
Slot neemt met brief afscheid van Liverpool: 'Club is precies waar ze thuishoort'
Arne Slot heeft in een emotionele open brief afscheid genomen van Liverpool en de fans. De brief van de Nederlandse manager is maandagochtend gepubliceerd in de lokale krant The Liverpool Echo.
Slot leidde The Reds in zijn debuutseizoen meteen naar het kampioenschap in de Premier League. Zijn tweede jaar op Anfield verliep moeizaam. Hoewel hij nog wel als vijfde eindigde en een Champions League-ticket bemachtigde, vond de clubleiding het nodig om in te grijpen. In de open brief blikt de ex-coach van AZ en Feyenoord terug op zijn tijd bij de Engelse grootmacht.
'Je loopt onder dat beroemde bord door in de Anfield-tunnel en je voelt een mengeling van emoties. Verantwoordelijkheid, natuurlijk. Voor de rijke geschiedenis van deze club. Uiteraard zijn er verwachtingen. Om de erfenis te eren die Liverpool al 134 jaar tot een van de grootste clubs in het wereldvoetbal heeft gemaakt. En vastberadenheid. Om te strijden. Om te winnen. Om succes te brengen aan het Anfield-publiek dat wereldwijd zo bekend is', begint Slot zijn relaas.
'Dat al die emoties na slechts twaalf maanden zouden uitmonden in een Premier League-titel, was ronduit bijzonder. Het was niet alleen een trofee, maar ook een beloning voor het harde werk, de opofferingen en de toewijding van zoveel mensen binnen de club', vervolgt Slot. 'Het was extra bijzonder omdat jullie het samen met ons hebben beleefd. Onze liedjes meezingen, juichen bij de doelpunten. En op de dag dat we de trofee in ontvangst namen, waren jullie erbij. Langs de straten rondom het stadion, vol verwachting in Anfield.'
De Nederlander beseft dat het extra bijzonder is doordat het kampioenschap van 2020 vanwege corona niet uitgebreid kon worden gevierd. Vervolgens staat hij onder meer stil bij de moeilijke zomer die volgde. 'Dat we Diogo (Jota, red.) slechts enkele weken na onze gezamenlijke feestelijkheden zouden verliezen, is onbeschrijfelijk. Bovenal wil ik hem herinneren als een teamgenoot, een vriend en een fantastisch mens die het leven van duizenden mensen heeft geraakt, elke keer dat hij het beroemde clublogo droeg.'
'In een van de moeilijkste momenten die deze club heeft meegemaakt, was de liefde, het medeleven en de steun van de Liverpool-familie buitengewoon', stelt Slot, die de wijze waarop de Portugese aanvaller is geëerd in Liverpool altijd zal herinneren. 'De band die we delen gaat verder dan voetbal, verder dan Europese avonden onder de schijnwerpers van Anfield of het geluid van 'You'll Never Walk Alone' dat vanaf The Kop wordt meegezongen. Je hebt me vanaf het begin een warm welkom geheten en me op weg geholpen. Dat waardeer ik enorm.'
Slot bedankt vervolgens iedereen bij de club. 'Maar ik vertrek ook met het gevoel dat de club precies is waar ze thuishoort: bij de Europese top. Het behalen van Champions League-voetbal was een belangrijke verantwoordelijkheid en een die ervoor zorgt dat Liverpool ook volgend seizoen en daarna op het hoogste niveau kan blijven meedoen.'
'Ik vertrek met vol vertrouwen in de toekomst. De spelers die zoveel voor deze club hebben betekend, die de waarden hoog hebben gehouden en hebben bijgedragen aan zoveel onvergetelijke momenten, hebben een fundament gelegd dat stand zal houden', besluit Slot.




