Mulder kon niet kijken naar Anderlecht-man: 'Kubisme. En dan van de gekste soort'

Mulder kon niet kijken naar Anderlecht-man: 'Kubisme. En dan van de gekste soort'

25-10-2016 07:44

René Weiler zette Olivier Deschacht op rechts in de topper tegen Club Brugge. Het bleek een tactische fout, die al uitgebreid werd besproken door de analisten. Jan Mulder heeft echter ook nog wat te zeggen over de kwestie en is niet mals.

De Nederlander maakt in zijn column voor Het Laatste Nieuws de vergelijking met abstracte kunst. "Club-Anderlecht. Deschacht was opgesteld als rechtsback. Vijf minuten na de aftrap kon ik er niet meer naar kijken. Leve de schilderkunst, maar als een Picasso aan de muur heen en weer gaat lopen word ik misselijk. Het werk heet 'Ollie', naar Olivier Deschacht, negen keer kampioen met Anderlecht - prachtige speler. Trainer Weiler had goed gezien dat de motoriek van Deschacht en zijn linkerbeen op rechts verwant zijn aan de abstracte schilderkunst. Kubisme. En dan van de gekste soort. Doe maar wat. Gooi de verf er maar op, 'rotzooi maar wat aan' - Karel Appel zei het al in de jaren vijftig." 

Mulder is van mening dat Weiler tegenstander Club Brugge enkel hielp met zijn tactische keuzes. ''Karel Appel wist natuurlijk precies wat hij deed en ik zou graag willen geloven dat de coach van Anderlecht dat gisteren ook wist. En inderdaad: naarmate de eerste helft verstreek werd het doek gekker en mooier, vooral voor de supporters van Club Brugge. De schilder zat op de bank van Anderlecht: trainer René Weiler'', is de analist kritisch.

Tot slot geeft Mulder zijn sympathie voor de Zwitserse coach toe, maar wil dat de oefenmeester van Anderlecht zich ook gaat focussen op resultaten. ''Originele man. Ondergetekende heeft een bepaalde sympathie voor hem. René zegt en doet dingen die je niet elke dag hoort of ziet. Maar er is ook voetbal. Bijvoorbeeld Club-Anderlecht. En daar gaat het, behalve om de schoonheid van de edele kunst van het passen en dribbelen, om winnen."