Photo News

Photo News

Geen WK met Rode Duivels voor Benteke: "Ik had mijn plaats wel gehad"

Praat mee!

Christian Benteke zal het WK deze zomer vanop afstand volgen, maar de voormalige Rode Duivel blijft de nationale ploeg nauwgezet volgen. De spits van Al-Wahda heeft zich neergelegd bij het feit dat een terugkeer onwaarschijnlijk is, al vindt hij nog steeds dat hij in het recente verleden een nieuwe kans verdiende.

Vooral tijdens zijn sterke periode in de MLS begrijpt Benteke niet waarom hij nooit opnieuw werd opgeroepen. De aanvaller was toen topschutter in de Amerikaanse competitie, maar bleef buiten beeld bij de Belgische selectie. "Toen ik topschutter van de MLS was, was het legitiem om die vraag te stellen", zegt hij. "Ik kan begrijpen dat er keuzes gemaakt worden, maar ik had mijn plaats in de ploeg", klink het bij La Dernière Heure.

Benteke benadrukt dat zijn oordeel niet gebaseerd is op emoties, maar op prestaties. "Ik voelde frustratie en misschien ook wat onrechtvaardigheid omdat ik doelpunten maakte en mijn werk deed. Ik wil niet de Calimero uithangen, maar factueel had ik mijn plaats in de ploeg. Voor mij moet een WK-selectie uitsluitend gebaseerd zijn op prestaties en vorm."

Ondanks zijn ontgoocheling heeft de 35-jarige spits de deur naar de nationale ploeg nooit helemaal gesloten. "Ik heb altijd gezegd: zolang ik speel, ben ik beschikbaar", klinkt het. Tegelijk beseft hij dat een nieuwe oproep er wellicht niet meer zal komen. "Ja, de bondscoach kan mij bellen. Maar ik ben niet gek. Ik kijk niet meer naar een selectie met gekruiste vingers. Ik ben realistisch."

Benteke ziet bovendien een probleem opduiken bij de Rode Duivels. Achter Romelu Lukaku ontbreekt volgens hem een duidelijke opvolger. Loïs Openda beschikt over kwaliteiten, maar krijgt het moeilijk door de vergelijkingen met zijn voorgangers. "Er waren voor hem Romelu Lukaku, Michy Batshuayi en ik. Alle ogen waren op hem gericht. Maar hij moet ook omgaan met een speelstijl die niet altijd in zijn voordeel werkt."