Nieuwe topclub in de maak? Vijf jaar geleden investeerde niemand in deze stad

Nieuwe topclub in de maak? "Vijf jaar geleden investeerde niemand in deze stad"

24-09-2017 11:18
2

Sporting Charleroi heeft zich de laatste jaren ontpopt tot een club waar elke topclub schrik van heeft. De Henegouwers zijn gestaag gegroeid na hun promotie uit de toenmalige Tweede Klasse. Architect van dat succesverhaal is Mehdi Bayat.

De manager van Charleroi nam het stokje over van zijn oom, Abbas, en loodste Charleroi naar de bovenste regionen van de Jupiler Pro League, voorbij Standard Luik. "Misschien zijn we op papier al twee of drie jaar de eerste club van Wallonië, maar er blijft een groot verschil met Standard. Zij hebben geschiedenis geschreven, mét titels. Charleroi bestaat 115 jaar en heeft nooit iets gewonnen. Geen kampioenschap, geen beker, niets", zegt Bayat in Het Laatste Nieuws.

Daar hoopt hij echter verandering in te brengen. "Ik ben pas 38, de tijd staat aan mijn kant. Mijn grootste motivatie is geschiedenis schrijven met Charleroi, samen met iedereen die hier werkt. Ik wil dat Charleroi niet alleen de eerste club van Wallonië, maar ook een echt belangrijke club in België wordt. De Beker van België een keer winnen, zou een mooi begin zijn. Liefst dit seizoen al", spreekt hij zijn ambities uit.

Dé stad van Wallonië
Sportief succes gaat natuurlijk hand in hand met commerciële strategieën. "Eén van onze uitgangspunten was dat we deze club weer een positieve identiteit moesten geven, waarin de mensen zich konden herkennen", vertelt Bayat. "Ik ben hier opgegroeid. Ik leefde tussen de Carolo's en begreep meteen dat Charleroi als grootste stad van Wallonië een enorm potentieel had. Eerste klasse telt twaalf clubs in Vlaanderen, één in Brussel, drie in Wallonië."

"Maar Moeskroen ligt vlakbij West-Vlaanderen en de Franse grens en Standard ligt in zijn prinsdom, dichter bij Limburg dan bij de rest van Wallonië. Daartussen ligt - helemaal alleen - Charleroi. Een stad van 200.000 inwoners, maar groot-Charleroi telt 550.000 mensen. Daarbuiten ligt een hinterland braak van Namen tot Bergen en van Waals-Brabant tot de Franse grens. Daar wonen meer dan een miljoen mensen, maar om die te bereiken, was een positief verhaal nodig. Nu zit het stadion goed vol en hebben we 300 commerciële partners. We trekken zelfs investeerders uit Vlaanderen aan. In een stad waarin niemand vijf jaar geleden wilde investeren..."