Joos ontstemd: Waarom mag ik mijn kind geen aapje noemen?

    Joos ontstemd: "Waarom mag ik mijn kind geen aapje noemen?"

    maandag 15 januari 2018 om 11:15

    Er is veel discussie ontstaan rond de nieuwe reclamecampagne van kledingketen H&M. Daarin speelt er een zwart jongetje mee in een hoodie draagt met daarop 'The coolest monkey in the jungle'. Onder meer Romelu Lukaku was daar niet blij mee, maar Filip Joos snapt de commotie niet.

    In De Standaard reageert hij op die hetze. "Ik vind het geweldig dat Romelu Lukaku zich maatschappelijk engageert. Het is goed dat topsporters zich laten horen over heikele thema’s waar ze zelf voeling mee hebben. Racisme is voor Lukaku zeker zo’n onderwerp. Alleen denk ik dat Lukaku zich van tegenstander vergist. Omdat H&M net uitdrukkelijk niet racistisch was toen de winkelketen deze week een reclamecampagne lanceerde waarin een zwart jongetje een hoodie droeg met als opschrift: coolest monkey in the jungle."

    "Lukaku ­fotoshopte een andere tekst op de trui: Black is beautiful. Al meer dan honderdduizend mensen juichten zijn actie toe en dat is hem van harte gegund. Ik ben het met die honderd­duizend eens, dat black beautiful is. Én powerful. Elke ochtend weer kijk ik naar mijn twee Ethiopische kinderen en is daar het besef: zo godsgruwelijk mooi was mijn eigen vlees en bloed nooit geworden. En als ik ze door de dag zie razen, weet ik: zo vol pit ook niet. Ja, u mag dat als een disclaimer beschouwen."

    Met die affiche is er volgens Joos niets mis. "Ik vind die affiche van H&M prachtig. Omdat ze vertelt dat er een ­wereld denkbaar is, wie weet zelfs al bestaat, waarin een reclame­bureau geen rekening houdt met het hallucinante, oerdomme, racistische concept dat zwarte mensen gelijkstelt aan apen. Omdat H&M met die affiche net voorbij kleur kijkt. En, ja, ook omdat de zwarte jongen de beste copywriter kreeg toebedeeld – zijn blanke vriend moet het stellen met het zoutloze mangrove jungle survival expert, geeuw."

    Apen
    'Aap' hoeft niet altijd een racistisch woord te zijn. "Ik walg van supporters die oerwoudgeluiden roepen naar een zwarte voetballer. Ik zou diep ongelukkig zijn als ik op de internetredactie van Het Laatste Nieuws werkte en daar bij de reacties op een artikel de dagelijkse bagger zag passeren – geen ­beter pleidooi voor onderwijs dan de spelfouten die steevast in dat soort tirades opduiken. De racistische onderbuik bestaat. En is verschrikkelijk ranzig. Wie dat ontkent, is ziende blind en horende doof.

    "Mijn dochter is vier, een pluimgewicht. Ze slingert zich vaker wel dan niet via mijn benen naar mijn armen. Om opgepakt te worden. Waarna ik haar soms in mijn nek draag en haar 'aapje' noem, net omdat ze sneller klimt dan haar schaduw. Toen ze pas bij ons was, corrigeerde ik mezelf in gedachten: 'Neen, Filip, aapje, dat mag je niet zeggen bij een bruin kind.' Tot ik dacht: en waarom niet, eigenlijk? Waarom mag ik mijn kind niet liefkozend aapje noemen, en de ravottende zoon van mijn buurman wel?"

    "Aap is een woord dat in de loop der tijden misbruikt is door racisten, bijvoorbeeld door het soort mensen dat vanaf een tribune oerwoudgeluiden roept naar zwarte voetballers. Of door een bepaald type kolonialen uit de vorige eeuw. En nog steeds door een te groot aantal mensen die nu tussen ons leven. Maar zeggen dat H&M die trui niet mag verkopen, is zeggen dat die mensen dat woord definitief gekaapt hebben. Het woord is onschuldig. De mens die het gebruikt, kan het misbruiken. Maar het woord sowieso bannen, is een nederlaag. Verarming. En ook nog eens taalverloedering."

    Lees meer over:Rode DuivelsBelgië

    Poll

    Heeft Joos gelijk?

    (429 stemmen)

    Plaats een reactie

    VeeDeeVee +12710
    maandag 15 januari 2018 om 11:33
    In Joos zijn geval zou ik mijn kind ook een aap noemen.
    Vind ik leuk
    Garland +4965
    maandag 15 januari 2018 om 11:39
    Echt? Echt? Echt?
    Vind ik leuk
    Toca +28511
    maandag 15 januari 2018 om 11:41
    Gij se kleine racist ;-)
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +12710
    maandag 15 januari 2018 om 11:45
    Een bonobo-aapje is schattig, maar o zo dom hé..
    Vind ik leuk
    freeman +9155
    maandag 15 januari 2018 om 12:05
    Aapjes zijn in vele gevallen slimmer dan " sommige " mensen !
    Vind ik leuk
    FL +54
    dinsdag 16 januari 2018 om 17:29
    Haha , maar hij heeft wel gelijk , die 10 procent snapper er weer niets van !
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +12720
    maandag 15 januari 2018 om 11:59
    Mensen zijn vergeten wat er oorspronkelijk onder de term rascisme valt. Ik zie mensen maar met deze term slingeren om zo aan populariteit en zieltjes te winnen, meestal voor uit de context getrokken zaken als dit.

