Vandeweghe neemt geen woord terug: Coucke weet wat ik over zijn club denk

Vandeweghe neemt geen woord terug: "Coucke weet wat ik over zijn club denk"

maandag 20 maart 2017 om 13:00

Vlak na de bekerfinale tussen KV Oostende en Zulte Waregem was er veel te doen rond een tweet van journalist Hans Vandeweghe. Die was duidelijk blij met de zege van Zulte Waregem, want dat bewees dat niet alles met geld te koop is. Het gevolg was een boze Coucke, maar Vandeweghe neemt geen woord terug.

In De Morgen geeft Vandeweghe meer uitleg bij zijn tweet. "Welke club verdiende het meest om de beker te winnen op basis van bestuurlijke inspanningen zoals elke euro omdraaien, onbekende spelers lenen en beter maken, uit dat samenraapsel een competitieve ploeg puren en ook nog een tribune vernieuwen en een modern oefencomplex bouwen? Zulte Waregem! Daarom vond ik het terecht dat Zulte Waregem won en niet KV Oostende en daarom heb ik het tweetje gepleegd en daarom kreeg ik reacties (meer dan de helft met taalfouten) gaande van 'onnozel kieken' tot 'goed gedaan, die Coucke op zijn nummer zetten'."

Vandeweghe heeft echter geen persoonlijke problemen met Coucke. "Marc Coucke weet dat ik sympathie koester voor zijn authenticiteit. Zoals ook voor het sprookje van KV Oostende met zijn kleurrijke figuren in de hoofdtribune en zijn businesscommunity die zo is weggelopen uit een film van Fellini. Marc Coucke weet ook wat ik over zijn club denk - dat een sprookje zelden een meesterwerk wordt - en dat het succes van KV Oostende kunstmatig is en niet duurzaam zonder zijn miljoenen. (Dat geldt voor nog enkele ploegen, maar die speelden geen voetbal dit weekend.)"

Dat zal ook blijven als Oostende Europees zou spelen. "Als KV Oostende Europees speelt, komen ze op de radar van de Financial Fair Play van de UEFA. Dat is een set regeltjes opdat investeringen in het voetbal een economische logica zouden volgen waardoor je niet zomaar geld kunt uitgeven om een team bij elkaar te kopen in de hoop dat daar ooit inkomsten tegenover zullen staan. De 30 miljoen euro schuld die mag worden opgebouwd over drie seizoenen is een bovengrens, op voorwaarde dat de put wordt gedempt door eigen vermogen. In Oostende betekent dat bijpassen uit de diepe zakken van Marc Coucke. Dat alles met de edele bedoeling de teams minder afhankelijk te maken van hun suikerooms zoals Coucke."

Strengere regels?
Vandeweghe hoopt dan ook dat er binnenkort maatregelen tegen dat soort constructies. "Als de Jupiler Pro League ooit de moed zou hebben om eigen strenge FFP-regels te hanteren, dan zou de toegestane schuld 6 miljoen euro over drie jaar bedragen. In dat geval zou KV Oostende zijn uitgaven moeten laten zakken naar een niveau in overeenstemming met zijn voetbalgerelateerde inkomen. Volgens een ruwe schatting zou dat ongeveer de halvering van de Oostendse salarissen betekenen. Zo simpel of zo ingewikkeld is voetbal, maar niet aan zee."

