Nog meer weerstand tegen Play-Off 1: ''Staat succes in Europa in de weg''

    Nog meer weerstand tegen Play-Off 1: ''Staat succes in Europa in de weg''

    zaterdag 13 januari 2018 om 11:38

    Royal Antwerp FC bezet na 21 speeldagen verrassend de vierde plaats in de stand en koerst af op Play-Off 1. Sportief directeur Luciano D'Onofrio is nochtans een uitgesproken tegenstander van de huidige competitie.

    In navolging van Club Brugge-voorzitter Bart Verhaeghe, geeft ook D'Onofrio zijn duidelijke mening. ''Ik vind nog altijd dat we terug moeten naar een klassieke competitie met, laat ons zeggen, 18 clubs, met twee of misschien zelfs drie degradanten. De huidige competitieformule is geen spiegel van de waardeverhoudingen gedurende een heel seizoen. Dit is het seizoen van Club Brugge - zou je het eerlijk vinden, mochten zij toch nog naast de titel grijpen?", vraagt hij de journalist van Het Laatste Nieuws.

    Volgens D'Onofrio zijn de play-offs nadelig voor het Belgische voetbal. ''Ik wil af van Play-Off 1 omdat die tien intense wedstrijden het succes van onze topclubs in Europa in de weg staan. Ik blijf herhalen dat Anderlecht of Club Brugge de Europa League kunnen winnen. Wat Ajax vorig seizoen deed, kunnen zij ook. Maar dat zal niét gebeuren zolang Play-Off 1 bestaat.''

    D'Onofrio haalt Anderlecht als voorbeeld aan. ''Het is toch onzin dat Anderlecht moet roteren in de kwartfinale van de Europa League tegen Manchester United omdat het anders dreigt de titel te verliezen in Play-Off 1? Gevolg: uitschakeling, minder geld, minder aura in Europa... Play-Off 1 is contraproductief - er is geen enkel structureel bewijs dat het onze clubs sterker maakt'', besluit D'Onofrio scherp.

    Lees ook: ''Neen, dat zullen Mannaert, Van Holsbeeck of Louwagie me moeilijk nadoen''

    Plaats een reactie

    E.V +1920
    zaterdag 13 januari 2018 om 11:48
    Ik zeg het niet graag maar hier ga ik akkoord met wat D'Onofrio zegt.
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 januari 2018 om 20:47
    Nee hoor, als Anderlecht Lyon had geloot hadden ze ook doorgestoten.
    Vind ik leuk
    Daydreamer +2570
    zaterdag 13 januari 2018 om 11:49
    Dit laatste argument is wel heel eenzijdig toegelicht hè! Waarom zal elke Belgische club de competitie voorrang geven op het Europese avontuur? Omdat een nieuwe titel nu eenmaal staat voor de jackpotten van de champions league. Dit staat helemaal los van de Play-offs! Denk je dat in volle titelstrijd in een reguliere competitie RSCA niet had geroteerd? Da’s gewoon de economische realiteit: De champions league halen is belangrijker dan er een paar resultaten in te boeken...
    Vind ik leuk
    Patfey +4133
    zaterdag 13 januari 2018 om 13:15
    Nagel op de kop!
    Vind ik leuk
    Udovic +15
    zaterdag 13 januari 2018 om 11:49
    Het is een beetje dubbel. Ik denk wel dat de spelers individueel en de teams collectief sterker worden van het spelen van meer topwedstrijden. Daardoor is er Europees meer kans om verder te komen en überhaupt te overwinteren. Zonder play-off 1 is de kalender wat minder druk maar hebben de clubs weer minder kans om zo ver te raken omdat de kwaliteit dan ontbreekt.

