Gaat Anderlecht nog grote kuis houden? 'De situatie is explosief'

Gaat Anderlecht nog grote kuis houden? 'De situatie is explosief'

maandag 21 augustus 2017 om 16:08

Dat Anderlecht zijn start in de Jupiler Pro League gemist heeft, dat is nog een understatement. De fansite Anderlecht Online kruipt in de pen en heeft één boodschap: zoek kwaliteit.

In een boodschap aan het bestuur kaart Anderlecht Online de problemen aan. "Als er vorig jaar een schifting gebeurde op gebied van mentaliteit, is er nu één nodig op vlak van kwaliteit. Thelin en Bruno bewezen gisteren wat zo ongeveer iedereen vorig seizoen al zag: ze komen kwaliteit te kort om voor Anderlecht te spelen. Dat we hen een tweede jaar huurden omwille van mentaliteit of omdat hij een Belg is, is belachelijk. Dat de 23-jarige Bruno niet aan de enkels komt van zijn drie jaar jongere versie, gewoon intriest."

Anderlecht heeft wel een basis om bij te beginnen. "Met Sels, Obradovic, Spajic, Kara, Dendoncker, Kums, Hanni, Onyekuru en Teodorczyk beschikt Anderlecht over negen pionnen die dit seizoen de typeploeg kunnen vormen. Als ze op de juiste plaats worden uitgespeeld. Met Boeckx en Trebel en de jonge Sowah en Gerkens beschik je over vier degelijke alternatieven."

Te veel middelmaat
Buiten die dertien namen zijn er echter weinig spelers die het truitje waard zijn. "Daarna gaapt de grote leegte. Met Appiah hadden we het na drie speeldagen al wel gehad. Over Chipciu kan je eigenlijk hetzelfde zeggen. Aan werklust en het verdedigende vlak zal het niet liggen. Maar offensief zijn ze allebei vreselijk beperkt. Stanciu zal moeten spelen om er door te komen. En of dat bij Anderlecht kan, is maar zeer de vraag. Misschien is een uitleenbeurt geen slecht idee."

"Delcroix zal als hij niet wordt uitgeleend een heel seizoen op de tribune zitten voor Deschacht. En als Ganvoula echt in de plannen van Weiler had gepast, zou hij gisteren wel gestart zijn in de plaats van Thelin. Roef en Svilar lijken nog te gaan vertrekken en aan Lambrecth, Harbaoui en Capel hoeven we geen woorden meer vuil de maken."

Crisis afwenden
De vrees voor een seizoen in mineur is duidelijk. "Tielemans is weg, Dendoncker aast nog op een transfer. Svilar moest het volgende jeugdproduct worden, maar dat verhaal is intussen bekend. De situatie op Anderlecht is explosief. Als het niet snel nog wat bijhaalt en beter gaat spelen, is Weiler in oktober geen coach meer van paars-wit.

"De transferperiode duurt nog tien dagen. Er is nog werk aan de winkel. Zowel aan inkomende als aan uitgaande zijde. Maar koop alsjeblieft nog iets fatsoenlijk voor de rechterflank. Koop. Want het zou zomaar kunnen dat we volgende maand in de Champions League aantreden met drie of vier spelers die gehuurd worden zonder aankoopoptie. Dan ben je spelerswaardes aan het opdrijven voor andere clubs. Koop. Iets. Fatsoenlijks. Niet huren. Niets minderwaardigs. En huur al zeker niets minderwaardigs voor twee jaar. Bedankt."

Plaats een reactie

Toca +3679
maandag 21 augustus 2017 om 16:30
Amen ;-) wat valt daar nog aan toe te voegen.
Vind ik leuk
Rudi653 +144
maandag 21 augustus 2017 om 16:32
Helemaal correct.
Vind ik leuk
Svh +87
maandag 21 augustus 2017 om 16:33
Mooi gezegd om allemaal op weiler te steken vindt ik het nu ook niet veeeel spelers halen gewoon hun niveau niet dedoncker zit er met zijn gedachten niet meer bij is het dan niet beter om hem te verkopen die thelin wat die daar nog rond loopt is nog maar de vraag koop goeie inzetbare spelers zoals hier boven vermeld ik ben al meer dan 14 jaar fan van Anderlecht en het is echt triestig om te zien hoe ze nu bezig zijn er zijn nog 10 dagen voor de transfermarkt doe er aub iets mee we are Anderlecht
[Reactie gewijzigd op maandag 21 augustus 2017 om 16:34]
Vind ik leuk
Bacco +1227
maandag 21 augustus 2017 om 19:53
Weiler is de trainer, dus de verantwoordelijke. Bovendien is die Thelin er nog, omdat Weiler hem er zeker nog wou houden. Toen ik dat een paar maanden geleden las, verslikte ik me in mijn koffie. Maar door zo'n spelers is er nu geen deftig alternatief in de spits... en dan Weiler maar roepen achter een nieuwe spits...hypocriet is het.
Vind ik leuk
maandag 21 augustus 2017 om 16:33
Volgens mij is het toch nog steeds eerder een mentaliteitsprobleem dan een kwaliteitsprobleem. Geen enkele Belgische ploeg kan qua kwaliteit tippen aan een ploeg gevormd met die negen namen die daar opgesomd staan.