Plaats een reactie

maandag 20 maart 2017 om 13:44
De nagel op de kop ! Coucke is niet gewoon van tegenwind te krijgen. Hij reageert dan ook zoals elk verwend kind dat doet. Rijke ondernemer, maar een sukkelaar van een mens. Neem zijn smartphone en twitteraccount af en hij bestaat helemaal niet meer. Proficiat aan Waregem, door hard werken kan je gelukkig ook nog successen boeken !
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 14:09
jaloezie begint al
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 14:20
Mens is blijkbaar nog achterlijker dan ik gisteren dacht.
Zulte Waregem heeft gewoon zijn kampioenenploeg van een paar jaar geleden terug gehaald. Ze huren overal spelers (van goede ploegen) en zijn van heel veel spelers ofwel geen eigenaar ofwel halve eigenaar.
U behandeld Oostende alsof het Chelsea is. Alsof ze zovele miljoenen laten rollen. Ze kopen spelers die ergens anders op het tweede plan staan. En maken enorme winst op hun spelers. (In tegenstelling tot Zulte) Coucke verankert de ploeg in Oostende en heeft de stad wakker gemaakt voor het voetbal. Waar ze in Waregem moeten samen gaan zijn om dat te bereiken. En meneer vandeweghe als jij je je kop niet houdt dan blijven we over met de Tans van deze wereld.
(En btw uw fairplay bull shit gaat ervan uit dat coucke geld geeft aan Oostende uit zijn persoonlijk vermogen. Als hij dat betaalt als sponsor is er geen probleem. Als hij dat betaalt om een naam op een truitje te zetten dan is het probleem opgelost. Aangezien de inkomsten dan van een sponsor komen en niet van de eigenaar. Dan komt er gegarandeerd geld binnen.
Daarboven op wil ik ook zeggen dat beide ploegen met 12 Belgen in hun kern zitten. Maar dat Oostende zelfs jonge talenten terug naar competitie haalt. En mensen die je sturen dat je gelijk hebt met coucke zijn mensen die alles steunen als het anti coucke is.
En de mensen die je tegen spreken uitlachen met mogelijke schrijffouten heb ik maar 1 ding te zeggen.
VALL GEWOHEN KAPOTT JOM. GE ZE NUN DIKLE LOESER
Vind ik leuk
SD +1661
maandag 20 maart 2017 om 14:44
Waregem heeft niet meer verdiensten dan Oostende. Beide beschikken niet over het financiële draagkracht om een eigen elftal uit te bouwen. Het verschil is dat Oostende op de beurs van Coucke kan rekenen terwijl Waregem moet gaan bedelen bij buitenlandse ploegen die "iets" in overschot of in aanbieding hebben. Moest Coucke de kraan toedraaien dan zou KVO meteen naar de amateurreeksen zakken; en voor Wargem zal het geluk ooit stoppen, want bij verschillende Belgische clubs moeten ze ook niet meer aankloppen.
Vind ik leuk
Julien +541
maandag 20 maart 2017 om 15:20
Het ontbreekt Vandeweghe aan realiteitszin. Het ontgaat hem blijkbaar dat je in de topsport en vooral in het huidige profvoetbal, geen sportieve garanties meer kunt nastreven zonder dat er serieuze financiële inspanningen (of bijpassingen) aan te pas komen. En inderdaad, soms is een mecenas à la Coucke meer dan welkom. Of verkiest hij dat onze Belgische clubs in handen komen van malafide, buitenlandse investeringsgroepen die alleen uit zijn op persoonlijke verrijking en zich verder niks aantrekken van het lot van een club ? En wat die Financial Fair Play betreft, dat de UEFA eerst eens alle grote slokoppen in Engeland, Spanje en Italië doorlicht. Je zou stijl achterover vallen, geloof me. Dus enige terughoudendheid is aan de orde, in plaats van alleen de kleintjes te viseren.
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 15:55
Hans wou weer eens aandacht? Oostende geeft kansen aan spelers die ergens anders op het 2de plan waren geraakt. En geeft kansen aan jeugd (Dimata, Bossaerts om de 2 bekendste namen te noemen, maar de lijst is een stuk langer) tov zulte , die overal maar wat gaat ronselen , half de ploeg bestaat uit gehuurde spelers. en dan het beleid van zulte toejuichen??? Ge zijt echt een lachertje.
Trouwens newsflash hanske, sinds wanneer zijn sociale media, de plek voor grammaticale correctheid? Toont alleen maar aan hoe verheven u zich voelt, dat maakt van u meteen een erg bekrompen en kortzichtig persoon.

Ter info, mochten we beginnen met alle schrijffouten van journalisten (wat trouwens uw beroep is) te gaan neerpennen, het zou ook een heel uitgebreid boek worden.

zoals julien aangeeft, over de FFP gaan we zelf nie beginnen. Spanje wordt aanzien als de topcompetitie, maar die is wel gestoeld op een enorme schuldenberg.