    En Ajax is een suf voorbeeld. De Nederlandse clubs hebben de laatste 20 jaar structureel ook amper wat gepresteerd in Europa. Dit jaar lag Ajax er al heel vroeg uit, nog in de zomer zelfs. Hoe komt dat dan?
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Daydreamer +2570
    zaterdag 13 januari 2018 om 11:56
    Daarbij de kanttekening dat de Nederlanders ons systeem van de Play-offs aan het bestuderen zijn! Ze vinden het grote voordelen hebben en willen het ook bij hen toepassen...
    De Nederlanders hè, die overal opportuniteiten in zien en geboren ondernemers zijn...
    Zijn me dat dan toch onnozelaars hè!
    Als de Nederlanders dit systeem hadden “uitgevonden” waren ze weer trendsetters en zou iedereen praten over het geweldige “Nederlandse systeem”!
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Brubru +2642
    zaterdag 13 januari 2018 om 12:12
    Het zou me wel verwonderen mochten ze dat overnemen zoals het bij ons bestaat. Sport zou eerlijk moeten zijn en dat zijn PO's niet. Trouwens Nederland heeft al eens PO's geprobeerd maar even snel weer afgeserveerd. Geen kat kwam zien.
    Vind ik leuk
    Daydreamer +2570
    zaterdag 13 januari 2018 om 12:19
    Sport zou eerlijk moeten zijn??? Grapjas! Dan zou elk team over hetzelfde budget beschikken, over dezelfde infrastructuur, elke club zou kans maken op de titel,...
    Tuurlijk, sport is eerlijk :)
    Vind ik leuk
    Brubru +2642
    zaterdag 13 januari 2018 om 12:08
    Je zegt het : topwedstrijden. Hoeveel zulke wedstrijden hebben we al gezien in de PO's ? Veel nervositeit en dat is het.
    PO's hebben voordelen - vooral voor de clubs die PO1 spelen dan, voor de anderen is het een drama - maar ook enorme nadelen :
    - gewone competitie wordt minder serieus genomen
    - je verliest de helft van de punten
    - als je na een beresterke competitie en na sterke PO's 4de eindigt kan je dat zuurverdiende ticket nog verliezen aan een ploeg die er 8 maanden lang niets van bakte
    Enz.
    Maar ik vrees dat we niet meer terug kunnen. Televisie bepaalt alles vooral financieel.
    Dat de supporters op de meest onmogelijke uren matchen moeten bijwonen zal hen (ook de clubs) worst wezen.
    Vind ik leuk
    freeman +7856
    zaterdag 13 januari 2018 om 12:13
    Daar werd toch reeds lang genoeg voor geargumenteerd . Heeft alleen maar met geld te maken . Is natuurlijk geestig om nog eens 10 " topmatchen (?) " te mogen volgen, maar de voordelen wegen zeker niet op tegenover de vele nadelen ! Daarom heeft D' Onofrio hoe dan ook overschot van gelijk !
    Vind ik leuk
    gothog +257
    zaterdag 13 januari 2018 om 13:09
    Ik pleit nog altijd voor het schotse systeem, +- 12 ploegen reguliere competitie. na 24 matchen top zes, laten spelen tegen elkaar voor kampioenschap en europese plaatsen, ploegen van 7-12 laten spelen tegen elkaar om te bepalen wie degradeert. En natuurlijk punten blijven behouden. 2-3 ploegen laten degraderen naar 1B.
    Vind ik leuk
    Brubru +2642
    zaterdag 13 januari 2018 om 14:05
    Twee of zelfs drie dalers en dus ook twee of drie stijgers.
    Is ook mijn voorwaarde voor een hervorming naar twee reeksen van 12 ploegen.
    Door meer kansen op promotie te geven compenseer je de gedwongen degradatie van een aantal ploegen.
    Als er maar 1 ploeg daalt of stijgt zit je bijna met een gesloten competitie. Veel clubs durven niet meer investeren of kunnen niet meer investeren omdat de kansen op promotie te klein zijn.
    Vind ik leuk
    Julien +993
    zaterdag 13 januari 2018 om 13:57
    Daydreamer,

    Je slaat de bal volledig mis. Jaren geleden hebben de Hollanders de play-off's afgevoerd. Net om dezelfde redenen die D'Onofrio aanhaalt. Maar jij was waarschijnlijk nog niet geboren ... Droom maar verder !
    Vind ik leuk
    Daydreamer +2570
    zaterdag 13 januari 2018 om 14:29
    Hahaha, ik was toen al lang geboren hoor! Toch zijn de Nederlanders het op dit moment opnieuw aan het bekijken naar aanleiding van onze competitie, da’s gewoon een feit!
    In plaats van mensen proberen beledigen misschien even de nodige artikels nalezen of gewoon uitleg vragen?
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Nog meer weerstand tegen Play-Off 1: ''Staat succes in Europa in de weg''