Gent zit zwaar in de problemen en klaagt steen en been: Kijk naar de realiteit

Gent zit zwaar in de problemen en klaagt steen en been: "Kijk naar de realiteit"

woensdag 16 augustus 2017 om 08:06

Opvallend afgelopen weekend: bij AA Gent zaten zowel Moses Simon als Anderson Esiti in de tribune op bezoek bij KV Mechelen. Het tweetal behoort nochtans zeker tot de beteren bij de Oost-Vlamingen, maar werd het slachtoffer van de Belgische regelgeving. Michel Louwagie is not amused. 

In de Jupiler Pro League is het voor clubs verplicht om in totaal zes 'voetbalbelgen' op het wedstrijdblad te hebben staan. Onder de term 'voetbalbelg' wordt iemand met een Belgisch paspoort verstaan, maar evenzeer een buitenlander die enkele jaren van zijn opleiding genoot in ons land. Omdat Gent op dat vlak slecht scoort, kregen jongens als Thibault De Smet of Siebe Horemans de voorbije weken steeds hun plekje bij de selectie, ten koste van enkele meer gevestigde, buitenlandse waarden.

Gent in de tegenaanval
Als het van sterke man Louwagie afhangt, wordt die regelgeving aangepast. "Ik begrijp de goede bedoelingen van de regel, die Belgisch talent wil stimuleren, maar in de praktijk schieten de Belgische clubs zichzelf in de voet. Kijk naar de realiteit deze transferzomer. De beste Belgische talenten vertrekken al op jonge leeftijd naar het buitenland, zie Tielemans, Dimata en wie weet ook Dendoncker. We vechten met een heleboel clubs om een kransje overgebleven Belgen, want ze moeten voldoende niveau hebben voor een topclub", aldus de manager bij Het Nieuwsblad.

"De vraag is veel groter dan het aanbod en dan is er nog het geluk dat Kums en Sels terug zijn gekeerd naar België. In het geval van Vanlerberghe en Kums heeft Gent aan het kortste eind getrokken, in het geval van Nicolas Raskin hebben we het gehaald van Standard en Anderlecht. Wat willen we voor ons Belgisch voetbal: willen we gewapend zijn in Europa of niet? Die cruciale vraag moeten we durven stellen in de Pro League", besluit Louwagie.

Poll

Wat is jouw oordeel?

(1034 stemmen)

Plaats een reactie

woensdag 16 augustus 2017 om 08:20
Als je het zo mag geloven, is nationaliteit een rechtstreekse factor om al dan niet talent te hebben.
Plus, mijnheer waarde Louwagie, als we uw redenering volgen betekent dat een minderwaardigheidscomplex voor onze Eigen Pro League ten opzichte van andere competities. én veel belangrijker: dat we ons daar zomaar bij blijken neer te leggen...
Triestig...
Vind ik leuk
woensdag 16 augustus 2017 om 09:24
"ls je het zo mag geloven, is nationaliteit een rechtstreekse factor om al dan niet talent te hebben."

Waar haal jij die conclusie vandaan?

"als we uw redenering volgen betekent dat een minderwaardigheidscomplex voor onze Eigen Pro League ten opzichte van andere competities"

Ik weet niet echt of het een minderwaardigheidscomplex is. Maar je kan niet echt ontkennen dat de competities in de omringende landen zo goed als allemaal sterker zijn dan de onze. En dat er steeds meer jonge spelers naar die competities trekken.

Ik begrijp zijn punt wel. In de Belgische competitie worden we 'afgeremd' met die regel. Omdat onze vijver, door ons klein landje, een pak kleiner is. Waardoor de Belgische topploegen worden benadeeld in Europa.

Of het afschaffen van die regel veel effect zou hebben op Europees vlak heb ik toch men twijfels bij.
Vind ik leuk
woensdag 16 augustus 2017 om 09:41
Gaat helemaal niet om minderwaardigheidscomplex maar om de visvijver waar je kan uit kiezen, wij zijn een klein land met 11milj. tov bvb Frankrijk met 67milj. Dus zoals Michel zegt, vraag en aanbod. Nu is er enorm veel vraag. We mogen al blij zijn dat de Belgische ploegen meer investeren in de jeugd dan vroeger, dus we anticiperen al ipv ons er bij neer te leggen. Gelukkig...
Vind ik leuk
GBAU +837
woensdag 16 augustus 2017 om 08:22
Hij zou waarschijnlijk nog liefst geen (voetbal)belgen moeten hebben.
Zo heeft Gent vorig jaar meermaals zonder ook maar één belg gespeeld.
Vind ik toch vreemd in de belgische competitie.

Hij heeft natuurlijk wel een punt dat er eigenlijk te veel vraag is naar een select groepje belgische spelers van een hoog genoeg niveau, maar ik denk dat 6/25 kernspelers niet overdreven is...
Vind ik leuk
stama +241
woensdag 16 augustus 2017 om 08:27
Allez, dat is een goeie. Als het verkeerd loopt passen we de reglementen aan! Omgekeerde wereld. Iedereen rijd 140 op de autostrade, dus pas de wegcode aan. Iedereen weet dat dit in het reglement staat, dus houd ge daar rekening mee als goede bestuurder en niet staan janken achteraf.
Vind ik leuk
woensdag 16 augustus 2017 om 08:30
Niet dat ik het eens ben dat de regel moet worden aangepast, maar Louwagie heeft wel een punt over de haalbare Belgen die voldoende niveau halen voor de 'grotere' clubs.

