Club in veilige haven, onrust over Anderlecht en Standard: Riskante situatie

    Club in veilige haven, onrust over Anderlecht en Standard: "Riskante situatie"

    zaterdag 13 januari 2018 om 15:30

    "Onrustwekkend", zo noemt Nadine Descendre de financiële toestand binnen het Belgische voetbal. De Franstalige, professor accounting aan ICHEC Brussels Management School, onderzocht de verschillende profclubs uit ons land. Voor enkele is het stilaan vijf voor twaalf, concludeert ze. 

    Bij de topclubs mag Club Brugge zich de beste leerling van de klas noemen. "Als we de balans van Brugge bekijken, zien we dat het zakencijfer de salarismassa dekt. Maar dat is zeer verschillend bij Anderlecht of Standard", trekt Descendre meteen de vergelijking bij L'Avenir. De twee rivalen staan er een stuk minder rooskleurig voor.

    "Bij die clubs is de situatie zelfs riskant", gaat de professor verder. "Zij zijn verplicht transfers af te ronden om een meerwaarde te realiseren, simpelweg op de salariskosten te dekken. Voor hen is de transfermercato dus essentieel", concludeert ze. Eerder deze week gaf Herman Van Holsbeeck al aan dat hij deze winter niet veel geld ter beschikking heeft om transferzaakjes te regelen.

    Poll

    Geloof jij dat Anderlecht en Standard financieel écht in de problemen kunnen komen?

    (934 stemmen)

    Plaats een reactie

    VeeDeeVee +13423
    zaterdag 13 januari 2018 om 15:56
    Alsof zo een nerd weet wat er echt speelt bij een voetbalclub. Het is geen random bedrijf waar je over spreekt.
    Vind ik leuk
    Brubru +3751
    zaterdag 13 januari 2018 om 16:09
    Een balans is een balans hoor.
    De enige variante is de waarde van de spelers. Een Anderlecht heeft meer kans op een grote uitgaande transfert maar moet als het top wil blijven ook meer uitgeven voor vervangers. En het is niet omdat je een speler verkoopt voor een bedrag van bv 10m (media) dat er ook 10m binnenkomt.
    Ik wil maar zeggen dat de spelerswaarde in tegenstelling tot eigen vermogen, opbrengsten, loonkosten die bekend zijn moeilijk te bepalen is.
    Het is anders wel algemeen geweten dat onze meeste voetbalclubs er financieel niet goed voor staan. Ze leven van TV-gelden, sponsors, transferts, ticketverkoop, enz. allemaal of toch de meeste onzekere factoren.
    Daarenboven moeten ploegen die geld nodig hebben meestal hun spelers laten gaan voor veel te lage sommen of kunnen ze vertrekkers niet deftig vervangen. Zulte Waregem was daar niet zo lang geleden een treffend voorbeeld van.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 13 januari 2018 om 16:18]
    Vind ik leuk
    Patfey +4857
    zaterdag 13 januari 2018 om 16:58
    Ik denk dat het meer over de exploitatierekening gaat dan over de balans hoor. En als je inderdaad transfers nodig hebt om de salariskosten te dekken, heb je effectief een structureel probleem. Dikwijls zit je hierbij met erfenissen uit het verleden, zoals ontslagen trainers die worden doorbetaald, spelers die her en der “verhuurd’ zijn, maar die een netto kost blijven, etc. Dit zou een deel van de erfenis van onze vriend Herman kunnen zijn. In Voetbalmagazine staat er deze week een eerder lovend artikel, waar het vooral gaat over zijn palmares, maar niet wat hij achter laat : een onevenwichtige kern met te weinig talent, te hoge kosten en slecht voetbal.

    Anderzijds, met een balans te interpreteren moet je altijd oppassen. Daar staan ongetwijfeld “immateriële activa” in zoals de waarde van je merk en van je spelersportefeuille. Altijd moeilijk te interpreteren, maar het lijkt me anderzijds logischer verkoop en aankoop van spelers eerder in de balans als in de exploitatierekening te zetten (afschrijvingen inbegrepen).
    Vind ik leuk
    freeman +10168
    zaterdag 13 januari 2018 om 16:04
    " Boerenverstand " bij Club .....? " Zaaien naar de zak " heet zo iets !
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 januari 2018 om 16:41
    Hier zegt men; Ge moet leven naar uwe stand.
    Laten we ff doodeerlijk zijn, we wisten allemaal dat die nekken in Brussel zich er ver boven waande. Den helft van die mangs geloven tot op vandaag nog steeds dat ze de evenknie zijn van pakweg Ajax..
    Vind ik leuk
    freeman +10168
    zaterdag 13 januari 2018 om 17:02
    Ja , weten we dan al heel lang ! Hebben eigenhandig die situatie gecreëerd ! Laat ze maar lachen met " de boeren " , .... die zijn nog lang niet failliet .
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +10380
    zaterdag 13 januari 2018 om 21:37
    Oei, het zit precies diep...
    Vind ik leuk
    Toca +30379
    zaterdag 13 januari 2018 om 16:15
    Te hoge lonen voor te weinig kwaliteit ja!
    Vind ik leuk
    JanB +5261
    zaterdag 13 januari 2018 om 16:18
    Zoals ik reeds eerder aangaf; de financiële situatie van Anderlecht is een dik probleem
    Als je 35 mio euro makelaarsloon in rekening brengt, bovenop de loonkost dan is er slechts één winnaar: de makelaar(s)
    Een voetbalclub is misschien nog méér onderhevig aan financiële schommelingen gezien de sportieve resultaten nooit commercieel kunnen gestuurd worden
    Anderlecht en Standard voeren al jàren een beleid gericht op waardevermeerdering via transfers
    Eens raakt die pot uitgeput en is de kas leeg
    Dit is nú het geval
    Ik vrees dat Coucke de portemonnee zal mogen openen om de structurele problemen op te vangen
    Het feit dat Mister Inbev geen zin had om de zaak naar zich toe te trekken was m.i. een ernstig teken aan de wand
    Het zou me niet verbazen dat het beleid van Coucke zich gans anders zal aandienen dan velen momenteel verhopen
    Vind ik leuk
    Brubru +3751
    zaterdag 13 januari 2018 om 16:31
    Of dat zo is weet ik niet.
    Mij valt het op dat onze clubs heel weinig winst maken, veel gestructureerde verliezen zoals men dat noemt meeslepen uit het verleden maar toch allemaal vlot een licentie krijgen en miljoenen kunnen spenderen aan nieuwe spelers maar met moeite hun leveranciers kunnen betalen.
    Ik denk echter niet dat Anderlecht zich zorgen moet maken.
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 januari 2018 om 16:22
    Om een beetje binnen het thema te blijven, een jongeheer genaamd Koen Wauters heeft in het academie jaar 2008-2009 een masterproef gemaakt over de kredietwaardigheid van de belgische clubs. Is publiek beschikbaar dus is zeker interessant als dat soort dingen je kunnen bekoren natuurlijk.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Club in veilige haven, onrust over Anderlecht en Standard: "Riskante situatie"