
Gaat Pro League zelf matchen aanbieden? “Consument moet niet de dupe worden”
De relatie tussen de Pro League en DAZN staat flink onder druk. DAZN wil heronderhandelen rondom het tv-contract, nadat het geen deal vond met de telecomoperatoren. De Pro League bekijkt ook de piste om zelf de matchen aan te kunnen bieden.
Het heeft er alle schijn van dat DAZN de volledige cyclus van 5 jaar in ieder geval niet gaat uitzitten. De Pro League informeert achter de schermen opnieuw hoe het zelf de matchen zou kunnen aanbieden. De lijntjes hiervoor liggen al uit, omdat de Pro League dit eerder bestudeerde.
Volgens Frank Hendrickx, professor sportrecht aan de KU Leuven, zou het een valabele piste kunnen zijn wanneer de overeenkomst vroegtijdig wordt beëindigd. “Zo begin je weer vanaf een nulpunt en kan de Pro League opnieuw rond de tafel gaan zitten met andere geïnteresseerde partijen”, citeert Sporza Hendrickx.
“Wel moet men goed in de gaten blijven houden dat - bij welke oplossing ook - deze conform het mededingingsrecht en het consumentenrecht moet blijven. En hierbij zal ook van belang zijn dat de consument niet de dupe van het hele verhaal wordt”, geeft Hendrickx aan.
Tot slot wordt er benadrukt dat het ondenkbaar is om opnieuw een deal van 84 miljoen euro te kunnen sluiten, maar dat de eindeloze discussie dan wellicht verleden tijd is.
In aflevering 15 van het tweede seizoen van Tijd voor Voetbal bespreekt men de moeilijke partij van RSC Anderlecht tegen Charleroi, Club Brugge dat wint maar niet overtuigt en komen er challenges aan in de JPL? Dat en nog veel meer in Tijd voor Voetbal.