Jonge jongens zijn al snel naar het buitenland, zoals hij stelt. Die dan terughalen (mits goed genoeg), wordt steeds moeilijker en moeilijker. Zeker met de ontplofte transfermarkt nu. Belgische clubs gaan alleen maar hogere sommen moeten neerleggen voor minder getalenteerde spelers. Wat omdenduur niet haalbaar meer is. Vervolgens wordt het vijvertje elk jaar kleiner en kleiner om uit te vissen.

En binnenlandse Belgische transfers zijn ook al problematisch qua prijzen.

Wordt tijd dat er iets gedaan wordt tegen de buitenlandse clubs die hier al het jong talent komen wegplukken. Iets wat onze clubs beschermt. Tevens ook nog beter en meer investeren in de jeugdwerking. Want de doorstroming lijkt mij toch nog maar magertjes.
Vind ik leuk
SD +1966
woensdag 16 augustus 2017 om 10:44
De Belgische clubs kunnen zichzelf beschermen tegen het wegplukken van jong talent door een kwalitatieve opleiding aan te bieden en vooral een redelijke loon te betalen; iets dat zij wel doen voor tweederangs buitenlanders
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 augustus 2017 om 10:45]
Vind ik leuk
woensdag 16 augustus 2017 om 12:51
Daar heb je een punt, maar dan nog zullen de topclubs uit Europa en de PL ploegen (tv-gelden), meer kunnen bieden dan de Belgische clubs. Dus daar zou de competitie wel ergens nog extra maatregelen kunnen nemen.
Vind ik leuk
DDT +1019
woensdag 16 augustus 2017 om 08:31
het loopt een beetje minder en hier gaan we dan weer. 2 jaar geleden niets over gehoord, maar toen hadden ze kums, depoitre, sels, enz.
hun transfers met belgen zijn gewoon mislukt en sorry maar dan hadden ze hun huiswerk beter moeten maken
PS VDB is bijna weer op niveau, kunnen hem een kans geven
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 augustus 2017 om 08:31]
Vind ik leuk
AzEz86 +2720
woensdag 16 augustus 2017 om 08:35
Niet zeveren, deze regel bestaat al jaren en jullie zijn de enigen die hier nu over zeiken. Trek dan buitenlandse spelers op jongere leeftijd aan, investeer in eigen jeugd, haal meer ervaren belgen terug naar België, doe iets zinnig en stop met zagen op alles wat (in jullie ogen) tegen jullie werkt (heb het dan over scheidsrechter/regels/nu dit weer)
RSCA, Genk en Brugge klagen hier toch niet over? Oostende, Zulte en Charleroi klagen hier toch niet over? Enkel jullie, ligt het dan aan de regel of aan jullie....?
Vind ik leuk
freeman +2966
woensdag 16 augustus 2017 om 10:44
Eigen falen niet op die wetgeving af wentelen aub , Mr Louwaegie !
Vind ik leuk
woensdag 16 augustus 2017 om 09:27
heel zwak van hun falen achter dergelijke soort van dingen (proberen) weg te steken, maar ja ze doen ook al meerdere jaren belachelijke uitspraken bij gent, dat is al helemaal niets nieuws meer
Vind ik leuk
SD +1966
woensdag 16 augustus 2017 om 10:16
Het is niet omdat het Gentse transferbeleid faalt dat de regels moeten wijzigen. Schoofs was niet goed genoeg en mocht weg; in de plaats werd voor redelijk wat geld en een hoge loon een buitenlander aangetrokken; maar die faalt. Als wij niet zoals Engeland willen eindigen, moet juist meer plaats gemaakt worden voor spelers met een Belgisch paspoort.
Vind ik leuk
Drekovic +3431
woensdag 16 augustus 2017 om 11:17
Een kern van in de dertig spelers meestal buitenlanders , er zijn er bij die nog niet bij de kern geraakt zijn, als men daar nu eens jonge Belgen voor neemt en laat gewennen aan de zwaardere trainingsarbeid dan kan er misschien meer Belgisch talent bovendrijven.
Rob Schoofs stond bekent als een groot talent maar HVH moest hem niet.
AA Gent heeft de CL miljoenen gewoon over de balk gesmeten. Zoals doelman Rinne lopen er in België zeker 20 rond maar ja daar verdienen de managers niet genoeg aan en de persoon die hem heeft gescout mag men onmiddellijk ontslagen
Vind ik leuk
Wim1966 +103
woensdag 16 augustus 2017 om 11:32
Klopt als een bus!
Schoofs is een talent en die liet Gent wegrotten op de bank ipv te laten doorgroeien tot een nog groter talent.
Op dat vlak kan onze Belgische top nog wat bijleren over de omringende landen: een visie op iets langere termijn in het brengen van jongeren
Vind ik leuk
woensdag 16 augustus 2017 om 13:01
eigen schuld, dikke bult
Vind ik leuk
reality +205
woensdag 16 augustus 2017 om 18:30
Het is een complex probleem, 1) belgen met talent zijn al weg voor ze naar het eerste elftal gaan onder druk van geld al of niet door hun eigen ouders,2) Vanlerberghe tekent bij Brugge voor hij daar al op een bal getrapt heeft spreekt hij reeds over de Premier League,3) Op dit moment zijn de Belgen hot op de mercado mede door de rode duivels, en zo vallen we zonder Belgen in eigen land, alles op de clubs schuiven is te gemakkelijk het zijn bedrijven geworden die niet zonder europees voetbal kunnen bestaan, of je moet terug bergaf naar het verleden met oudbollige stadions met enkel competitie en een onaantrekkelijke bekermatch.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Gent zit zwaar in de problemen en klaagt steen en been: "Kijk naar de realiteit"