Ik ben er vrij zeker van dat we in de Champions League een heel ander RSCA gaan zien, daarom nog niet met resultaten, maar toch een ploeg met veel meer passie en inzet dan dat we dit weekend zagen tegen STVV.
Vind ik leuk
ketje55 +807
maandag 21 augustus 2017 om 16:44
Obradovic gaat gisteren bij de 3 goals in de fout. Is te zwak voor Anderlecht. Weiler treft geen schuld. Hij kan ze er niet in sjotten. Als je ziet wat voor kansen we missen. En een rechtsback hebben we ook al niet, terwijl men Vanden Borre heeft weggejaagd toen hij zei wat er allemaal scheelde. Weiler heeft het opgekuist en maakte ons zelfs kampioen, allemaal dankzij Anthony.
Vind ik leuk
maandag 21 augustus 2017 om 19:02
Bullshit. VDB heeft ons een titel gekost. Niet opgebracht. Vorig jaar kampioen door onbekwaamheid van de rest. Weiler is geen trainer voor Anderlecht. Tijd da ze die buiten zetten.
Weiler zei vorige maand tevreden te zijn met de ploeg en geen extra aanvaller nodig te hebben omdat ganvoula hem positief verrast had. Harbaoui had hij ook niet nodig.
1 maand verder hebben we blijkbaar geen rechterflank. (Hoewel ze na Mata zeiden geen rechtsback meer nodig te hebben.) En zou hij ganvoula liever uitlenen.
Thelin vond hij een nuttige speler en heeft zijn ok gegeven voor een extra jaar huur. Terwijl die nog niet goed genoeg is voor de derde ploeg. Maar vancamp en iseka krijgen geen kans. Kums word volledig fout gebruikt. Als je naar die zijn carrière kijkt is er ook maar 1 trainer die wist hoe hem wel te gebruiken. En die Hein kan mss beter naar Anderlecht komen. Dan zien we tenminste wat voetbal.
Maar voor zijn systeem kom je verdediger te kort.
OF je speelt dendoncker zoals hij bij duivels ook al eens speelde. Als verdediger in een driemansverdediging. Maar dan heb je op middenveld een probleem. Ik veronderstel dat Hein naast Kums een loper wil. 1 die kan infiltreren en heen en weer kan. Met Trebel heb je een gelijkaardig type als Kums. Dendoncker zou er beter passen. Gerkens misschien ook wel.
Met Najar en Obradovic hebben we wel twee ideale flanken voor het systeem van Hein. En aangezien we te weinig goede flankspelers hebben is een 3-4-3 Niet aangewezen. Een 3-5-2 daarentegen wel en ik zou Anderlecht graag terug met twee aanvallers zien spelen. Onyekuru rond Teo of zelfs rond Ganvoula. Dan heb je vooraan een hoop snelheid. Die gediend zijn met het diepte inzicht van Kums, Hanni en Stanciu. En minder gehinderd zijn door het gebrek aan voorzetten van de flank. (Chipciu zet de bal blind voor en vind nooit iemand en Onyekuru staat volgens mij tegenvoets. )
En Bruno is een mysterie. Dat kan toch niet dat die al zijn kwaliteiten kwijt is?
Vind ik leuk
Patfey +1597
maandag 21 augustus 2017 om 19:19
Perfect, volledig akkoord.
Vind ik leuk
dinsdag 22 augustus 2017 om 05:18
Geen RSCA fan en zeker ook geen hater van gelijk welke ploeg.
Ik deel persoonlijk ook deze mening ,met de kwaliteit aanwezig in deze kern zou je er veel meer moeten uitkrijgen.
Volgens mij is dan ook deverantwoordelijkheid van de ‘’verkeerde’’ keuze’s de verantwoordelijkheid van de trainer.
Vind ik leuk
woensdag 23 augustus 2017 om 07:38
Bruno is wel nuttig om hem na 80' te brengen, laat hem maar volledig kapotlopen ten dienste van de ploeg, hij zal nog wel groeien.
Vind ik leuk
maandag 21 augustus 2017 om 16:56
Kwaliteit lijkt me ook niet het probleem.
Wat we gisteren geleerd en gezien (vooral niet gezien) hebben:
- Buiten Henry speelt iedereen veel te traag. Hij was de enige die een versnelling in het spel kon brengen.
- De defensie was kaas met gaten net door die traagheid van reactie bij een tegenaanval van St-Truiden. Het viel op hoe iedere voorzet vanop de flank bij een aanvaller van de tegenpartij goed aankwam en bij Anderlecht jammer genoeg ook (maar dan bij de defensie van St-Truiden) Bijna geen enkele voorzet kwam op een hoofd van een Anderlecht pion.
