Woedende Mannaert verliest de pedalen: Dit is de schaamte voorbij

Woedende Mannaert verliest de pedalen: "Dit is de schaamte voorbij"

vrijdag 21 april 2017 om 07:30

Michel Preud'homme zit mogelijk toch niet op de bank in de wedstrijd tegen Anderlecht. De trainer van Club Brugge werd eerder deze week vrijgesproken door de Geschillencommissie, maar het bondsparket is in beroep gegaan. Vincent Mannaert is het kotsbeu.

De manager van Club Brugge snapt niet waarom dat parket zich zo wil profileren. "Als zowel de ref als de vierde scheidsrechter verklaart dat er geen enkel probleem was en er een logische vrijspraak volgt, maar het bondsparket dan tóch unaniem beslist in beroep te gaan... Dan is dat de schaamte voorbij. Dan zitten we in een systeem waarbij het niet meer over voetbal gaat, maar enkel over macht, commissies en postjes. Dit zijn FIFA- en UEFA-toestanden. Net datgene wat ons voetbal kapotmaakt. Wellicht wilden ze door bijkomende zitpenningen nog wat extra geld verdienen", verklaart hij in Het Laatste Nieuws.

Mannaert vindt ook de timing erg ongelukkig. "Dat het in de aanloop naar de match van het jaar net dáárover moet gaan... Bovendien op de dag waarop Anderlecht en RC Genk geschiedenis konden schrijven door een Europese halve finale te bereiken. Dan beslissen de hoge heren om alle aandacht naar zich toe te trekken. Want het is ook dat wat meespeelt: mediageilheid. Ik stel voor dat we hen elke week een paar minuten televisietijd geven, dan zullen ze misschien tevreden zijn. Met Marc Rubens (de bondsprocureur, red.) vooraan.

Die Rubens is volgens Mannaert de grote spil achter dit alles. "Sinds hij met pensioen is (als procureur van het gerechtelijk arrondissement Hasselt, red.) mist hij blijkbaar de media en de schijnwerpers en grijpt hij elke mogelijkheid aan om zichzelf in beeld te doen komen. Ik herhaal: dit is het failliet van ons voetbal. En dat staat nog los van het feit of onze trainer zondag al dan niet op de bank zal kunnen zitten. Maar benadeeld worden we sowieso."

Poll

Verdient Preud'homme een straf?

(2076 stemmen)

Plaats een reactie

vrijdag 21 april 2017 om 08:15
Blijkbaar verloor de hoge raad van justitie dan ook de pedalen toen het tot dezelfde conclusie kwam over de figuur Rubens...

"...zijn autoritaire stijl kon niettemin een schijn van machtsmisbruik wekken... vaak eigengereid, wantrouwig .. meer vertrouwen schenken aan de kennis en kunde van zijn medewerkers ... beter overleggen..."

Bij de KBVB geven ze zo'n mensen postjes. Rubens is niet bepaald een onbesproken blad (hij ging trouwens niet op pensioen, hij moest op pensioen *hint*) en denk zelf dat een Preudhomme (waar ik mij soms ook aan stoor) in zijn slechtste dagen nog niet aan zijn knieën komt inzake zijn gedrag.

En Mannaert heeft gelijk bij Rubens gaat het niet over het voetbal en het is zelf geen complot, het gaat bij hem telkens over zichzelf. Bedoel wat voor nut hebben andere instanties dan nog ? Dan kun je toch heel die circus gewoon laten voor wat het is en aan Kim Jung Rubens vragen wat die er van vind.

Wat mij ook opvalt is dat het constant creëren van een bepaalde sfeer die er zelf toe leid dat supporters pakweg met ijzeren staven opduiken aan de huizen van spelers (bvb het geval Vormer) minder zorgwekkend is dan een notitieboekje weggooien. Dat vind ik persoonlijk maar iets raar.

Als je het ene aanpakt - terecht of onterecht laat in het midden - dan moet je ook het andere aanpakken.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 08:25]
Vind ik leuk
dakcota +683
vrijdag 21 april 2017 om 09:35
ik begrijp dat het allemaal misschien niet proper is met die rubens,ik weet daar niet zoveel vanaf.

maar kunnen we aub ophouden met het rpaten over 'hij smijt enkel een boekje weg' want dart is het niet, preudehomme is een gefrustreerde mens die ALTIJD de scheids aanvalt als zijn ploeg (terecht of niet) word afgefloten. het is irritant, kinderachtig en vooral, een verschirkkelijk voorbeeld voor de jeugd.

