'Videoref in Zulte Waregem-Club Brugge bekeek enkel live-beelden, geen herhaling'

'Videoref in Zulte Waregem-Club Brugge bekeek enkel live-beelden, geen herhaling'

woensdag 16 augustus 2017 om 08:22

We zijn inmiddels woensdag, maar de blunder van de videoref tijdens Zulte Waregem - Club Brugge zindert nog steeds na. Inmiddels heeft de man in kwestie zelf gereageerd op het voorval. "Een inschattingsfout", zo verklaart hij.

In het vrijdagavondduel tussen Zulte Waregem en Club werd een overduidelijk strafschop voor de thuisploeg niet gefloten, ook niet na bestudering van de beelden. "Ik kan alleen maar zeggen dat ik een inschattingsfout gemaakt heb en dat ik dat jammer vind voor Zulte Waregem", aldus scheidsrechter Yves Marchand in Het Nieuwsblad.

Scheidsrechtersbaas Johan Verbist hoorde hetzelfde uit de mond van Marchand. "Ik heb Yves intussen telefonisch gehoord en zijn uitleg gekregen. Hij ziet zijn fout in. Of hij nog videoref kan zijn? De beslissing die ik neem, zal ik eerst aan hem meedelen. Donderdag zit ik met hem en de drie andere videorefs samen om te zien hoe we dit soort fouten in de toekomst kunnen vermijden", zegt hij.

Geen herhaling
Overigens claimt HNB te weten hoe de fout is kunnen gebeuren. Volgens de krant zouden Marchand en zijn twee collega's in eerste instantie enkel live-beelden bekeken hebben. Op basis daarvan oordeelden ze dat er geen sprake was van een strafschop. Nadien kreeg het trio ook de herhalingen te zien, waaruit duidelijk bleek dat er wel degelijk een overtreding plaatsvond. Toen was de beslissing echter al gecommuniceerd naar veldscheidsrechter Lawrence Visser... 

Poll

Welke straf moet de videoref krijgen?

(467 stemmen)

Plaats een reactie

Patfey +1606
woensdag 16 augustus 2017 om 09:58
Als je niet eens de herhalingen bekijkt, wat heb je dan aan een videoref?
Vind ik leuk
SD +1490
woensdag 16 augustus 2017 om 10:19
Blijkbaar dekte zijn vergoeding de herhalingen niet
Vind ik leuk
Dirk H +476
woensdag 16 augustus 2017 om 11:06
Match overspelen en zand erover :)
Vind ik leuk
mani88 +298
woensdag 16 augustus 2017 om 11:44
Nogmaals: zolang men de schandalen bij Club Brugge niet aanpakt, zullen er dergelijke "fouten" blijven gebeuren in voordeel van Brugge... Ze zullen en moeten kampioen worden van de blauw-zwarte bond ook al halen ze zonder "fouten" van de refs zelfs geen PO1!
Vind ik leuk
Boerken +1199
woensdag 16 augustus 2017 om 12:22
Hoe komt het dan dat Anderlecht kampioen speelde ?
Vind ik leuk
donderdag 17 augustus 2017 om 09:55
als ge overal in zijn post waar club brugge staat, vervangt door anderlecht klopt het wel, buiten dat moet dan nog enkel de kleuren gewijzigd worden naar ofwel paars ofwel mauve
Vind ik leuk
mani88 +298
donderdag 17 augustus 2017 om 11:52
Omdat ze zo sterk zijn.. Zonder de refs hun fouten was RSCA vorig jaar kampioen geworden met 15 punten voorsprong op Brugge. Het waren er nu minder, maar gelukkig hebben de refs ons niet van de titel kunnen houden (tot grote woede van de voetbalbond dat uit frustratie zelfs huldiging heeft verboden na titelmatch).
Vind ik leuk
donderdag 17 augustus 2017 om 16:55
zonder het ingrijpen van de refs had brugge in de reguliere competitie meer dan 20 meer gehaald dan dat ze uiteindelijk maar mochten hebben/halen, ja ipv 59/90 had het vooraan in de 80 op 90 moeten zijn, weliswaar nog te delen door 2 maar dat maakt nog altijd meer dan 10 punten meer die ze ALTIJD hadden moeten hebben en die hen gewoon werden afgepakt om zoals altijd een triestig en zeer zwak anderlecht te helpen

