De gokken van Weiler, Kums was niet het eerste experiment van de Zwitser

De gokken van Weiler, Kums was niet het eerste experiment van de Zwitser

woensdag 13 september 2017 om 13:48

Een paar dagen geleden stond René Weiler op en dacht hij: 'Ik ga Sven Kums gebruiken als centrale verdediger tegen Bayern München'. Ondertussen weet iedereen hoe die gok afliep. Rood, een strafschop, een doelpunt tegen en een nederlaag. In het verleden verraste Weiler al een paar keer. Een overzicht.

Weiler is een man van experimenten. Opvallend, Weiler doet dat met ervaren spelers. Jonkies krijgen zelden een kans van de Zwitser. Vorig seizoen mocht Emmanuel Sowah zich even proberen te bewijzen aan de rechterkant, maar hij verdween sneller uit beeld dan hij er was ingekomen.

Deschacht van back tot spits
Toen Weiler zonder echte rechtsback zat, liet hij Olivier Deschacht op rechts opdraven. Weiler testte hem niet tegen een mindere god, nee net zoals bij Kums gebeurde het op het moment van de waarheid. Deschacht speelde op het veld van Club Brugge als rechtsback. Hoe het eindigde? Deschacht zocht de hele tijd naar zijn rechterbeen. Hij liep zich constant vast. Kon niet dreigen en liet ook defensief steken vallen. In het Jan Breydelstadion verloor paars-wit met 2-1.

 Deschacht onder Weiler blijft trouwens een raar huwelijk. In de meeste gevallen heeft de Zwitser de verdediger niet nodig. Nadat Deschacht vorig seizoen recordhouder qua gespeelde matchen bij Anderlecht werd, was hij weken niet meer in velden en wegen te bekennen. In oktober van 2016 viel Deschacht wel op. Als invaller mocht hij op het veld van Standard tien minuten als eerste spits gaan spelen. Scoren deed hij niet.

Nieuwe linksachters
Bij Anderlecht speelde Deschacht bijna zijn hele loopbaan als linksback. Toch vond Weiler twee nieuwe backs uit bij Anderlecht. Tegen Bayern München moest Andy Najar het werk op links doen. Terwijl hij rechts veel beter uit te voeten kan.

Toch was Najar toch net iets minder opvallend dan de linksback van Anderlecht in de Supercup. In het laatste deel van de match speelde Adrien Trebel als linksachter. De middenvelder gaf achteraf toe dat hij daar niet zo blij mee was. Al klonk het ook politiek correct, dat hij blij was met de eerste prijs van het seizoen voor het team. 

Poll

Wat was de slechtste gok?

(243 stemmen)