Misschien was het dit keer 'niet ZO erg' maar andere keren wel en deze man moet daarvoor gestraft worden. en nee, niet omdat ze tegen anderlecht moeten dit wekeend, laat hem daar dan op de bank zitten en schors hem dan 2 weken. Ook goed voor mij.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 09:41
Mannaert mag dan nog gelijk hebben, zijn reactie is net hetzelfde en niet meer of minder dan opnieuw beïnvloeding van publieke opinie en instanties. Dat zit blijkbaar in het DNA van FCB, altijd over beïnvloeden.
Wat die Ruben betreft is het inderdaad te triestig voor woorden dat zo iemand bij de KBVB aan de slag kan en mag. Zien ze dat zelf niet?
Vind ik leuk
SD +433
vrijdag 21 april 2017 om 09:56
Preudhomme verdient inderdaad een straf; maar de figuur Rubens had al lang moeten vervangen worden. Zijn acties en/of besluiten getuigen niet van favoritisme voor bepaalde clubs dan wel van wraakgevoelens tegen andere clubs. Waarom die man nog actief is binnen de voetbalbond is mij een raadsel; want partijdigheid is een van zijn kenmerken.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 10:34
Laat dit protest dan maar uitgroeien tot een algemeen "wraken" van deze persoon in het bondsparket want dit overstijgt toch duidelijk alle clubkleuren.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:29
Gelijk heb je..
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 10:58
Preud'homme is in mijn ogen niet extra over de schreef geweest. Zijn assistenten daarentegen wel. Het kader rond Preud'homme word meegezogen in de "agressie" rond Preud'homme. En als trainer ben je eindverantwoordelijke. Dus ja ik vind da hij hier een straf verdient. In deze fase van de competitie is het wel niet gepast om nu dat statement te maken. Kon al veel langer. Dus een geldboete of een voorwaardelijke straf is voldoende.
Vooral omdat er vanaf volgend jaar een charter moet ondertekend worden door de trainers waarin staat wat geoorloofd is en wat niet geoorloofd is naast het plein. (Inzake passie en commentaar op scheids) dus dit probleem gaat zichzelf oplossen. Vanaf volgend jaar heb je deze voorvallen niet meer aangezien duidelijk is wat mag en wat de straffen zijn bij inbreuk.

Verder vind ik dat mannaert ook niet mag klagen over de bondsprocureur in de media. Aangezien hij zelf ook op de bond zit zij het bij de bestuurlijke kant ipv de juridische. Maar ook hier vind ik dat er een scheiding moet zijn van de macht. Politiekers mogen ook niet klagen over een civiele rechter.
Nu ik denk niet dat hier in het voetbal regels rond zijn. Maar mss zou dat wel moeten. Wil er geen zaak van maken maar van holsbeeck zal je zo niet horen praten. En weiler kan ook gek naast het plein maar is zijn postmatch interview wel altijd genuanceerder. Die staat na de match niet zo scherp als Hein of Michel.

En van mij mag een trainer tieren en brullen en gooien met spullen. Zolang het respectvol blijft. Niet tegen de scheids of tegenstander. Als je brult op je eigen team of uit onmacht op je team dan vind ik dat dit perfect moet kunnen.
Dury bv zit ook niet gewoon op zijn bankje. Coacht actief mee. Roept brult. Maar zo goed als altijd diplomatisch na de wedstrijd
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 11:18
Ik ben absoluut geen MPH fan maar in deze zaak moet ik Club gelijk geven ! Ik snap ook niet hoe iemand met zo'n besmet blazoen als Rubens zo'n functie krijgt aangeboden. Onpartijdig en neutraal is hij totaal NIET, mediageil, machtswellustig en corrupt des te meer, kan dus nog verder carriere maken binnen de internationale voetbalwereld (UEFA en vooral FIFA zoket dit soort profielen).
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 11:27]
Vind ik leuk
Julien +302
vrijdag 21 april 2017 om 12:45
Zelfs bij de voetbalbond vind je wereldvreemde (ex-)magistraten.
Indien MPDH alsnog wordt geschorst, dan vrees ik dat het zondag niet rustig blijft in en rondom het C. Vanden Stockstadion. Er rust een grote verantwoordelijkheid op de schouders van de leden van de beroeps-commissie. Hopelijk zijn ze zich hiervan bewust.
Vind ik leuk
Drekovic +1295
vrijdag 21 april 2017 om 12:54
Hopelijk gebeurt dit niet want Anderlecht kan hier tenslotte ook niets aan doen denk ik. Een vreedzame en ludieke actie van de TWEE supportersclans tegen het beleid van amateurs van KBVB zou misschien beter zijn maar waarschijnlijk niet erg in de smaak vallen van de sensatiejournalisten .
Vind ik leuk
ketje55 +304
vrijdag 21 april 2017 om 16:26
Doe Preut-Dom een dwangbuis aan, veel veiliger voor iedereen. In Engeland was hij al levenslang geschorst, hier elke week dezelfde shit langs de lijn. De échte Brugse Zot, dieje gast.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Woedende Mannaert verliest de pedalen: "Dit is de schaamte voorbij"