in de 1e 3 PO-matchen is van een 9/9 die brugge OOK ALTIJD moest hebben door de arbitrage een 2/9 gemaakt

na de PO had brugge meer dan 60 punten moeten hebben ipv maar 45 die slechts toegelaten was, ware het niet voor die arbitrage waarover gij het hebt was brugge vorig seizoen LOSUIT kampioen gespeeld met zeer zeker een nog grote voorsprong dan die die anderlecht uiteindelijk GEKREGEN heeft

de titel had al zo goed als binnen moeten zijn voor brugge voor de aanvang van de PO, maar dat verhindert 2 dingen

1) het zou niet meer interessant zijn want dan was er geen spanning meer

2) er moet elk seizoen opnieuw het maximaal mogelijke gedaan worden te voorkomen dat brugge kampioen kan worden, dat is dan ook de ENIGE manier op brugge af te stoppen

brugge is met ruime voorsprong de beste ploeg van belgie, ondanks dat ze NOOIT kampioen mogen worden, zijn ze het toch al regelmatig geworden omdat ze zo ongelofelijk goed zijn dat het hen echt afpakken al meermaals gewoon niet lukte en dit ondanks veelvuldige en zeer verwoede pogingen
[Reactie gewijzigd op donderdag 17 augustus 2017 om 17:04]
Vind ik leuk
mani88 +298
donderdag 17 augustus 2017 om 23:57
Graag feiten ipv gelul. Op basis waarvan heeft Brugge 9 op 9 verdiend en hebben ze toch maar 2 op 9 gehaald? Oei, dat is een moeilijke vraag wss...
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 02:30
voorbeelden: de 3e PO-match tegen en op zulte-waregem eindigde op 2-2 en dat met een goal uit een onterechte penalty voor zulte-waregem want er was heel duidelijk buitenspel,

de 2e PO-match thuis tegen charleroi eindigde op 1-1 door een onterechte penalty voor charleroi want er ging een zeer duidelijke duwfout van charleroi aan vooraf, zonder die duidelijke duwfout zou de bal nooit tegen de hand van denswil terecht komen, het was die duwfout die moest gefloten worden

2 draws door 2 totaal onterechte tegendoelpunten die brugge dus telkens de overwinning hebben gekost en de gebeurtenissen in de 1e PO-match tegen en op gent waren nog vele malen erger, wat daar allemaal gebeurde was zelfs nog zeer extreem schandalig voor de benadelingen die brugge al gewoon is

dat was eigenlijk meer een vechtpartij (letterlijk) dan een voetbalmatch en het erge was dat dit aan beide partijen werd toegeschreven en dit terwijl het eigenlijk echt alleen maar van de kant van gent kwam, in die match hadden vele rode kaarten moeten vallen

de eerste rode kaart die in die match had gegeven moeten worden, had voor coulibaly moeten zijn die nog voor de match een kwartier ver was al 2 keer een elleboogstoot had verkocht

de 2e rode kaart had getrokken moeten worden in de fase waarin welsey vrijwillig geblesseerd werd met effectief de bedoeling hem gewoon van het veld te schoppen, wesley zat zeer goed in de match en gent kon er niks tegen doen en hem helemaal niet afstoppen en hebben er dan voor gekozen hem zo zwaar mogelijk te blesseren omdat ze er dan vanaf waren

de 3e rode kaart had voor poulain moeten zijn, tot daar de 1e helft

de 4e rode kaart die moest getrokken worden, was de enige rode kaart die wel gegeven werd in die match

daarna had coulibaly weeral rood moeten krijgen voor eerst weer een elleboogslag en niet veel later voor een regelrechte aanslag op simoens zijn benen die daar heel wonderbaarlijk niet verschrikkelijk erg geblesseerd is geraakt


