
Onbegrip over selectie Memphis: 'Was in onze tijd nooit meer opgeroepen'
Memphis Depay gaat met het Nederlands elftal mee naar het WK, ondanks het feit dat hij de laatste tijd niet topfit is. In de podcast Wes & Raf stelt Rafael van der Vaart dat Memphis in zijn tijd nooit geselecteerd zou zijn. Wesley Sneijder begrijpt op zijn beurt niet dat Ronald Koeman eerder uitsprak dat alleen een topfitte Memphis mee zou gaan.
Sneijder en Van der Vaart krijgen van presentatrice Noa Vahle de vraag of zij net als Memphis Depay weleens een voorkeurspositie genoten bij het Nederlands elftal. "Dat verschilde denk ik per toernooi, per periode waarin we zaten", antwoordt Sneijder. "In 2010 had ik misschien wel zo'n positie gehad, maar in 2014 weer niet. Toen moest ik juist écht topfit zijn."
"Jij ging op een gegeven moment naar Qatar toe, dat vind ik hetzelfde als naar Brazilië gaan. Je bent dan uit beeld", zegt Van der Vaart tegen zijn oud-ploeggenoot. "In onze tijd was hij nooit meer opgeroepen geworden, maar nu hebben we natuurlijk niet echt veel spitsen meer gehad. Dan is het logisch dat je bij hem blijft hangen. Ik vind het nog steeds een waanzinnige speler en ik denk nog steeds dat hij het kan laten zien, maar in onze tijd had hij nooit meer bij de selectie gezeten."
Eerder stelde Koeman dat hij Memphis alleen mee zou nemen als hij topfit was, maar daar lijkt de bondscoach nu toch op teruggekomen te zijn. "Het heeft ook te maken met de vorm van de rest van de spelers. Dan moet je soms een kleine aanpassing doen. Daarom vind ik het ook gevaarlijk om bepaalde uitspraken te doen. Als spelers daar en daar naartoe gaan, zijn ze niet meer in beeld. Daar moet je dan altijd op terugkomen. Laat dat gewoon. Je mag het wel denken, maar je hoeft ook niet alles prijs te geven. Journalisten slaan alles op."
In aflevering 42 van het tweede seizoen van Tijd voor Voetbal bespreekt men de nieuwe kampioen Club Brugge, de rellen in de Waalse derby en de promotie van Lommel. Dat en nog veel meer in Tijd voor Voetbal.




