'Hype van de Rode Duivels kan vijftig miljoen euro opleveren'

'Hype van de Rode Duivels kan vijftig miljoen euro opleveren'

04-05-2016 08:43

Het komende EK voetbal in Frankrijk kan heel wat mensen geld opleveren. Niet enkel voetballers, maar ook de bedrijven kunnen een serieuze som verdienen. Een berekening van Unizo voorspelt vijftig miljoen euro extra omzet. Dat kunnen supermarkten verdienen aan het EK voetbal.

"Het WK in 2014 was een enorm succes. Niemand wil die boot nu missen, en dus is er een nooit gezien marketingoffensief”, zegt Jos Verschueren, directeur Sportmanagement van de VUB, in het Nieuwsblad. Dat is er ook aan te zien. Zowat overal duiken T-shirts, vlaggen, capes, pruiken, spiegelhoesjes en stickerboeken van de Rode Duivels op. 

Carrefour spant de kroon en heeft al het meeste verdiend. Ook andere supermarkten hopen op een extra boost. Buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van de zelfstandige supermarkten, schat dat het EK voor 50 miljoen euro aan meerverkoop zal zorgen. "Voor het WK in Brazilië hadden we die extra omzet op 35 miljoen geraamd, maar de jaarcijfers van de supermarkten hebben aangetoond dat die verwachtingen overtroffen zijn", zegt Luc Ardies van Buurtsuper.be.

"We gaan uit van minstens 11 miljoen euro extra omzet per wedstrijd. Dan kom je dus bij 35 miljoen uit als het al in de groepsfase zou eindigen. Maar als de Belgen de finale halen, dan kom je bij 80 miljoen uit. Laat ons dus gemiddeld over een impact van 50 miljoen spreken."