boerken +3575
dinsdag 16 januari 2018 om 12:23
Das ook goeie grond he in westvlaanderen !
Vind ik leuk
GBAU +1428
dinsdag 16 januari 2018 om 12:25
Hoewel ge de verzilting van de grond door het grote aantal overijverige agrarisch geëngageerde medemensen toch ook proeft in sommige commentaren uit die regio.

teh e hrapstjen é ;)
Vind ik leuk
Boerken +3575
dinsdag 16 januari 2018 om 12:32
Mo vint toch, tzal wel zien
Vind ik leuk
Toca +17178
dinsdag 16 januari 2018 om 12:17
Laten we maar eerst afwachten wat de mogelijke alternatieven zijn voor we te enthousiast zijn.;
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 12:32
Ik ben zelf geen voorstander van het play-off systeem en al zeker niet van de halvering van de verdiende punten na de reguliere competitie. Het is misschien spannender zo maar in mijn ogen is dit gewoon competitievervalsing. Ik kan me geen land inbeelden waar men dit ook hanteert. Een vermindering van het aantal ploegen in 1A is ook geen oplossing voor de essentie van het probleem. 16 ploegen in 1A is perfect leefbaar.

Een alternatief zou kunnen zijn om een soort van ligabeker in te voeren en daaraan een europees ticket te koppelen. Deze ligabeker zou dan enkel voor de clubs uit 1A zijn (16 ploegen). Als je de play offs laat vallen en enkel de 30 wedstrijden speelt dan heb je misschien iets te weinig wedstrijden. Voor deze ligabeker zijn dan ook maar 4 speeldagen nodig (1/8ste / 1/4de / 1/2de / finale). Hiervoor gaat iedereen in de pot en de eerst getrokken ploeg speelt thuis. De finale zal dan in het koning boudewijnstadion gespeeld worden of eventueel heen- en terug in eigen stadions.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 16 januari 2018 om 12:33]
Vind ik leuk
Carola +157
dinsdag 16 januari 2018 om 12:32
Ik ben tegen de playoff maar hij heeft toch voor getekend ( voor het geld) en nu is het niet goed meer
Vind ik leuk
Boerken +3575
dinsdag 16 januari 2018 om 12:36
Tja, toen ik trouwde had ik ook getekend ! En nu ?ja ist ook niet goe meer. Erger zelfs! Gescheiden !
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 12:37
Ik vind het wel grappig. Er zijn er zoveel die een afschaffing willen van de playoffs maar niemand komt met een deftig alternatief.
Ja, de playoffs zijn verre van perfect. Maar was het vroeger dan echt zoveel beter?
Wil je de playoffs afschaffen? Oké, maar leg dan eerst een deftig alternatief op tafel voordat je begint over afschaffen playoffs.
Vind ik leuk
freeman +5789
dinsdag 16 januari 2018 om 12:52
Gewoon zoals in de buurlanden ! Misschien enkele ploegen meer in 1A . En alleen gewoon 2 keer tegen elkaar spelen ( huis- uit )! Met heel gewoon een eindwinnaar . Veel meer poespas hoeft daar niet bij te komen !
Vind ik leuk
Reagens +640
dinsdag 16 januari 2018 om 13:03
Ok...
Meer ploegen in 1A? Wie dan? Ik zie een aantal ploegen in 1A die vandaag met moeite het hoofd boven water houden. Meer ploegen wil ook zeggen dat er minder over blijft zelfs al blijven de tv-gelden gelijk (wat een utopie is) en dus wordt het nog moeilijker om boven water te blijven.
14 eersteklassers lijkt mij een veel gezondere situatie voor de competitie in zijn geheel. En dan is de overvolle kalender ook opeens in orde.
Vind ik leuk
Brubru +902
dinsdag 16 januari 2018 om 13:01
In alle andere landen zie je een alternatief. Was het vroeger beter ? Niet altijd maar er waren spannende competities, spannende strijd voor de Europese plaatsen, spannende degradatiestrijd. Is het nu beter ? Niet altijd en het is oneerlijk door de halvering van de punten. PO2 is een drama, gelukkig is PO3 al verdwenen.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 13:59
De formule van 18 ploegen 2 maal tegen mekaar laten spelen werkt niet in België. Ons land is te klein om aan 18 volwaardige eersteklassers te geraken. Dat was één van de redenen dat ze de playoffs ingevoerd hebben.
Voor mij zou de ultieme oplossing zijn de fusie van Belgische en Nederlandse competitie. Dan kan je effectief aan 18 volwaardige eersteklassers geraken.
Het probleem is dat dit nog een pak moeilijker is dan de hervorming van onze competitie.
Vind ik leuk
Brubru +902
dinsdag 16 januari 2018 om 15:09
Dat is zever hé. Hoelang bestaat onze competitie ? Hoelang heeft het wel gewerkt ? Trouwens voor mij is er geen enkel verband tussen Europa en de PO's.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 17:40
Ik weet niet of je gemerkt hebt hoeveel ploegen er de laatste jaren in de problemen komen met de licentiecommissie? Dat is niet omdat die financieel in sterke schoenen staan. En jij wil daar nog eens 2 ploegen uit 2de bijhalen waar ze hetzelfde probleem hebben?
Vind ik leuk
Boerken +3575
dinsdag 16 januari 2018 om 15:16
Ik had het vroeger moeilijk met het 3 puntenstelsel ipv 2 voor overwinning , nadien is dit wel gewoon geworden en een verbetering er werd meer voor de overwinning gespeeld , nu met die play offs en je speelt voor de overwinning verlies je weer op het einde van de rit de helft ervan. Snap je? Dat vind ik zeker geen verbetering
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 12:52
Waarom hoor ik Verhaeghe alleen maar over de afschaffing als zijn ploeg op kop staat?
Vind ik leuk
Brubru +902
dinsdag 16 januari 2018 om 12:58
Verhaeghe was nog niet bij Brugge toen de PO's werden ingevoerd dacht ik.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 12:57
2 Reeksen van 12. In de 2e ronde 3 reeksen van 8 (PO1, PO2 en PO3).
PO1: behoud van punten
PO2: de slechtste 4 van reeks 1 + de beste 4 van reeks 2: startpunten 6, 5, 4, 3, 3, 2, 1 en 0; de beste 3 zijn zeker van reeks 1; de nummer 4 speelt finalematch tegen beste van 5, 6, 7 en 1e van PO3
PO3: behoud van punten; de eerste speelt eindronde voor reeks 1, de laatste zakt naar amateur