Half de premier league zit met rijkelui die de club hebben overkocht. Dan kom jij effe zagen over oh god oostende???
[Reactie gewijzigd op maandag 20 maart 2017 om 15:58]
Vind ik leuk
Drekovic +2881
maandag 20 maart 2017 om 16:05
Vandeweghe moet eerst een cursus voetbal op niveau volgen en mag dan meespreken met de grote jongens (dit kan eventueel ook met taalfouten geschreven zijn maar ik ken dan iets meer van voetbal dan ons journalistje)
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 16:46
Is het niet gewoon Uw taak als journalist een wedstrijd te verslaan in plaats van de rekening van een ander te maken? U denkt toch niet íets te kunnen bereiken met dergelijke riooljournalistiek? Daar waar Waregem ongetwijfeld haar verdiensten heeft, heeft ook KVO heel wat bereikt. En dat ze dat op korte termijn hebben klaargespeeld, heeft inderdaad te maken met Marc COUCKE, maar niet alleen met Marc COUCKE, ook met iedereen die hij bij KVO verzamelde en die allen prima werk geleverd hebben. Of denkt U dat het volstaat van een aantal, als ik U zou moeten geloven ster-,spelers aan te kopen om dan automatisch alle matchen te winnen? Dat is belachelijk en van een bedroevend laag (sport-)journalistiek niveau. Het is zelfs niet juist. Het is net de verdienste van KVO om spelers als Canesin en Dimata, die bij Anderlecht en Standard op een zijspoor waren beland, bij KV Oostende wel een nieuwe kans te bieden. Deze spelers zijn bij KVO helemaal open gebloeid. Maar dat heeft dus volgens U alleen maar met geld te maken.... En wees gerust, deze reactie bevat geen taalfouten, zoals U nogal hooghartig en arrogant schrijft, maar ík zal mij niet denigrerend uitlaten over mensen die deze wel maken. Ik heb respect voor eenieder die een mening heeft, ook al staat die vol met taalfouten. Ik heb zelfs respect voor Uw mening, al begrijp ik echt niet dat een journalist dergelijke ongenuanceerde en negativistische meningen verkondigt. Ik vind het bijzonder jammer dat DE MORGEN aan journalisten met een dergelijk negatief artikel, dat trouwens niets met de wedstrijd zelf te maken heeft of daarvan een objectieve weerslag geeft, een forum biedt.
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 16:59
Van die financial fairplay, dat klopt wat de meesten zeggen, Coucke doet op dat vlak niets verkeerd. Maar het toont wel aan dat je met geld zelfs in een kuststad een voetbalploeg kan neerplanten, op een plaats waar geen voetbaltraditie is. Met het gezicht naar het oosten zie je de polders, in de rug heb je de duinen en met wat geluk krabben en kwallen. In een straal van 500 meter rond het stadscentrum wonen 90 procent van de supporters, in een stad die geleid wordt door een rode baron. Ik zie inderdaad wel veel jonge Belgische talenten die de kern van Oostende spijzen, zoals Proto, Berrier, Canesin, Cyriac, El Ghanassi, Dutoit, Musona, Siani, Godeau, Tomasevic, Akpala, Ovono... En de kampioenenploeg van Waregem ? Dat moet ik nog eens opzoeken, volgens mij is het een tijd geleden dat ze kampioen werden.
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 18:07
WTF, hoe schrijft die mens? Die zinnen blijven maar gaan
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 18:59
Bart1999 ga je nu vallen over het woord kampioenenploeg? Iedereen weet waarover ik het heb toch?
2013. Hun beste jaar. Trainer van het jaar, coach van het jaar. Guy Thijs award. Raymond goethals trofee. Belofte van het jaar. Ebbenhouten schoen, gouden schoen. Dus die ploeg heeft voor prijzen gezorgd. Alleen niet letterlijk kampioen. Dat noemen ze licht overdrijven om een punt te maken. Het punt staat. Je valt enkel over details.
Ik had het achteraf gezien beter tussen aanhalingstekens gezet.
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 21:31
mierenneukers moeten er ook zijn dethklok niks van aantrekken. En ik zie ook veel belgisch talent bij zulte beste bart lol