de 5e rode kaart die in die match had getrokken moeten worden was voor de vrijwillig toegediende zware blessure aan vossen die ze van het veld hebben moeten dragen en direct naar het ziekenhuis hebben moeten voeren omdat ze het bij gent nodig vonden vrijwillig een keiharde kniestoot in de rug van vossen te planten (exact dezelfde overtreding dan die waarmee ze neimar op het WK in brazilie zwaar mee geblesseerd hebben voor maanden en maanden), alleen vossen was een beetje minder ongelukkig en was zijn blessure 'maar' voor verscheidene weken

de meerdere en meerdere schandalige en heel onacceptabele reacties van asare (keer na keer na keer zonder ook maar enige reden of aanleiding) hadden hem zeker ook meer dan 2 keer een gele kaart moeten opleveren, dat waren reacties van een compleet gestoorde labiele zot die nog eens zwaar gedrogeerd was ook

als al deze rode kaarten 'heel terecht' gegeven waren, zou gent zwaar de boot ingaan zijn of hadden ze eigenlijk forfait moeten geven wegens niet meer aan het minimum vereist aantal spelers op het veld te komen

sommige van die rode kaarten hadden zeker moeten samengaan met schorsingen die minstens de rest van de PO zouden duren en zelfs schorsingen die nog mochten doorlopen tot in het huidige seizoen (zelfs al waren het rode kaarten van de 1e speeldag van de PO)

en zo werd de 9/9 herleidt naar 2/9 en dat niet alleen want werden de aanvallers van brugge 'vrijwillig' geblesseerd voor enige tijd zodoende brugge gedwongen werd matchen te hebben moeten spelen zonder aanvallers in de PO (het nadeel die brugge dus heeft geleden in sommige matchen is dus niet enkel beperkt gebleven tot nadeel in die matchen effectief zelf maar was via gevolgen ook nog te voelen in andere matchen waarin ze op de koop toe in die matchen zelf dan ook nog eens benadeeld werden)

en dan is er nog niks gezegd over de reguliere competitie van vorig seizoen
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 02:40]
Vind ik leuk
mani88 +298
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:29
Teveel tekst en vooral teveel onzin, dus moeite niet gedaan om het te lezen sorry.
Vind ik leuk
zaterdag 19 augustus 2017 om 18:36
awel ja, waarom verschiet ik er niet van, de waarheid kunnen ze gewoon niet aan
Vind ik leuk
Toca +3757
woensdag 16 augustus 2017 om 11:49
Sorry manni maar dat is alweer flauwe kul makker. Club is en zal altijd de grootste concurrent van Anderlecht zijn en andersom. En dat heeft niks met de arbiters te maken. Fouten zullen altijd gebeuren. Zowel bij club als matchen van iedereen.
Vind ik leuk
woensdag 16 augustus 2017 om 14:04
Soms vraag ik me af of er in België eigenlijk supporters voor FCB en RSCA te vinden zijn... soms krijg ik de indruk dat we meer supporters tégen FCB of tégen RSCA zijn.
Of heeft het merendeel van de supporters deze twee begrippen al aan elkaar gelijk gesteld?
Vind ik leuk
Toca +3757
woensdag 16 augustus 2017 om 14:11
Overschot van gelijk Jan. Ik erger mij dagelijks aan de posts van sommige die kinderachtige berichten sturen wat werkelijk op niks slaat. We hoeven het niet eens te zijn maar sommige maken er een sport van om het onnozelste eerst te sturen.
Vind ik leuk
woensdag 16 augustus 2017 om 14:27
Ik zie verdacht veel gelijkenissen met de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Niemand was voor Clinton. Men was gewoon tégen Trump. En vice Versa.

En zo lijkt 't met voetbalsupporters net hetzelfde te gaan... Jammer. Echt. Triest.
Vind ik leuk
Rimka96 +183
woensdag 16 augustus 2017 om 14:59
Fouten maken is menselijk, volledig mee akkoord, maar daarvoor hebben we net videorefs opgeroepen en dan krijgen we dit?! Die gast moet niets anders doen dan naar een groot scherm kijken en situatie's vaststellen, en dan nog verkeerde beslissingen nemen over iets dat héél duidelijk was. Dhr. Marchand, pakt uwen boel en trap het af aub. Het zal een goede les zijn voor de volgende...
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Videoref in Zulte Waregem-Club Brugge bekeek enkel live-beelden, geen herhaling'