Photo News

Louwagie haalt uit naar concurrenten: "Zonder financiële doping ..."
KAA Gent verzekerde zich zondag van een ticket voor de Conference League en sloot zo een woelig seizoen alsnog positief af. Achter de schermen kijkt de club echter vooral naar de toekomst, waarbij een terugkeer naar de Belgische top het grote doel blijft.
Volgens Michel Louwagie moet Gent daarbij wel realistisch blijven. De Buffalo's willen opnieuw aansluiting vinden bij de subtop en op termijn meestrijden voor de podiumplaatsen, maar zonder de financiële risico's te nemen die sommige concurrenten volgens hem wel namen. "De eerste en de tweede plek zijn volgend seizoen te hoog. Wij willen de stap zetten richting plaats drie en vier. Je kan niet sneller gaan dan wij nu gaan zonder financiële doping. Dat is wat een deel van onze concurrenten wel gedaan heeft. Ik ga die ploegen niet citeren."
Met die uitspraak verwees Louwagie naar clubs die de voorbije jaren enorme kapitaalinjecties kregen. "Ze voerden kapitaalsverhogingen door van meer dan 100 miljoen euro", klonk het bij Het Laatste Nieuws. Hoewel hij geen namen noemde, leek hij volgens het dagblad daarmee te doelen op onder meer RSC Anderlecht en Royal Antwerp FC.
Bij Gent kiest men bewust voor een andere aanpak. De club wil groeien op basis van een duurzaam beleid en stap voor stap terrein winnen op de concurrentie. Dat betekent volgens Louwagie dat de weg naar de absolute top langer zal duren, maar ook dat de fundamenten steviger moeten worden gelegd.
De bestuurder wijst er bovendien op dat het huidige project nog volop in ontwikkeling is. "Deze selectie is nog samengesteld onder Leko, die een andere kijk op voetbal heeft dan Rik. Het vertrek van Ivan was een uppercut. 8 december... Dat blijft in mijn geheugen gegrift. Plots hadden we geen trainer. Ook de T2 was weg." Ondanks die turbulente periode slaagde Gent er wel in om opnieuw Europees voetbal af te dwingen, wat extra vertrouwen geeft richting volgend seizoen.