Plaats een reactie

Garland +2626
woensdag 13 september 2017 om 14:33
Oli als spits, het was het hoogtepunt van de dieptepunten.
Vind ik leuk
Patfey +2378
woensdag 13 september 2017 om 16:12
Hij was toen wel verondersteld een verdedigende spits te zijn en de opbouw van Standard van achteren uit te verstoren. Hij deed het die 10 minuten verre van slecht.
Vind ik leuk
ketje55 +1074
woensdag 13 september 2017 om 14:53
Als je het voetbal een beetje volgt, en je kent er wat van, dan zijn al deze ingrepen niet slecht gevonden. Zijn uitleg bij elk van die opstellingen waren gestaafd op stielkennis en bezig zijn met zijn vak. De tijd dat de trainer net voor de aftrap zegt komaan jongens amuseer jullie op het terrein is allang voorbij.
-Oli in de spits op Standard: laatste minuten, 0-1 vóór, verdediging doet het zeer goed, Oli moest vooraan de eerste verdediger zijn die de pass moest eruit halen. Hem in de vlotlopende verdediging gaan zetten had twijfel kunnen veroorzaken, iedereen deed er zijn job.
-Een rechtsachter met een linkerpoot is oké als de tegenstrever op die positie een speler zet die tegen zijn voet speelt. Idem voor een linksachter. Robben is er gisteren niet aan te pas gekomen, eerst Najar en daarna Appiah konden hem met hun goede voet afstoppen.
-Kums deed het de eerste 10 minuten goed, Spajic en Deschacht bal afpakken, Kums de pass naar voren, die kwamen aan. Hij kan uitvoetballen, heeft de techniek en speloverzicht. Hij stond er om uit te voetballen, niet om te verdedigen. En dat lukte prima tot hij die domme overtreding maakte. Had Lewandowski moeten laten lopen, dan wordt het misschien 1-0 maar blijven met 11. Niet dat we dan hadden gewonnen, maar met 1-0 en tegen een man minder speelde Bayern rustig de match uit, als het 11 tegen 11 blijft dan zouden ze wel een tandje meer hebben gestoken en hadden we waarschijnlijk ook die 2 grote kansen nooit gehad.
Vind ik leuk
E.V +1236
woensdag 13 september 2017 om 15:18
Dat is allemaal praat voor de vaak...met de voorgeschiedenis tussen Weiler en Kums kan je met je ogen dicht zien dat de Zwitser Kums heeft willen afmaken...Dendoncker naar achter en Kums op het middenveld zou correct geweest zijn...maar nee, hij wou experimenteren (tegen Bayern)...ik hoop stellig dat het zijn laatste misvating is geweest zodat we met die mooie club terug vooruit kunnen...
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 16:01
Correcte analyse, hopelijk ligt hij snel buiten, niemand heeft nog schrik van dit Anderlecht
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 15:22
Sorry, maar de fout die Kums maakt is een typische fout die je als speler wel eens maakt in het middenveld of iets ervoor, met als intentie om de aanval van de tegenpartij af te breken. Resultaat op die plek is vaak een gele kaart, niets ergs aan de hand en de aanval levert geen gevaar meer op. Ik kan me vergissen maar Kums maakt deze fout uit gewoonte, een soort automatisme aan de plek waar hij normaal staat te spelen. Noem het een reflex met zware gevolgen en een speler te laat realiserend dat hij niet op zijn vertrouwde plek staat om deze fout zonder gevolgen te maken. Dat gecombineerd met alle prietpraat die in de media is verschenen, alle commotie die deze jongen waarschijnlijk wel op de één of andere manier geraakt heeft; jammer natuurlijk. Mooi dat je de keuzes van een trainer verdedigt, maar hier ben ik het niet met je eens, nu ja meningen verschillen nu eenmaal.
Vind ik leuk
Garland +2626
woensdag 13 september 2017 om 15:40
Fijn dat je het opneemt voor Weiler, maar die keuzes waren toch gewoon vreemd

In 15 jaar bij Anderlecht heeft Oli geen drie ballen goed geraakt met zijn rechtervoet. Hem dan daar als back gebruiken, kan eigenlijk niet.

Wat heeft Trebel van een linksback? Even weinig als Kums als centrale verdediger. Geen van die twee heeft de kwaliteiten om op die vreemde posities een meerwaarde te zijn.
Vind ik leuk
Gigi7 +165
woensdag 13 september 2017 om 16:29
Het probleem lag niet eens bij de verdediging van Anderlecht. Kums had op het middenveld veel beter geweest gisteren.
En bij die actie van Kums had Deschacht sneller op lewandowski moeten zijn.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 18:13
Ik ben voor 90 procent akkoord. Maar leander en Sven hadden omgekeerd moeten staan. Je zegt wel dat Sven er niet stond voor te verdedigen. Maar hij moest wel doorgebroken Lewandowski terughalen. Dat lijkt mij een sterk verdedigende actie. Daarbij is leander sneller en verdedigend sterker. Heeft die het loopvermogen om toch wat afstand te overbruggen.
Dus omgekeerd was volgens mij beter.

Maar inderdaad geen van die fases is echt fout. Er zat een logica achter.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 16:56
Weiler is geen tactisch genie , dendoncker heeft op middenveld geen 5 ballen geraakt en had in mijn ogen beter in verdediging gestaan , en kums op middenveld . Conclusie hoe lang duld rsca die weiler nog ???? 99% van weiler is te verstaan 1% praten wij met hem zegt vanholsbeek , gooi ze beiden aub buiten . BTW ik heb met kums te doen !!!!!!!!!!!!
Vind ik leuk
Patfey +2378
woensdag 13 september 2017 om 19:55
De actie van Dendoncker vergeten waar hij eigenlijk de gelijkmaker op een schoteltje aanbiedt?
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 21:40
Dat was meer een vliegende schotel, heeft voor de rest geen 5 ballen geraakt.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

De gokken van Weiler, Kums was niet het eerste experiment van de Zwitser