    Joos heeft gelijk. Aap is geen scheldwoord omdat enkelingen zich er naar vergrijpen om oerwoudgeluiden te maken. Integendeel, een aap is trouwens een van de meest emotioneel intelligente dieren die hier op de aarde rondloopt. Zij zijn ons, maar dan in een veel puurdere vorm. Rascisme bestaat daar niet.

    Rascisme is oorspronkelijk de blanke man die de getinte medemens onderdrukt en die tot aan hun dood gebruiken als werktuigen terwijl ze aan elkaar zijn vastgeketend door loodzware kettingen. Rascisme is de vrouw die een hoofddoek draagt en daardoor niet in aanmerking komt voor een job. Rascisme is dat een blanke wel mag zitten op een bus en de getinte medemens moet blijven rechtstaan. Rascisme is het alleen maar uitpikken van getinte mensen uit een rij, bij een politiecontrole. Een trui met een tekstje daarop is dat niet. Zie het verschil en leer de context plaatsen.
    Vind ik leuk
    freeman +9155
    maandag 15 januari 2018 om 12:08
    Prachtige zienswijze , dewelke ik dan ook zonder dralen meteen onderschrijf !
    Vind ik leuk
    Boerken +6382
    maandag 15 januari 2018 om 12:14
    We noemen onze kinderen soms naar onze voorouders als eerbetoon ! En van wie stammen we werkelijk af? Van de aapjes, dus waarom zou dit niet mogen ?het zou het oppereergevoeligst moeten zijn!
    Vind ik leuk
    Julien +1072
    maandag 15 januari 2018 om 12:21
    Zo zei de moraalridder van Arsenal.
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +12720
    maandag 15 januari 2018 om 12:33
    Liever een moraalridder, dan iemand die niet verder geraakt in zijn mening dan iemand een moraalridder te noemen.
    Vind ik leuk
    Zetterberg +7564
    dinsdag 16 januari 2018 om 17:17
    Moraalridder, klinkt nog mooi, in vroegere tijden zouden ze je dan op deze manier kunnen aankondigen:
    Hear hear, make way for the The Moral Knight of Ghent, the nobleman of Ghelamco...Lord Wenger.
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +12720
    dinsdag 16 januari 2018 om 18:56
    In de winkelstraten van Gent zou dat wel eens van pas komen, met al die slenteraars!

    Zou ik eindelijk het gevoel hebben dat ik thuis iets te zeggen heb! Op dit moment luistert de kat zelfs niet naar mij.
    Vind ik leuk
    MrComment +1641
    maandag 15 januari 2018 om 12:24
    Ik versta het wel. Het was zeker niet racistisch bedoeld. Maar doordat in het verleden de racisten de zwarten met apen vergeleken blijft dit voor de zwarte gemeenschap een gevoelig punt.
    Vind ik leuk
    SD +7108
    maandag 15 januari 2018 om 12:34
    Een blank kindje had niet voor dergelijk kabaal gezorgd. Een moslim die meisjes hoeren noemt ook niet trouwens
    Vind ik leuk
    Bart1999 +1455
    maandag 15 januari 2018 om 12:41
    Allemaal zever in pakjes van een bende linkse onnozelaars die van mening zijn dat de diversiteit Molenbeek tot een mooie plaats maakt, dat het een uiting van liefde is als mensen in zwart Afrika mekaar met machetes de kop inslaan. Het is een schande dat de blanken voor vooruitgang hebben gezorgd en het niet zo leuk vinden dat ze dit moeten delen met sympathieke mensen uit andere continenten. Als ik Benteke zie, dan kan ik mj niet van de indruk ontdoen dat hj misschien iets meer gelijkenissen met een gorilla heeft dan bijvoorbeeld Olivier Deschacht die op zijn beurt lijkt op een pasgeboren zeehondje. Maakt mij dat een racist ? Nee want ik bepaal de waarde van een persoon niet aan de hand van zijn kleur. Moet ik daarom de ogen sluiten voor een bewezen feit dat onze anders gekleurde medemens en vooral die met een ande4 dan Christelijk geloof, voor redelijk wat problemen zorgen ? Lukaku moet zich beperken tot wat hij goed kan, namelijk als een buffel rondhossen en zonder nadenken ballen in doel te rammen, vooral maatschappelijk niet betrokken worden. En als hij dat toch wil doen, kan hij eerst eens vragen waarom zijn vader weigerde huishuur te betalen aan het OCMW. Kotsmoe die linkse propaganda.
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4267
    maandag 15 januari 2018 om 12:44
    Zelfs de moeder van het zwarte kind zag het probleem niet. Joos heeft 100 procent gelijk.
    Vind ik leuk
    Bart1999 +1455
    maandag 15 januari 2018 om 12:44
    Lord Wenger, chimpansees zijn de enige apen die andere dieren doden voor andere doelen dan voedsel. En een zwarte uit Afrika lijkt nu eenmaal meer op een aap dan een Fries uit Scheveningen. En met een Moslim heb je meer last dan met een Hindoe of Boedist of Christen, zo simpel is dat.
    Vind ik leuk
    JanB +4761
    maandag 15 januari 2018 om 15:01
    Scheveningen ligt in de provincie Zuid Holland en dat is toch nog een serieus eind verwijderd van Friesland hoor
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4267
    maandag 15 januari 2018 om 16:30
    Dit word vaak gezegd maar dit klopt niet.
    Dieren doden bv vaak hun eigen jongen. (Leeuwen, gorilla,...)

