Opmerkelijk! KBVB voert liefst 94 spelregelwijzigingen door voor nieuwe seizoen!

Opmerkelijk! KBVB voert liefst 94 spelregelwijzigingen door voor nieuwe seizoen!

maandag 17 juli 2017 om 14:00

Het Referee Department van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) voert vanaf het komende seizoen liefst 94 wijzigingen in de spelregels door. Maandag werden in Tubeke de belangrijkste aanpassingen van een toelichting voorzien. De belangrijkste nieuwigheden zijn voor u op een rijtje gezet.

Opvallend is dat spelers vanaf nu ook gestraft kunnen worden voor een zogenaamde 'verbale overtreding'. Voortaan zullen scheidsrechters indirecte vrije trappen kunnen geven wanneer een speler een "verbale overtreding" maakt. "Strafschoppen kunnen daaruit dus nooit ontstaan", stelt Kris Bellon, manager van het Referee Department tegenover de Belgische media. De regelwijziging moet ook bijdragen aan de toename van respect voor de beslissingen en de integriteit van de refs. Dat respect voor de wedstrijdleiding wordt nu expliciet afgedwongen in de regels.

Spelers moeten ook oppassen voor het maken van fouten buiten het veld. Dit kan namelijk een strafschop tot gevolg hebben. ''Wanneer er een fout buiten het terrein gemaakt wordt, moet de scheidsrechter een rechtstreekse vrije schop op de lijn geven. Gebeurt de overtreding buiten het veld achter het doel ter hoogte van het strafschopgebied, dan wordt het leer zelfs op de stip gelegd'', zo maakt het Referee Department bekend.

Penalty's
De refs zullen ook strenger toezien op het correct nemen van de strafschoppen. Als een strafschop verkeerd wordt genomen (twee baltoetsen, veinzen,...) telt het doelpunt niet en wordt een doeltrap toegekend. De doelman wordt echter ook nauwlettend in de gaten gehouden. ''Wanneer de doelman te vroeg uit zijn doel komt, krijgt hij een gele kaart en moet de penalty hernomen worden. Als zowel de strafschopnemer als de goalie in de fout gaan, wordt de penalty hernomen als hij niet in doel ging. Als het leer wel tegen de netten ging, mag de doelman een indirecte vrije trap nemen.''

Details
Er is ook een extra reglement toegevoegd met betrekking tot buitenspel. ''Wanneer een speler die vanuit een buitenspelpositie terugkeert een tegenstander blokkeert, zal de scheidsrechter voor offside fluiten'', zo meldt de nieuwe wijziging. Verder valt ook op dat spelers om een extra reden bestraft kunnen worden bij het juichen na een goal. De speler wordt voortaan bestraft met geel "als hij zichzelf of anderen in gevaar brengt" door bijvoorbeeld in het publiek te springen.

Tot slot is het voor doelmannen opnieuw toegestaan om caps dragen en is het gebruik van EPTS (electronical performance and tracking system) ook geoorloofd "op voorwaarde dat ze het veiligheidslogo dragen en dus goedgekeurd zijn", zo wordt de lijst afgesloten.

Poll

Is dit een goede ontwikkeling?

(454 stemmen)

Plaats een reactie

buck +982
maandag 17 juli 2017 om 14:10
Tzal plezant worden nog meer frustratie
Vind ik leuk
NeRooie +221
maandag 17 juli 2017 om 14:22
Allee de bond maakt zelf nieuw regeltjes op.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 14:33
Hebben ze bij de bond niks beters te doen dan onzinnige regeltjes uit te vinden waardoor alles nog onoverzichtelijker wordt?

Pak de echte problemen aan en maak het verder niet te ingewikkeld. Want het spelletje is lang niet zo moeilijk als het eruit ziet.
[Reactie gewijzigd op maandag 17 juli 2017 om 14:34]
Vind ik leuk
reality +185
maandag 17 juli 2017 om 14:42
Ik mis 1 groot aspect in deze namelijk de willekeur van sommige scheidsrechters in overduidelijke situaties zoals penalty fluiten of niet fluiten, duidelijk buitenspel niet fluiten en lijnrechters die overduidelijke fouten niet melden aan de ref blijkbaar zijn sommige zeer fel in het ontkennen van een overtreding maar komen te kort bij het toegeven ervan, voorbeelden genoeg check de beelden van vorig seizoen.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 14:47
En wat worden de nieuwe regeltjes voor de scheidsrechters wanneer die iets verkeerds doen , een grove flater begaan ?
Vind ik leuk
geertvdd +1062
maandag 17 juli 2017 om 15:27
Zoiets kan je toch niet in een reglement gieten? In principe dienen hulplijnen zoals de videoref en de doellijntechnologie hier voor. Fouten zullen er altijd gemaakt worden, ook door refs. Ergens hoort het zelfs bij de charme van de sport...
Vind ik leuk
Drekovic +2447
maandag 17 juli 2017 om 16:22
Dat ze de bestaande regels al eens goed leren toepassen vooraleer ze er nieuwe uitvinden.
Vind ik leuk
reality +185
maandag 17 juli 2017 om 16:46
Waarom geeft men de ene speler rode kaart en een andere voor soms ergere fout geel, de refs hebben teveel willekeur in hun beslissingen en de hulp van de lijnrechters is er ook niet of nauwelijks, als er niet gefloten wordt voor duidelijke fout of handspel in de 16 en 3 refs hebben het niet gezien dan zit er duidelijk iets fout en te vaak iets fout.
Vind ik leuk
Drekovic +2447
maandag 17 juli 2017 om 17:28
In de CL staan er 6 en die nemen dan soms nog verkeerde beslissingen
Vind ik leuk
DDT +786
maandag 17 juli 2017 om 16:58
Verbale overtreding is toch niet nieuw. In de jaren negentig voldoende ondervonden.
Vind ik leuk
Patfey +1605
maandag 17 juli 2017 om 19:12
Ik snap wel de regel bij penalties wanneer keeper en speler in de fout gaan, niet goed.. In dat geval wordt de keeper beloond als de bal in doel gaat en bestrafte als die er neit ingaat? Vreemd.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 22:35
Voeg een regel in per gemaakt doelpunt = 1 punt , verlies bv met 4-2 is 4 punten winnaar , verliezer 2 punten , gedaan met 14 ploegen die op 0-0 gaan spelen , aanvallender voetbal zal daarbij beloont worden
Vind ik leuk
dinsdag 18 juli 2017 om 01:13
respect voor de arbitrage, die verdienen helemaal geen respect, nog niet in minste

dat ze eerst eens beginnen met een acceptabel niveau te halen ipv match in match uit een verschrikkelijk abominabel en echt schandalig nveau, en ook heel erg belangrijk dat ze er eens mee stoppen vrijwillig verkeerde beslissingen te nemen om bepaalde ploegen altijd punten af te pakken en andere ploegen altijd punten cadeau te geven
Vind ik leuk
dinsdag 18 juli 2017 om 12:32
Waarvan er 2 op de verkeerde plaats staan
Vind ik leuk
dinsdag 18 juli 2017 om 15:26
En nu (eindelijk) nog een logische regel doorvoeren: bij een zware fout blijft de boosdoener even lang van het veld als zijn geblesseerd slachtoffer...!!! Men zal zo wel veel voorzichtiger worden.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Opmerkelijk! KBVB voert liefst 94 spelregelwijzigingen door voor nieuwe seizoen!