Photo News

Photo News

Bondsparket beslist over Standard - Charleroi: Stevige sancties geëist na zware rellen

10Reacties

De zware incidenten na afloop van de Waalse derby tussen Standard en Charleroi dreigen beide clubs duur te komen staan. Het bondsparket heeft stevige sancties geëist na de rellen die volgden op de 0-2-zege van Charleroi op Sclessin. Ook verschillende spelers riskeren een schorsing.

Standard en Charleroi kwamen eerder deze week al overeen om minstens tot het einde van volgend seizoen geen bezoekende supporters toe te laten tijdens onderlinge confrontaties. Daarmee wilden beide clubs een duidelijk signaal geven na de complete chaos die ontstond na het laatste fluitsignaal van de Europe Play-Off-wedstrijd.

Voor het bondsparket volstaat die maatregel echter niet. Volgens de geëiste straffen moet Standard drie wedstrijden zonder thuispubliek afwerken, terwijl Charleroi zelfs vier duels achter gesloten deuren riskeert, meldt Sporza. Daarnaast wil het bondsparket ook een eerdere voorwaardelijke straf van één wedstrijd met gesloten vakken voor de harde kernen van Standard effectief laten uitvoeren.

Ook op individueel vlak worden sancties gevraagd. Cheick Keita en Aurélien Scheidler riskeren elk drie wedstrijden schorsing nadat zij de aanhang van Standard nadrukkelijk zouden hebben uitgedaagd. Voor doelman Mohamed Koné ligt de eis nog zwaarder: hij dreigt vier wedstrijden aan de kant te staan.

Het bondsparket wijst daarbij expliciet naar de rol van Koné in de gebeurtenissen. "Zijn provocerende acties gingen meteen vooraf aan en droegen bij tot de veldbestorming, de gevechten tussen spelers op het veld en tussen supporters in de tribune en de schermutselingen rond het stadion tot uren na de match", klinkt het. De betrokken partijen kunnen nog beroep aantekenen tegen de voorgestelde sancties.

In aflevering 42 van het tweede seizoen van Tijd voor Voetbal bespreekt men de nieuwe kampioen Club Brugge, de rellen in de Waalse derby en de promotie van Lommel. Dat en nog veel meer in Tijd voor Voetbal.