    En kijk hier eens naar. Maar niet schrikken

    https://www.kijkmagazine.nl/science/stokstaartjes-vermoorden-elkaar-meest/
    Vind ik leuk
    Lord Wenger +12720
    maandag 15 januari 2018 om 19:03
    Dat kan zijn Bart, daar ga ik je niet in tegenspreken. Over je laatste zinnetje moet ik wel opmerken dat dat voor mij een ander discussiepunt is, dan wat ik probeerde te schetsen.

    Namelijk dat die foto van die jongen met die trui toch wel uit de context getrokken wordt ten opzichte van wat er in het verleden viel onder de term "rascisme". Ik kan nog snappen dat mensen daar aanstoot aan nemen en het hoogst ongelukkig is (of een bewuste commerciële zet van H&M), maar daar stopt het dan ook voor mij. Hopelijk snap je wat ik bedoel.
    Vind ik leuk
    maandag 15 januari 2018 om 14:47
    hmm zouden we? zouden we het echt durven zeggen/schrijven dat Joos het voor 1keer...
    ik kan het haast zelf niet geloven, maar voor 1keer heeft hij voor 100% .... nah lukt niet sorry

    Vind ik leuk
    MrBux +9
    maandag 15 januari 2018 om 16:34
    Toch vreemd dat vele blanken volop hun mening formuleren terwijl H&M intussen hun excuses heeft aangeboden..

    Dit is pure marketing door controverse uit te lokken. Uiteraard mogen ze doen wat ze willen en laat het me koud of ze de trui al dan niet verkopen. Het is tenslotte hun reputatie en bovendien koop je je kleding naar eigen smaak.

    Als Vlaming met Congolese roots kan ik enkel zeggen dat je als blanke niet weet wat het is om met dergelijke vormen van onderdoken racisme te worden geconfronteerd.
    Een blank Europese, Latino of getinte Arabische jongen met dezelfde trui zou idd tot minder reacties hebben geleid, en had vooral verstandiger geweest van H&M, toch?
    Denken dat dit niet met racisme heeft te maken, of van mening zijn dat niemand zich aangesproken hoeft te voelen door de foto in kwestie is simpelweg naief.
    Een #hashtag-campagne? Niet nodig. Respect van een Multinational - dat eerder in opspraak inzake kinderarbeid - voor de zwarte gemeenschap is hier op z'n plaats.

    Voor vele zwarten, waaronder Lukaku, is dit wel kwetsend. Wat Joos hierover vindt, is nóg minder belangrijk! Ook hij moet z'n Ethiopische kinderen zelf laten oordelen of het kwetsend is of niet. Eens zij opgroeien en het zelf meemaken, zal Flipke wellicht van mening veranderen.
    Vind ik leuk
    MrComment +1641
    dinsdag 16 januari 2018 om 14:20
    Bart1999 " Moet ik daarom de ogen sluiten voor een bewezen feit dat onze anders gekleurde medemens en vooral die met een ande4 dan christelijk geloof, voor redelijk wat problemen zorgen ?"

    Wil je daar dan mee zeggen dat het Christelijk geloof voor minder problemen zorgt en gezorgt heeft?
    Iemand is de kruistochten vergeten. Het veroveren van Zuid en Noord Amerika.
    Als je iets recenter wilt, de eerste en tweede WO. En al de oorlogen gestart door de Amerikanen.
    Allemaal uitgevoerd door mensen met dat christelijke geloof dat volgens jou voor minder problemen zorgt.

    De inbrekers die uit de oostbloklanden komen, dat zijn ook mensen met het christelijke geloof. Waarmee je me niet hoort zeggen dat het al crapuul is wat uit het oostblok komt.

    Het zijn ook alleen de mannen die voor veel problemen zorgen waar je over hoort in het nieuws hé. Diegene die mooi gaan werken en belastingen betalen en waar niemand last van heeft komen worden niet echt in de spotlight gesteld. Ze zijn nochtans met een pak meer dan de probleemzoekers.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 januari 2018 om 19:30
    Uiteraard is het een 'aapje' bij Joos, de man van 1000 verkleinwoorden per match :)
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Joos ontstemd: "Waarom mag ik mijn kind geen aapje noemen?"