- Kums heeft te weinig aanspeelpunten terwijl hij enorm veel werk verzet. Enkel met Henry liep het goed net omdat die een versnelling kan plaatsen. Het is duidelijk dat Najar snel moet op de flank moet komen want van daaruit zal Anderlecht moeten spelen om Teo te gebruiken waarvoor hij dient.
-Starten doe je met Teo en niet met Thelin.
- de supp's op tribune 3 zouden beter stoppen met hun uitfluiten bij de eerste slechte baltoets want dat hebben we niet nodig. Je ziet dat dit gewoon een averechts effect heeft op de spelers die uit vorm zijn.
- Chapeau voor St-Truiden want die hebben zich in tegenstelling tot Antwerp en Charleroi niet met de ganse ploeg achter de bal gezet.
Vind ik leuk
maandag 21 augustus 2017 om 19:19
Allez dat wordt nog knokken voor in eerste te blijven. Samen met Gent PO3
Vind ik leuk
Kdb90 +875
dinsdag 22 augustus 2017 om 13:52
Na 4 van de 30 speeldagen kan je dat nu al zeggen? Het moet zijn dat jij ook veel van voetbal kent he. Er kan nog zoveel gebeuren.
Vind ik leuk
Bacco +1227
maandag 21 augustus 2017 om 19:51
Dit artikel is de nagel op de kop. Helemaal waar! Anderlecht heeft nochtans voldoende kwaliteit in de kern. Het is Weiler zijn fout dat Thelin er nog is. Waarschijnlijk ook door zijn zegen dat Bruno langer mocht blijven. Neem nog eens Ganvoula die hij echt wou en je zet met drie spelers die niet voldoen. De eerste twee zijn het niet waard om in het shirt van Anderlecht te mogen spelen, de derde ken ik niet voldoende en kan ik dus nog niet beoordelen. Als je Anderlecht bent dan denk je aan de grootste club van het land. In plaats van die nobele onbekenden te konden die meestal niet voldoen, koop minder maar betere spelers. Siebe Schrijvers, Benito Raman, Brecht Dejaeghere (maar in het middenveld hebben ze al voldoende mogelijkheden), ... zelfs Legear laat zien dat hij de betere is dan Bruno. En waarom loopt Bruno dan bij Anderlecht rond en Legear bij STVV?
Vind ik leuk
maandag 21 augustus 2017 om 20:46
Er is sowieso te weinig kwaliteit in de breedte. Bruno, Thelin, Capel zijn te plat, dat zag je al na enkele wedstrijden. Achteraan zijn Nuytinck en Franky niet vervangen. Hopen dat Najar snel terug opstaat, en rechtsvoor mag spelen! Zou Stanciu niet de rol van Mertens aankunnen? Ik heb het gevoel dat die te vaak verloren loopt tussen Hanni, Dendoncker, Kums en Trebel, ze willen allemaal die laatste pas geven en lopen te vaak met de bal. Ik zou in ieder geval alles proberen om een typische Anderlecht speler als Stanciu te laten blinken.
Moet er nog bij: een doelman (als Roef en Svilar vertrekken), een linksback (die ev ook centraal kan) en een spits. En inderdaad KOPEN niet huren (een afkoopsom word wel vooraf bepaald dus als de waarde stijgt is dat goed voor ons --> zie Spajic en Teo..in vorm..). Haal een paar toptalenten, durf investeren. Ik denk aan een Schrijvers, Ocansey, Lazare. Bouw een scoutingscel uit die verder gaat dan Bayat zijn database.
Vind ik leuk
Boerken +1173
maandag 21 augustus 2017 om 20:56
Als je de ploeg voor begin van competitie zag zei iedereen Anderlecht wordt kampioen , wat is er nu plots anders aan die ploeg? Buiten dat sommige (nog)niet presteren van wat er van hen verwacht wordt? Alle voor mij mag het zo doorgaan he! Maar al voorbarige en paniekerige conclusiesdat zr overal getrokken wordt ,ik ben zeker dat als fcb fan in de play-offs weer tegen jullie zal gespeeld worden door gelijk wie van voor staat voor de titel!(daarvoor ben ik geen anderlechtfan )
[Reactie gewijzigd op maandag 21 augustus 2017 om 20:57]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Gaat Anderlecht nog grote kuis houden? 'De situatie is explosief'