Reeks 1 speelt op vrijdag, zaterdag om 18u en op zondag
Reeks 2 speelt op zaterdag om 20u

Met dit systeem zijn er 22+14 = 36 wedstrijden ipv 40 nu
[Reactie gewijzigd op dinsdag 16 januari 2018 om 13:28]
Vind ik leuk
Patfey +2968
dinsdag 16 januari 2018 om 13:14
Mijn voorkeur ook, eventueel in reeks 2 rekening houden met punten verschil in de eerste ronde en misschien 2 ipv 1 daler.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 12:58
vind het playoffsysteem ook wel niks. vooral die halvering van de punten. maar als voornaamste reden om het af te schaffen geeft hij aan: de opeenvolging van matchen. oei, oei, oei. de voetballerkers zijn al moe als ze 3 matchen per week moeten spelen. ik nodig hun eens uit om met mij naar de NBA te gaan kijken. 5 matchen per week van november tot april. vaak is het spelen, vliegtuig in, 24 uur later weer spelen. en zo 5 keer per week. dus dat hij maar zwijgt dat men in belgie veel matchen moet spelen door de playoffs.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 13:40
Ga je basket en voetbal vergelijken? Ten eerste hebben die meer onderbrekingen en ten tweede kunnen die blijvend wisselen...
Dat is zoals zeggen Bolt snelste man ter wereld? Kom maar eens naar formule 1 kijken. Ze strijden niet met gelijke wapens. Vergelijk het dan gewoon met Engeland of zo. Daar spelen ze ook meer wedstrijden.
En het juiste antwoord op die stelling is : Daarom heb je een kern van 25 tot 30 spelers ipv een kern van 16. Zodat je kan wisselen... ja de sterkte van je ploeg zakt mss een beetje. Maar daar moet je dan tactisch mee omgaan. Goed opletten wie je roteert tegen welke ploeg. Hoe doen ze het nu? Altijd met ongeveer zelfde elf en in beker bijna elf ander.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 17:54
De reden waarom er in basketbal vrij gewisseld mag worden is omdat het arbeidsintensiever is dan voetbal.
Meer onderbrekingen is nogal relatief. Hoeveel ligt de wedstrijd niet stil in het voetbal?
Ik heb beide gespeeld vroeger en ik zat veel rapper in het rood tijdens een basketwedstrijd dan tijdens voetbal. Het ligt gewoon aan dat constant blijven bewegen en veel korte spurtjes trekken. In voetbal zijn er meer 'rustmomenten'.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 18:45
De vergelijking gaat dus niet op... Het is dat dat ik bedoel. (En als je blijvend kan wisselen dat zorgt ook voor rustmomenten toch)
Maar ik begrijp wat je bedoelt. Heb ook beiden gespeeld. Maar in scholencompetitie was die wisseling er niet. Na een wedstrijd basket was ik dood.
Vind ik leuk
Drekovic +5790
dinsdag 16 januari 2018 om 13:06
Ze kunnen zeveren zoveel ze willen het is héél simpel , als het tot een afschaffing komt stelt Proximus zijn veto en blijft alles bij het oude
Vind ik leuk
Gimini +384
dinsdag 16 januari 2018 om 14:44
Wat een zeikblaas , hij was de grootste voorstander van de PO's . Nu dat het hem beter uitkomt wil hij er van af. Verleden jaar hoorde je hem niet bleiten, den onnozelaar. Zelf vind ik het ook maar niets , maar het is een mooi extratje voor de clubs. , 5 top matchen extra inkomen . Een competitie met 20 ploegen bv zie ik in Belgie niet zitten, dan liever een competitie met 12 ploegen en 4 confrontatie's per seizoen, totaal 20 thuis en 20 uitwedstrijden
Vind ik leuk
blondel +754
dinsdag 16 januari 2018 om 15:48
Gimini,Verhaeghe is NOOIT voorstander geweest .Vraagt al jaren om afschaffing.En niet nu dus he.Maar dat zul je mischien juist nooit gelezen hebben of niet willen lezen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Krijgt Verhaeghe zijn zin? "Dan worden de Play-Offs afgeschaft"